printlogo


کد خبر: 240631تاریخ: 1400/9/2 00:00
عضو کمیسیون انتخابات عراق مطرح کرد
تأثیر قابل توجه شکایات بر نتایج انتخابات پارلمان
برآوردها نشان می‌دهد ۱۸ درصد آرای اخذ شده معادل یک و نیم میلیون برگه رأی احتمالا باطل خواهد شد

کمیساریای انتخابات عراق دیروز دوشنبه خبر داد 6 مورد از شکایت‌ها نسبت به نتایج انتخابات پذیرفته شد که در پی آن، آرای مربوط به حوزه‌های انتخاباتی مورد اعتراض، ابطال شد. این کمیساریا دیروز در بیانیه‌ای خبر داد پس از بازبینی در همه شکایاتی که به سازمان قضایی انتخابات ارسال شده است، شورای کمیساریای انتخابات، در جریان آخرین تحولات انتخابات قرار گرفت. شبکه خبری السومریه ضمن نقل این بیانیه گزارش داد، هزار و ۴۳۶ شکایت به نتیجه انتخابات ثبت شده است که به هزار و ۴۱۵ مورد پاسخ داده شده است. بر اساس این بیانیه، ۲۱ قرار مربوط به شورای کمیساریای انتخابات نقض شد که ۱۵ مورد آن به خاطر عوامل اجرایی بود که در پی آن، کمیساریا ملزم شد آرای حوزه‌های انتخاباتی را که درباره آنها اعتراض وجود دارد، به صورت دستی شمارش کند. در این بیانیه آمده است: 6 شکایت نیز به خاطر عوامل حقوقی و فنی پذیرفته شده که بر اثر آن، نتایج برخی از حوزه‌های رأی‌گیری ابطال شد. در همین ارتباط، «عماد جمیل محسن» عضو کمیسیون انتخابات عراق شامگاه یکشنبه گفت شکایت‌های دریافت شده تاثیر زیادی بر نتیجه انتخابات داشته و تصمیم هیات قضایی برای ابطال آرای برخی حوزه‌ها، نتیجه را در برخی مناطق تغییر داده است. وی گفت نتایج نهایی انتخابات ۲ روز پس از تصمیم سیستم قضایی این کشور درباره آخرین شکایت دریافت شده، اعلام خواهد شد.
 
* امکان ابطال بیش از یک و نیم میلیون رأی در انتخابات عراق
 به نظر می‌رسد به علت آنچه «خطای» زمان بسته شدن صندوق‌های رأی دانسته می‌شود بیش از یک و نیم میلیون رأی در عراق ابطال شود که معنای آن تغییر جدی در نتایج انتخابات است.
تاکنون دست‌کم 8 نامزد بازنده انتخابات با ابطال برخی صندوق‌ها به علت زمان بسته شدن صندوق، در استان‌های بابل،  بغداد و اقلیم کردستان، به مجلس راه یافته‌اند و به نظر می‌آید این روند ادامه پیدا کند.نتایج انتخابات اخیر عراق به طور خاص با نظر مخالف گروه «چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه» مواجه شده که طی هفته‌های گذشته سقف مطالبات خود را تا ابطال کامل انتخابات بالا برده بود.
«حسین عرب»، نماینده سابق و نامزد مستقل انتخابات، تأکید می‌کند از میان حدود 58 هزار صندوق رأی، 18 درصد یعنی 10 هزار صندوق بعد از ساعت 18 بسته شده است. با در نظر گرفتن این نکته که کمیساریا پیش‌تر اعلام کرده بود هر صندوق رأی حداکثر 450 برگه ظرفیت دارد، شمار برگه رأی‌هایی که در معرض ابطال قرار دارد حداقل یک و نیم میلیون برگه رأی است.
برای درک اهمیت این موضوع کافی است در نظر داشته باشیم جریان صدر مجموعاً کمتر از 800 هزار رأی به دست آورده که با این تعداد رأی 73 کرسی مجلس را به خود اختصاص داده است.
به گزارش میدل ایست نیوز، در این میان، جدا از نامزدهایی که بازنده دانسته شده بودند اما بعدا ورودشان به مجلس اعلام شد، برخی منابع خبر داده‌اند «خالد العبیدی»، وزیر دفاع اسبق عراق، با کسب 4 هزار رأی و در پی ابطال برخی صندوق‌ها از رقیب اصلی خود در دایره انتخاباتی‌اش، یعنی «عباس حسین صالح»، نماینده فهرست «العقد الوطنی» به ریاست فالح الفیاض پیشی گرفته و به مجلس راه یافته است یا در اربیل «کمال آغا» از اتحادیه میهنی کردستان به جای «لیلی اکرم سعید» از حزب دموکرات به مجلس راه یافته است. در استان نینوا، یک نامزد اتحادیه میهنی به جای نامزد حزب دموکرات وارد مجلس شده است.
 
* هادی العامری: آرای ۱۸ درصد حوزه‌های رأی‌گیری باطل شد
انتشار خبر احتمال ابطال آرا در حالی مطرح شد که هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح عراق نیز دیروز دوشنبه در خلال دیدار با یک هیأت سیاسی ترکمن به سرپرستی «حسن توران» در بغداد از ابطال آرای ۱۸ درصد حوزه‌‌های رأی‌گیری به دستور کمیساریای عالی انتخابات عراق خبر داد. به نوشته وبگاه المعلومه، در بیانیه دفتر هادی العامری آمده است: دو طرف در این دیدار با متهم‌ کردن کمیساریای عالی انتخابات به سوءمدیریت و اقدامات غیرقانونی در روند انتخابات، عالی‌ترین نهاد انتخاباتی عراق را در ایجاد شرایط کنونی سهیم دانستند. هادی العامری در این دیدار گفت طبق تصمیم هیأت قضایی (زیرمجموعه کمیساریای عالی انتخابات) آرای ۶۰۰۰ حوزه رأی‌گیری که رأس ساعت 6 در‌های خود را نبسته بودند، باطل اعلام شده است. همچنین آرای ۴۰۰۰ حوزه نیز به دلیل تکراری بودن اثر انگشت‌ها ابطال شده و در مجموع آرای ۱۰هزار حوزه رأی‌گیری یعنی ۱۸ درصد مجموع حوزه‌ها (تعداد کل ۵۵ هزار حوزه) فاقد اعتبار است. به گفته رئیس ائتلاف الفتح، این اعداد و ارقام بسیار قابل توجه و تأثیرگذار است و به نوبه خود می‌تواند اثر بالایی بر نتیجه انتخابات داشته باشد. العامری روز یکشنبه نیز در دیدار حیدر العبادی و ایاد العلاوی با اشاره ضمنی به احتمال ابطال انتخابات گفته بود شکایت ارائه شده از سوی ائتلاف الفتح به دادگاه فدرال در پنجشنبه گذشته، دارای ادله کافی برای ابطال و لغو نتایج انتخابات است. 
با اعلام نتیجه انتخابات پارلمانی عراق، شماری از احزاب و ائتلاف‌های سیاسی به نتیجه اعلامی اعتراض کردند و از دستکاری در نتایج این انتخابات سخن گفتند. تعدادی از شهرهای عراق نیز پس از اعلام نتایج اولیه شاهد تظاهرات‌های متعدد در اعتراض به نتیجه انتخابات بودند به ‌نحوی که معترضان خواستار شمارش دستی همه آرا شدند چرا که معتقد بودند در شمارش الکترونیکی آرا، دستکاری شده است. تحصن بسیاری از معترضان در ورودی‌های منطقه سبز بغداد نیز در هفته‌های گذشته در مواقعی موجب درگیری میان آنها و مأموران امنیتی شده است.

Page Generated in 0/0143 sec