printlogo


کد خبر: 240632تاریخ: 1400/9/2 00:00
دور دنیا

تظاهرات ضدآمریکایی گسترده در صعده
مردم استان صعده در شمال یمن با برگزاری تظاهرات ضد آمریکایی اعلام کردند واشنگتن به حمایت از ائتلاف متجاوز ادامه می‌دهد و برای فریب افکار عمومی ادعای صلح در یمن دارد. صبح دیروز تظاهرات گسترده‌ای در صعده (شمال یمن) تحت عنوان «آمریکا در پشت پرده تشدید تنش‌های نظامی و اقتصادی و ادامه تجاوز و محاصره یمن است» برگزار شد. طبق گزارش شبکه المسیره، در این تظاهرات بیانیه‌ای صادر و اعلام شد مواضع اخیر آمریکا منعکس‌کننده تشدید تنش‌های میدانی و جنایات علیه ملت یمن از جمله اعدام ۱۰ اسیر در ساحل غربی است. مقامات آمریکایی به موازات تشدید تنش علیه یمن، با هدف فریب افکار عمومی جهان از تمایل خود برای صلح در یمن حرف می‌زنند. در ادامه بیانیه مذکور اعلام شده واشنگتن همچنان به فراهم کردن پوشش سیاسی و حمایت تسلیحاتی از کشورهای ائتلاف متجاوز ادامه می‌دهد تا به جنگ ظالمانه خود علیه ملت یمن ادامه دهند. تظاهرات‌کنندگان در بیانیه خود افزودند جنگ علیه یمن از واشنگتن اعلام شده و این بزرگ‌ترین استدلال قانع‌کننده است مبنی بر آنکه آمریکا تصمیم به جنگ علیه یمن و ادامه آن گرفته و بقیه، ابزارهای اجرایی آن هستند. در بیانیه مذکور تأکید شده به‌ رغم تغییرات دولت‌های آمریکا، واقعیت حاکی از آن است که همه آنها برای بهره‌برداری از حمله به یمن به حساب خون یمنی‌ها تلاش می‌کنند.
یمنی‌ها ضمن اعلام آنکه به تشدید تنش‎‌ها پاسخ متقابل خواهند داد، اعلام کردند ادامه جنگ و محاصره تنها خسارت بیشتر برای متجاوزان به همراه خواهد داشت. تکیه کشورهای ائتلاف متجاوز بر حمایت آمریکا یک شرط از پیش باخته است و آنچه طی سال‌های گذشته محقق نشده، در حملات جدید هم محقق نخواهد شد. در این بیانیه تأکید شده تسلیم شدن کشورهای ائتلاف متجاوز در برابر دولت آمریکا برای آنها هزینه زیاد و عواقب خطرناکی خواهد داشت. ملت یمن از حق مشروع خود در دفاع از خود دست برنخواهد داشت و به نبرد خود تا نابودی متجاوزان ادامه خواهد داد. تظاهرات‌کنندگان در بیانیه مذکور عملیات‌های موفق ارتش و کمیته‌های مردمی یمن را تبریک گفتند و خواستار ادامه آن شدند. 
***
کیسینجر: چین تهدید نظامی فوری علیه تایوان نیست
وزیر اسبق خارجه آمریکا گفت اگرچه چین همچنان به تایوان چشم «طمع» دارد اما او پیش‌بینی نمی‌کند چین حمله‌ای را علیه این جزیره خودگردان به راه بیندازد. «هنری کیسینجر» یکشنبه در برنامه «جی‌پی‌اس فرید زکریا» در شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: من انتظار ندارم یک حمله همه‌جانبه به تایوان در یک بازه زمانی ۱۰ ساله که می‌بینم، رخ دهد. دیپلمات کارکشته آمریکایی درباره نشست مجازی اخیر رهبران چین و آمریکا هم تاکید کرد وضعیت مرتبط با تایوان جزو مواردی است که از اوایل دهه ۷۰ میلادی که او به همراه ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا یک راه ارتباطی با چین برقرار کردند، تغییر چندانی نکرده است. کیسینجر به فرید زکریا گفت: معتقدم پیوستن نهایی تایوان و چین و ایجاد نهایی چین واحد، هدف سیاست چین است؛ همان‌طور که از زمان ایجاد رژیم فعلی بوده است و احتمالا در هر دولت چینی وجود خواهد داشت، چرا که تایوان بخشی تاریخی از چین قلمداد می‌شود که به دست ژاپن به زور جدا شده است. این دقیقا همان موقعیتی بود که من و نیکسون در نخستین تماس با چین با آن مواجه شدیم. 
***
استراتفور: عربستان در عادی‌سازی با اسرائیل راه امارات را دنبال می‌کند
اندیشکده استراتفور در گزارشی نوشت: از زمان عادی‌سازی روابط امارات، بحرین، سودان و مغرب با رژیم اسرائیل، بسیاری از ناظران توسعه روابط محرمانه بین عربستان سعودی و اسرائیل را دنبال کرده‌اند تا پیش‌بینی کنند این روابط چه زمانی رسمی خواهد شد. به گزارش روزنامه اسرائیلی «یدیعوت آحارانوت» 4 نوامبر هیاتی از رهبران یهودی آمریکایی با مقامات عالی‌رتبه سلطنتی و وزیران سعودی دیدار کردند. اگرچه این دیدارها همان‌طور که گزارش شده بود بخوبی انجام شد اما عادی‌سازی روابط نیاز به تایید نهایی «ملک سلمان» پادشاه 85 ساله عربستان دارد. «فیل روزن» بازرگان یهودی- آمریکایی و از اعضای هیأت مذکور در این باره گفت: «سعودی‌ها مردم خود را برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل آماده می‌کنند. آنها در اسرائیل یک قدرت بزرگ می‌بینند و تحت تأثیر قدرت دفاعی آنها در منطقه قرار گرفته‌اند». سرعت آهسته این روند تعجب‌آور نیست، سال‌ها طول کشید تا امارات بتدریج به سوی عادی‌سازی روابط با اسرائیل پیش رفت. عربستان سعودی نسبت به عدم اطمینان درباره واکنش مردم و خانواده سلطنتی احتیاط پیشه کرده است. ریاض و تل‌آویو در برخی زمینه‌ها متحد عمل کرده‌اند. عربستان سعودی در حال حاضر به فناوری‌های کشاورزی، پزشکی، سایبری و دفاعی اسرائیل از جمله سامانه پدافند موشکی «گنبد آهنین» چشم دوخته، اگرچه این کشور از زمان موجودیت اسرائیل یکی از حامیان اصلی تشکیل کشور فلسطین بوده است. به احتمال زیاد جوانان سعودی نسبت به افراد مسن خود کمتر به موضوع فلسطین علاقه‌مند هستند اما اطلاعات محدود موجود درباره احساسات سعودی‌ها نشان می‌دهد اکثر آنها با ایده عادی‌سازی بدون راه‌حلی برای مناقشه اسرائیل و فلسطین مخالفند. دیدگاه‌های خاندان سلطنتی عربستان درباره این موضوع نیز متفاوت است. «محمد بن‌‌سلمان» ولیعهد سعودی که گفته می‌شود سال 2019 با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر سابق اسرائیل ملاقات کرده است، تلاش‌های عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل را رهبری می‌کند اما بر اساس گزارش منابع مختلف، ملک سلمان قبل از اینکه عربستان رسما اسرائیل را به رسمیت بشناسد، همچنان به ایده تشکیل کشور فلسطین اصرار می‌ورزد. 

Page Generated in 0/0380 sec