printlogo


کد خبر: 240633تاریخ: 1400/9/2 00:00
سعودی‌لیکس به نقل از مخالفان رژیم سعودی:
بن‌نایف در زندان مرد!

تارنمای افشاگر سعودی‌لیکس به نقل از مخالفان رژیم عربستان از مرگ ولیعهد سابق این کشور در حبس خبر داد. طبق گفته این منابع، محمد بن‌نایف که به دستور محمد بن‌سلمان، جایگزین خود در پست ولایتعهدی به زندان افتاده بود، چند روز است مرده است اما دیوان پادشاهی عربستان این موضوع را کتمان کرده و جسد او همچنان در سردخانه باقی مانده و دفن نشده است. مخالفان رژیم ریاض انکارهای بن‌سلمان را به چالش کشیده و از او خواسته‌اند ویدئویی را با تصویر و صدا و تاریخ از بن‌نایف منتشر کند. محمد بن‌نایف پنجم مارس ۲۰۲۰ به همراه عمویش «احمد بن عبدالعزیز» به دستور بن‌سلمان به اتهام خیانت دستگیر و روانه زندان شد. او فرزند نایف بن عبدالعزیز، ولیعهد اسبق عربستان در دوران پادشاهی فهد بود و مورد اعتمادترین چهره اینتلیجنس سرویس انگلیس و سازمان سیای آمریکا در آل‌سعود محسوب می‌شد.  
بن‌نایف سال ۲۰۰۹ بود که با حکم ملک عبدالله وارد سلسله‌مراتب عالی حکومتی عربستان شد و به عضویت شورای عالی اقتصادی سعودی درآمد. وی سال ۲۰۱۲ به مقام وزارت کشور منصوب شد. انتصاب او به دلیل تجربه حرفه‌ای این دوره‌دیده دستگاه جاسوسی بریتانیا و «اف‌بی‌آی» آمریکا به عنوان مجری سختگیر مبارزه با تروریسم و مخالفان رژیم بود.
وی از همان ابتدای به دست گرفتن سکان وزارت کشور چهره‌ای منفور میان مردم و فعالان حقوق بشر محسوب می‌شد. او ۲ سال بعد (۲۰۱۴) زیر پای بندر بن‌سلطان، رئیس اطلاعات وقت سعودی را خالی کرد و با حفظ سمت سکان استخبارات را هم در دست گرفت، در حالی که همزمان سمت معاون دوم نخست‌وزیر را در اختیار داشت. در سال آخر عمر عبدالله بیمار و در حال نزار، چنین به نظر می‌رسید محمد بن‌نایف قدرتمند‌ترین شخصیت آل‌سعود است. با آغاز سال 2015 به دنبال زلزله سیاسی ناشی از خبر مرگ عبدالله و به پادشاهی رسیدن برادر بیمار او سلمان که به منزله افتادن عنان قدرت به دست پسر ارشد فرصت‌طلب و قدرت‌طلب او بود، اگرچه در ابتدا بن‌نایف به ظاهر ارتقا پیدا کرده و به جای عموی کوچک خود مقرن موقتا به سمت ولیعهدی رسید اما بعدتر معلوم شد این بهانه‌ای برای ورود بن‌سلمان به سلسله‌مراتب سلطنتی آل‌سعود به عنوان جایگزین بن‌نایف در سمت ساختگی نایب ولیعهد بوده است. به مدت ۲ سال محمد بن‌سلمان و محمد بن‌نایف ظاهرا زوج حاکمیتی «ام‌بی‌اس» و «ام‌‌بی‌ان» را تشکیل می‌دادند که به طور مشترک سکان امور اجرایی کشور را در فقدان تصمیم‌گیری ملک سلمان مبتلا به زوال عقل در دست داشتند. در نهایت اما تسلط «ام‌بی‌اس» بر امور آشکار شد و سال 2017 «ام‌بی‌ان» بخت برگشته با قطع حمایت‌های واشنگتن و لندن از او، به دلیلی مبهم به کاخ پادشاهی روضه‌الخریم احضار و با تهدید به مرگ مجبور به استعفا از ولایتعهدی و سایر مناصب سلطنتی شد و پسر جسور پادشاه جایگزینش شد. همچنین با برکناری او از وزارت کشور سهم خاندان نایف در آن نهاد به برادرزاده او عبدالعزیز بن سعود بن‌نایف رسید. سپس در جریان دستگیری گسترده شاهزاده‌های سعودی در هتل ریتز کارلتون ریاض به دستور بن‌سلمان، رقیب برکنار شده او هم در آنجا مورد بازجویی قرار گرفت و در نهایت به مدت نامعلومی به حبس خانگی رفت. از ۲ سال پیش اگرچه خبر آزادی او از حبس خانگی منتشر شد اما در عمل هیچ‌گاه چنین اتفاقی رخ نداد و حالا مشخص شده است بن‌نایف تا زمان مرگش در زندان بوده است.

Page Generated in 0/0069 sec