printlogo


کد خبر: 240670تاریخ: 1400/9/3 00:00
گزارش «وطن امروز» از مستندهای تحسین شده شبکه نمایش خانگی به ‌مناسبت هفته بسیج
روایت لباس‌های خاکی

گروه فرهنگ و هنر: این روزها که با هفته بسیج مصادف است، بد نیست نگاهی اجمالی به وضعیت تولیدات جدید مستند با محوریت فعالیت‌های بسیج و بسیجیان داشته باشیم. اگر بخواهیم ابتدا به وضعیت تولیدات مستند و کوتاه در این حوزه نگاهی گذرا داشته باشیم، باید بگوییم در بخش عمده‌ای از مستندهای تولیدی ضمن نگاه به فعالیت‌های بسیجیان، به اقدامات جهادی آنان توجه شده است. 
شاید بهتر است بگوییم خوشبختانه بخش عمده‌ای از مستندسازان به «تفکر بسیجی» اهمیت ویژه‌ای داده‌اند و در آثارشان سراغ سوژه‌هایی رفته‌اند که در راستای این تفکر بسیجی اقدامات جهادی را برای پیشرفت کشور انجام می‌دهند. 
در ادامه چند اثر جدید که همزمان با هفته بسیج، این روزها در قالب پلتفرم «عماریار» در شبکه نمایش خانگی عرضه شده، معرفی شده است. 
 
* عابدان کهنز
مستند سینمایی «عابدان کهنز» روایت تربیت، شکوفایی و بالندگی نوجوانان مسجد امیرالمومنین(ع) کهنز شهریار است که در وقایع مهم انقلاب اسلامی از جمله فتنه ۸۸ و فتنه تروریست‌های تکفیری در سوریه حضوری فعال داشته‌اند. شهدای مدافع حرم «مصطفی صدرزاده»، «محمد آژند»، «سجاد عفتی» و جانبازان مدافع حرم «امیر حسین حاجی نصیری» و «رضا سلمانی» از تربیت‌یافتگان مسجد امیرالمومنین(ع) کهنز هستند که در این مستند به داستان زندگی آنان نگاهی شده است. عوامل اصلی این مستند عبارتند از: تهیه‌کننده: امیر مهریزدان، محقق: محمدمهدی رحیمی و موسیقی: علی نصیرنژاد. این مستند در مدرسه مستند عمار تهیه شده است.
 
* زاده بحران
مستند «زاده بحران» ساخته امین زمانپور روایتی است هیجان‌انگیز از ناگفته‌های بحران کرونا در گیلان و نقش‌آفرینان اصلی مقابله با آن؛ روایتی از آنهایی که موجب شدند گیلان هیچ وقت به صورت جدی شاهد موج دوم کرونا نباشد. 
 
* والفجر
درباره مستند «والفجر» ساخته سیدمجتبی خیام‌الحسینی آمده است: اردوهای راهیان نور سال‌هاست با هدف گسترش فرهنگ دفاع‌مقدس برگزار می‌شود. جوانان اصفهانی این بار تصمیم به برگزاری اردویی متفاوت با هدف همزیستی با شهدا گرفته‌اند؛ یک زندگی شبیه‌سازی شده از مناطق عملیاتی دفاع مقدس...
 
* آزادمرد
مستند «آزادمرد»، روایتی است از زندگی سیدمحمد ساجدی، هنرمند و جهادگر فقید انقلابی. سیدمحمد ساجدی، گرافیست انقلابی که به همراه خانواده‌اش در مسیر بازگشت از راهپیمایی اربعین حسینی دچار سانحه رانندگی شده بود، جان به جان‌ آفرین تسلیم کرد. 
 
* خاک منتظر
مستند «خاک منتظر» روایتی از تاریخ و چگونگی جریان فرهنگی راهیان نور و مشکلات آن است؛ مردمی بودن راهیان نور و سابقه پیشینه گردشگری جنگ در جهان و مقایسه آن با راهیان نور و شایعات پیرامون راهیان نور از مباحثی است که در این مستند به آن پرداخته شده است. عوامل این مستند عبارتند از: تهیه‌کننده: محمد حبیبی‌منصور، نویسنده: مهدی فیاضی‌کیا و گوینده متن: ناصر طهماسب. 
 
* خاکریزهای خوزستان
مستند «خاکریزهای خوزستان» به کارگردانی میلاد امینی‌موحد و نویسندگی محمدحسن حبیبی، روایتگر مقاومت مردم روستایی در جنوب شهر اهواز است که با احداث سیل‌بند‌های بزرگ همچون خاکریز‌های دفاع‌مقدس نگذاشتند سیلاب به آنها آسیبی برساند. 
«وعیلیه» تنها روستای جنوب اهواز است که به واسطه ایستادگی مردم هیچ‌گاه سیل وارد خانه‌های‌شان نشد و سیل‌بند‌هایی که به مثابه خاکریز زمان جنگ بودند، مستحکم‌تر از همیشه جلوی آب را گرفتند. اینجا هنوز هم منطقه عملیاتی است... مردمان اینجا از جنگ آموخته‌اند که یک دست صدا ندارد، این بار هم برای سقوط نکردن این خاک باید خاکریز زد...
 
* ترم تحمیلی
مستند «ترم تحمیلی» ساخته سیدابراهیم حسینی و کارگردانی مرتضی عابدپور لنگرودی روایت‌هایی است از نقش زنان و مادران شهدا و همچنین شهدای دانشجو (با محوریت رزمندگان گیلانی) که در دفاع‌مقدس و جبهه مقاومت حضور داشتند. این مستند از سوی سازمان بسیج دانشجویی استان گیلان تهیه شده است. 
 
* لمس مرگ
مستند «لمس مرگ» به کارگردانی فرشاد یحیایی، گوشه‌ای از تلاش‌های کارکنان سازمان بهشت‌زهرا در تغسیل و تدفین متوفیان کرونایی را به تصویر می‌کشد؛ افرادی که بدون ترس از ابتلا به بیماری برای حفظ عزت و شرافت اموات، پیکر متوفیان کرونایی را به خاک می‌سپارند. عوامل این مستند عبارتند از: تهیه‌کننده: محمدعلی فیض‌الله‌زاده و نویسنده: زینب جعفری.  این مستند در سازمان هنری - رسانه‌ای اوج تهیه شده است.
 
* مرد مردم
مستند «مرد مردم» ساخته محمدمهدی فکریان، روایتی پیرامون حاج «علی بدیعی»، از اهالی کاشان است که پس از زلزله کرمانشاه، با همسر و دخترش برای کمک‌رسانی به آنجا می‌رود و در راه بازگشت تصادف و فوت می‌کنند. پس از این حادثه، «محمدرضا» فرزند حاج‌علی با دوستان پدرش ارتباط می‌گیرد و متوجه فعالیت‌های جهادی او در سال‌های دفاع‌مقدس، کمک به هیات‌ها، ساخت مساجد، تلاش برای اعزامش به سوریه و... می‌شود. محمدرضا به کرمانشاه می‌رود و فعالیت‌های جهادی پدرش را از زبان مردم آنجا می‌شنود. 
 
* مهندس امین
مستند «مهندس امین» ساخته اداره فیلم بسیج روایتی از زندگی شهید امین شیرازی است؛ شهیدی که در اردوی جهادی به فیض شهادت نائل آمد. بعد از شهادت این جهادگر، پویش سه‌شنبه‌های مهدوی نه‌تنها در نقاط مختلف تهران و شهرستان‌های دیگر، حتی در بعضی از کشورها از جمله فرانسه گسترش پیدا کرد. 
 
* بلاگردان
درباره مستند «بلاگردان» به کارگردانی ایمان ایزی آمده است: با شروع بیماری منحوس کرونا، کار برای فعالیت‌های مذهبی مثل اعیاد شعبانیه سخت شد اما بچه‌های سبزوار با یک ایده جدید وارد کار شدند؛ «پویش هر محله یک قربانی». این طرح باعث شد که اکثر محلات سبزوار از آن حمایت کنند و پای کار بیایند و رهبر معظم انقلاب نیز در بیانات خود در پی این کار از مردم انقلابی سبزوار تقدیر کردند. عوامل این مستند عبارتند از: تهیه‌کننده: محسن حاج‌کرمی و نویسنده: محمد حکم‌آبادی. این مستند توسط دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تهیه شده است.
***
رونمایی از مستند «جایی که نبودم» در تلویزیون
مستند «جایی که نبودم» روایتی از مقاومت اهل سنت در حفاظت از مزار عموی امام زمان(عج) است که از برنامه «به اضافه مستند» پخش می‌شود. به گزاش مهر به نقل روابط عمومی شبکه مستند، چهل‌و‌‌چهارمین قسمت از برنامه تلویزیونی «به اضافه مستند» با پخش و بررسی مستند «جایی که نبودم» به کارگردانی مصطفی سیفی روی آنتن این شبکه می‌رود. مستند «جایی که نبودم» روایتی تصویری از عملیات در منطقه الضلوعیه عراق و مقاومت مردم این منطقه در حفاظت از آستان مبارک سیدمحمد است. سیدمحمد، عموی امام زمان(عج) است و بارگاه مقدس ایشان یکی از اماکن متبرکه برای اهل سنت و شیعه به شمار می‌رود. این فیلم مستند با استفاده از اسناد تصویری نشان می‌دهد که اهل سنت و شیعیان در کنار یکدیگر در حال مبارزه با داعش‌ هستند و در دفاع از مزار سیدمحمد، دوشادوش یکدیگر می‌جنگند، رشادت به خرج می‌دهند و حتی به شهادت می‌رسند. «جایی که نبودم» غلط بودن ادعاهای غیرواقعی رسانه‌های غربی در ماجرای مبارزه با داعش را به اثبات می‌رساند. در این قسمت و پس از پخش مستند، میز کارشناسی برنامه با حضور مصطفی شوقی روزنامه‌نگار و مستندساز و علیرضا مجیدی خبرنگار برگزار می‌شود. این قسمت از برنامه، امروز چهارشنبه ۳ آذر ساعت ۸:۳۰ و جمعه ۵ آذر ساعت ۱۵ است. «به اضافه مستند» مجموعه برنامه تلویزیونی شبکه مستند است که به پخش مستندهای دیده نشده داخلی و خارجی در تلویزیون و بحث کارشناسی پیرامون موضوع مستند می‌پردازد. این برنامه با اجرای امین قدمی، کارگردانی محسن کریمیان و تهیه‌کنندگی یاسر فریادرس با آیتم‌های مختلف سه‌شنبه‌ هر هفته ساعت ۲۰ روی آنتن شبکه مستند می‌رود. 

Page Generated in 0/0074 sec