printlogo


کد خبر: 240678تاریخ: 1400/9/3 00:00
دور دنیا

مرگ مشکوک دختر «مالکوم ایکس»
سخنگوی اداره پلیس نیویورک تأیید کرد جسد دختر رهبر جنبش سیاه‌پوستان آمریکا در آپارتمانش در بروکلین پیدا شده است. یکی از سخنگویان اداره پلیس نیویورک اعلام کرد جسد «ملیکا شباز» دختر ۵۶ ساله «مالکوم ایکس» روز دوشنبه در آپارتمانش در بروکلین پیدا شده است. بنا بر گزارش پایگاه خبری بیزنس اینسایدر، حدود ساعت ۱۴:۴۰ روز گذشته به وقت محلی، نوه رهبر جنبش سیاه‌پوستان آمریکا، جسد مادرش را در آپارتمان وی در بروکلین پیدا کرد. طبق این گزارش، مرگ ملیکا شباز درست ۲ روز پس از تبرئه «محمد عزیز» و «خلیل اسلام» از اتهام مشارکت در قتل پدرش رخ داد. شبکه «بی‌بی‌سی» گزارش کرده بود محکومیت عزیز و اسلام پس از آن مورد بررسی قرار گرفت که دختران مالکوم ایکس با استناد به نامه‌ای از یک پلیس سابق در بستر مرگ که ادعا می‌کرد پلیس نیویورک و «اف‌بی‌آی» برای قتل مالکوم ایکس توطئه کرده بودند، خواستار بازگشایی پرونده تحقیقات درباره قتل پدرشان با توجه به شواهد جدید شده بودند. 
مالکوم ایکس با نام واقعى «Malcolm Little» سال ۱۹۲۵ در اوماهای ایالت نبراسکا آمریکا به دنیا آمد. مالکوم لیتل پس از پیوستن به امت اسلام تصمیم گرفت مانند دیگر برادران و خواهرانش در امت اسلام نام فامیلش را به ایکس تغییر دهد. ایکس نام خانوادگی واقعی هر خانواده آفریقایی- آمریکایی بود که نام خانوادگی واقعی اجداد برده‌ خود را نمی‌دانست و مجبور شده بود نامی را که اربابانش بر او نهاده ‌بودند، بپذیرد. ۲۱ فوریه ۱۹۶۵ هنگامی‌که او در یکی از سالن‌های اجتماعات منهتن نیویورک سخنرانی می‌کرد ۳ مرد مسلح او را از فاصله کم هدف گلوله قرار دادند که در راه بیمارستان درگذشت. در جسد او ۲۵ گلوله پیدا شد. مالکوم در ۴۰ سالگی و زمانی که هنوز می‌توانست عمر طبیعی زیادی داشته باشد، قربانی همان خشونتی شد که همواره علیه آن تبلیغ می‌کرد. هزاران نفر در تشییع جنازه‌اش در هارلم سوگواری کردند. عاملان ترور مالکوم، تالماج هایر، نورمن باتلر و تامس جانسن بودند که به علت ارتکاب قتل از نوع اول، در ماه مارس ۱۹۶۶ محکوم به اعدام شدند اما پس از گذشت ۴۴ سال مردی که به دخالت داشتن در قتل مالکوم ایکس اعتراف کرده بود، آزاد شد. 
***
حمله راکتی به بزرگ‌ترین پایگاه آمریکا در شمال شرق سوریه
خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از منابع محلی از وقوع چندین انفجار مهیب در یکی از پایگاه‌های غیرقانونی آمریکا در نزدیکی مرز سوریه و عراق در پی یک حمله راکتی خبر داد. منابع محلی در حومه الحسکه سوریه به اسپوتنیک گفتند: بامداد دیروز (سه‌شنبه ۲۳ نوامبر) انفجارهای مهیبی پایگاه غیرقانونی آمریکا در روستای «خراب الجیر» واقع در 5 کیلومتری شهر مرزی الیعربیه را به لرزه درآورد. این انفجارها در پی شلیک ۴ راکت به سوی این پایگاه که هنوز منبع آن مشخص نیست، روی داد. به گفته این منابع، انفجارهای صورت گرفته بسیار مهیب بود و صدای آن در مناطق مختلف مرزهای شمال شرق سوریه و مرزهای عراق به گوش رسید. بر اساس این گزارش، بلافاصله پس از هدف قرار دادن این پایگاه غیرقانونی آمریکا، آسمان منطقه شاهد پرواز شمار زیادی از بالگردها و هواپیماهای جنگی نیروهای اشغالگر آمریکایی بود. این منابع افزودند: «پایگاه «خراب الجیر» دومین پایگاه غیرقانونی اشغالگران آمریکایی در سوریه محسوب می‌شود که سال ۲۰۱۵ پس از مصادره زمین‌های کشاورزی وسیع این روستا تأسیس شد و در واقع یک پایگاه هوایی دارای باند فرود بالگردها و هواپیماهای جنگی است». بنا بر این گزارش، منطقه‌ای که پایگاه خراب الجیر در آن واقع است، نقطه تماس حیاتی بین خاک سوریه و عراق به شمار می‌رود. افسران و سربازان این پایگاه آمریکایی همچنین در سازماندهی قاچاق نفت از سوریه نقش دارند و مسؤول سازماندهی عملیات خارج کردن تانکرهای نفت و کامیون‌های حامل گندم مسروقه از خاک سوریه هستند. علاوه بر آن، این پایگاه دارای نقش لجستیکی در ورود و خروج کاروان‌های ارتش آمریکا و دیگر نیروهای وابسته به ائتلاف موسوم به ائتلاف بین‌المللی ضدداعش نیز هست. 
***
نخست‌وزیر فرانسه کرونا گرفت
دولت فرانسه از ابتلای «جان کاستکس» نخست‌وزیر این کشور به ویروس کرونا خبر داد. نتیجه آزمایش «جان کاستکس» نخست‌وزیر فرانسه پس از مثبت شدن آزمایش دختر 11 ساله وی مثبت اعلام شد. نخست‌وزیر فرانسه وارد قرنطینه شد و جلسه‌ای را که قرار بود روز دوشنبه پیرامون مسؤولان منتخب در گوادلوپ برگزار شود، از طریق ویدئوکنفرانس اداره کرد. شبکه خبری روسیا الیوم به نقل از رسانه‌های فرانسوی گزارش داد نخست‌وزیر فرانسه صبح دوشنبه به بروکسل رفته و در آنجا با الکساندر دو کرو، همتای بلژیکی خود ملاقات کرده بود. از سوی دیگر، سخنگوی دولت فرانسه روز یکشنبه ضمن ابراز نگرانی درباره روند روزافزون و سریع افزایش آمار مبتلایان جدید به «کووید-‌19»، از آغاز برق‌آسای موج پنجم کرونا در کشورش خبر داد. «گابریل اتال» سخنگوی دولت فرانسه در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت: موج پنجم کرونا به شکل برق‌آسایی آغاز شده است. به صورت میانگین شمار مبتلایان روزانه در فرانسه در عرض یک هفته گذشته به 17153 نفر رسید. حدود یک هفته قبل از آن این رقم نصف این مقدار بود. 

Page Generated in 0/0131 sec