printlogo


کد خبر: 240680تاریخ: 1400/9/3 00:00
هشدار« استفان والت» نظریه‌پرداز مشهور آمریکایی درباره آینده این کشور
تجزیه‌ طلبی مسأله جدی آمریکا
برخی ایالت‌های حامی دموکرات‌ها نیز به جدایی‌طلبی گرایش دارند

 دعوا بر سر کاندیداتوری در انتخابات 2024 ریاست‌جمهوری آمریکا بین بایدن و ترامپ در حالی در محافل رسانه‌ای و سیاسی تشدید شده است که برخی اندیشمندان علوم سیاسی در آمریکا معتقدند روند فعلی منجر به جدایی برخی ایالات و رشد انگاره‌های تجزیه‌طلبی در این کشور خواهد شد. در همین ارتباط نشریه آمریکایی «فارن‌پالیسی» در تحلیلی به قلم «استفان‌ام. والت» استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه هاروارد و ارائه‌دهنده نظریه «موازنه تهدید» درباره روند فزاینده صحبت از جدایی و تجزیه‌طلبی در میان آمریکایی‌ها و پیامدهای آن برای این کشور هشدار داد. 
نظریه‌پرداز مشهور روابط بین‌الملل که از ستون‌نویس‌های نشریه فارن‌پالیسی است، در مقدمه این تحلیل ادعاهایی را درباره ظرفیت‌های آمریکا مطرح کرده و نوشته «بزرگ‌ترین مزیت ایالات متحده نسبت به سایر کشورها چیست؟» به ادعای نویسنده، «مزیت منحصر‌به‌فرد آمریکا موقعیت آن به عنوان تنها قدرت بزرگ در نیمکره غربی است و بنابراین تنها «هژمون منطقه‌ای» در تاریخ سیاسی مدرن است. با گسترش در سراسر آمریکای شمالی، جذب مهاجران ورودی و حفظ نرخ بالای زاد و ولد برای سال‌های طولانی، آنچه در ابتدا ۱۳ مستعمره ضعیف و سست‌پیوند بود، در کمتر از یک قرن به بزرگ‌ترین اقتصاد جهان تبدیل شد بدون هیچ رقیب قدرتمندی در نزدیکی. ایالات متحده همچنین از سطحی از امنیت رایگان برخوردار بود که دیگر قدرت‌های بزرگ تنها می‌توانستند آرزو کنند». در ادامه این گزارش ادعا شده است: «ترکیب حاصل از اندازه، جمعیت و توان اقتصادی به ایالات متحده این امکان را داد که یک نهاد نظامی گسترده ایجاد کند که از زمانی که برای جنگ در اواخر دهه ۱۹۳۰ بسیج شد، آغاز شد. در همان زمان، انزوای جغرافیایی، ایالات متحده را از صرف هزینه و زمان زیاد برای دفاع از خاک خود رها کرد. همچنین به ایالات متحده این امکان را داد که دیرتر از هر کس دیگری وارد ۲ جنگ جهانی شود و قلمروی خود را در طول آن فجایع ویرانگر جهانی، دست‌نخورده حفظ کند». 
به باور نویسنده: «از این منظر، پیروزی شمال در جنگ داخلی یک لحظه حساس با پیامدهای گسترده بود. حفظ اتحاد این کشور را قادر کرد توسعه غربی خود را تکمیل کند و در نهایت توانایی‌هایی را که همسایگانش را کوچک نگه می‌داشت، به دست آورد. اگر جنوب در جنگ پیروز می‌شد و استقلال به دست می‌آورد، ۲ کشور حاصل هر کدام ضعیف‌تر می‌شدند و تقریبا به طور قطع برای سال‌ها رقیب محتاطانه‌ای باقی می‌ماندند. می‌توان براحتی تصور کرد ۲ کشور دوباره با هم درگیر می‌شدند و قدرت‌های خارجی با اتحاد با شمال یا جنوب یا با مکزیک و کانادا در امور نیمکره دخالت می‌کردند. سیاست بین‌الملل در آمریکای شمالی و مرکزی بیشتر شبیه قاره چندقطبی اروپا می‌شد؛ جایی که قدرت‌های بزرگ رقیب از یکدیگر می‌ترسیدند، برای قدرت و نفوذ رقابت می‌کردند و گهگاه جنگ‌های تنبیهی می‌کردند». 
والت می‌نویسد: همه اینها وقتی به یادم آمد که (در مطلبی) خواندم «تد کروز» سناتور جمهوری‌خواه به گروهی از دانشجویان گفته ایالت تگزاس ممکن است مجبور به جدایی [دوباره] شود. 
در ادامه این گزارش آمده است: البته جنبش‌های تجزیه‌طلب برای مدت طولانی بخشی از صحنه سیاسی [آمریکا] بوده‌اند و معمولا زیاد نیستند. علاوه بر این، همان‌طور که «کیسی میشل» سال گذشته در پلیتیکو اشاره کرد، تجزیه‌طلبی مدرن کمتر به معنای خروج واقعی از اتحادیه است و بیشتر به تلاش برای ممانعت از طرح‌های دولتی که گروه‌های خاص آن را دوست ندارند، بازمی‌گردد. با این حال، برخی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد حمایت از طرح‌های مختلف جدایی‌طلبی به‌ طور ناخوشایندی بالاست و تعداد فزاینده‌ای از مردم (که اکثرا در جناح راست سیاسی هستند) اکنون مایلند علیه مقامات منتخب که با دیدگاه‌های‌شان مخالفند، به خشونت فیزیکی تهدید کنند. اوباش مسلح حتی برای براندازی انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته به کنگره حمله کردند و این اقدامات از جمله برخی اهداف احتمالی آن، از سوی سیاستمداران برجسته سرپوش گذاشته شده و از آن دفاع می‌شود. 
علاوه بر این، اینطور نیست که انگیزه‌های  جدایی‌طلبانه تماما به راست سیاسی محدود شود. به طور مثال، ماساچوست شکایت‌های متعددی را برای جلوگیری از طیف گسترده‌ای از ابتکارات دوران ترامپ، اغلب در تطابق با سایر ایالت‌ها با طرز فکر مشابه، تنظیم کرد. اگر یک رئیس‌جمهور آینده سعی کند نقشه انتخاباتی را بیشتر به نفع حزب خود تنظیم کند، غیرقابل تصور نیست که ایالت‌های آبی (ایالت‌های حامی دموکرات‌ها) در غرب یا شمال شرق بسادگی از همراهی خودداری کنند. 
به باور این تحلیلگر در چنین شرایطی ۲ خطر ایالات متحده را تهدید می‌کند: «بدیهی‌ترین (و محتمل‌ترین) این است که قطبی شدن و انسدادگرایی، اقدام سریع و مؤثر را برای دولت در حوزه‌های سیاستی حیاتی صرف‌نظر از اینکه کدام حزب در قدرت است، غیرممکن می‌کند. احتمال کمتر اما نگران‌کننده‌تر این است که اختلافات موجود تشدید می‌شود و صحبت‌ها درباره تجزیه، شتاب سیاسی واقعی می‌گیرد». او در ادامه این مطلب، درباره محتمل بودن چنین نتیجه‌ای می‌نویسد: کشورهای تثبیت شده به ندرت از هم می‌پاشند و جنگ‌های داخلی در میان دموکراسی‌ها کمتر رایج است، مگر اینکه - قسمت ترسناک اینجاست- نهادهای سیاسی آنها ضعیف یا شکست‌خورده باشند. اما این خطر را نباید کاملا نادیده گرفت. چند دموکراسی در دهه‌های اخیر از هم جدا شده‌اند و تلاش‌های جدایی‌طلبانه می‌تواند پرهزینه باشد، حتی اگر در نهایت شکست بخورد، همان‌طور که موارد کبک، کاتالونیا و اسکاتلند نشان می‌دهد. در پایان این گزارش آمده است: اگر انگیزه تجزیه‌طلبی در آمریکا شتاب بیشتری بگیرد و این اتفاق بیفتد، حیاتی‌ترین دارایی ژئوپلیتیک ایالات متحده به هدر می‌رود. 
 
* رؤیای بایدن برای 2024
سخنگوی کاخ سفید عصر دوشنبه به وقت محلی اعلام کرد جو بایدن برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا نامزد می‌شود. «جن ساکی» در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر تردیدها درباره نامزدی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده آمریکا گفت وی برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2024 نامزد خواهد شد. بایدن 79 ساله، ماه‌هاست با کاهش شدید محبوبیت مواجه است و این موجب شده برخی دموکرات‌ها به این نتیجه برسند که او ممکن است به دنبال یک دوره 4 ساله جدید نباشد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد میزان رضایت دموکرات‌ها و مستقل‌ها از عملکرد بایدن با کاهش روبه‌رو شده است. در تازه‌ترین این نظرسنجی‌ها آمده 80 درصد دموکرات‌ها معتقدند از عملکرد بایدن حمایت می‌کنند، این در حالی است که این رقم در نظرسنجی ژوئن بیش از 94 درصد بود. 16 درصد دموکرات‌ها نیز در نظرسنجی نوامبر گفته‌اند از عملکرد بایدن راضی نیستند. از سویی 35 درصد رأی‌دهندگان مستقل گفته‌اند از عملکرد بایدن راضی هستند و 58 درصد مخالفت خود را با عملکرد وی اعلام کرده‌اند. شرایط سخت اقتصادی از جمله افزایش قیمت‌ها و تورم یکی از عوامل اصلی کاهش شدید محبوبیت بایدن به ‌شمار می‌رود. تنها 39 درصد آمریکایی‌ها از عملکرد اقتصادی بایدن راضی هستند و 47 درصد نیز موافقت خود را با عملکرد دولت بایدن برای مقابله با ویروس کرونا اعلام کرده‌اند. علاوه بر این اخیرا نتایج یک نظرسنجی در ایالت آیووا نشان داد در یک رقابت فرضی در سال ۲۰۲۴، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا با اختلاف ۱۱ درصد از جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا پیشی می‌گیرد. بر اساس یک نظرسنجی جدید دیگر، ترامپ در انتخابات آتی جو بایدن را شکست می‌دهد. نظرسنجی مؤسسه معتبر «راسموسن» نشان داد اگر در این ماه انتخابات ریاست‌جمهوری جدید برگزار شود، ترامپ، بایدن را با ۱۰ درصد فاصله شکست می‌دهد و با جمع‌آوری ۵۱درصد آرا در مقابل ۴۱ درصد، رئیس‌جمهور آمریکا می‌شود. با این حال با توجه به وضعیت جسمی ترامپ و نگرانی‌ها از زوال عقل بایدن، مشخص نیست در انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی آمریکا کدام ۲ چهره از حزب جمهوری‌خواه و دموکرات به رقابت خواهند پرداخت. 
اظهارات جن ساکی درباره نامزدی بایدن برای انتخابات ۲۰۲۴ در حالی است که بایدن جمعه هفته پیش برای معاینه به بیمارستان نظامی والتر رید رفت و امور دولت موقتا به «کاملا هریس» معاون وی تفویض شد. بیمارستان والتر رید همان بیمارستانی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا بعد از ابتلا به ویروس کرونا به این مرکز درمانی رفت و در آن مداوا شد. جن ساکی درباره مراجعه بایدن 79 ساله به این بیمارستان نظامی وابسته به پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) گفت رئیس‌جمهور برای بررسی امور معمول و آزمایشات دوره‌ای به بیمارستان رفته است، این در حالی بود که برخی خبرگزاری‌ها از انجام آزمایش آندوسکوپی ناشی از ناراحتی گوارشی بایدن خبر داده بودند. از زمانی که جو بایدن رسما وارد کارزار مقدماتی حزب دموکرات برای رقابت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ شد، به دلیل گاف‌های مکررش، گمانه‌زنی‌های زیادی درباره وضعیت سلامت جسمی و ذهنی‌اش شده است. رسانه‌ای شدن رجوع بایدن به بیمارستان والتر رید در شرایطی انجام شد که پنجشنبه نیز نتایج یک نظرسنجی جدید نشان داد مردم آمریکا دغدغه جدی نسبت به وضعیت جسمی بایدن دارند. نظرسنجی «پلیتیکو‌/ مورنینگ کانسالت» نشان داد تنها ۴۰ درصد پاسخ‌دهندگان معتقدند بایدن از سلامتی خوبی برخوردار است و ۴۶ درصد فکر می‌کنند او از نظر روانی وضعیت مناسبی ندارد.

Page Generated in 0/0116 sec