printlogo


کد خبر: 240696تاریخ: 1400/9/3 00:00
معاون وزیر بهداشت: به دلیل واکسن‌هراسی واکسیناسیون زنان باردار با میانگین جامعه بسیار فاصله دارد
جهل و هیاهو!

گروه اجتماعی: با آنکه 68 درصد جمعیت هدف کشور در مقابل بیماری کرونا واکسینه شده‌اند اما هنوز خیلی‌ها از روی ناآگاهی از تزریق واکسن هراس دارند و طبق گزارش‌های موجود 15 درصد جمعیت کشور همچنان واکسن کرونا را تزریق نکرده‌اند. این در حالی است افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند و جان خود را از دست می‌دهند اکثرا کسانی هستند که واکسن نزده‌اند.
به گزارش «وطن‌امروز»، واکسن‌گریزان نه‌تنها با ممانعت از تزریق واکسن کرونا جان خود و همنوعان خود را به خطر می‌اندازند، بلکه از خدمات عمومی نیز محروم می‌شوند و دریافت هر نوعی خدمتی برای آنها منوط به داشتن تست منفی پی‌سی‌آر خواهد بود که این موضوع هزینه سنگینی را برای آنها رقم خواهد ‌زد. بر این اساس معاون حمل‌و‌نقل وزیر راه‌و‌شهرسازی اعلام کرده است با اجرای طرح هوشمند سفر از ابتدای آذرماه سال جاری، هرگونه مسافرت در کشور تنها با ارائه کارت واکسن کرونا یا تست منفی پی‌سی‌آر با ۷۲ ساعت اعتبار امکانپذیر است. از طرفی طبق اظهارات معاون درمان وزارت بهداشت، متاسفانه به دلیل واکسن‌هراسی‌ای که در کشور بویژه برای زنان باردار ایجاد کردند، پوشش واکسیناسیون زنان باردار با میانگین جامعه بسیار فاصله دارد. 
قاسم جان‌بابایی با اشاره به روند افزایشی ابتلا به کرونا در میان افراد واکسینه نشده در اروپا، بر اهمیت واکسیناسیون تاکید کرد و گفت: متاسفانه به دلیل واکسن‌هراسی‌ای که در کشور بویژه برای زنان باردار ایجاد کردند، پوشش واکسیناسیون زنان باردار با میانگین جامعه بسیار فاصله دارد. وی در حاشیه جلسه کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، به تصمیمات و بحث‌های این جلسه اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین موضوع، بحث واکسیناسیون در حوزه مدیریت کروناست. با توجه به اینکه طی چند ماه اخیر سرعت بسیار خوبی در واکسیناسیون گروه هدف داشتیم، هم دوز اول واکسیناسیون و هم دوز دوم واکسیناسیون انجام شد و عقب‌ماندگی واکسیناسیون را به سرعت جبران کردیم. البته درصدی از افراد را داریم که هنوز واکسن تزریق نکرده‌اند. 
وی افزود: خواهش‌مان این است کسانی که واکسن تزریق نکرده‌اند، حتما این کار را انجام دهند، زیرا متاسفانه در اروپا شاهدیم روزانه در آلمان، اتریش، هلند و... جامعه واکسینه‌نشده به سرعت مبتلا می‌شوند. روسیه روز گذشته بالغ بر ۱۲۰۰ فوتی داشت و قاطبه فوتی‌های‌شان، افرادی بودند که واکسن تزریق نکرده بودند. بر همین اساس از مردم می‌خواهیم همراهی کنند. مقداری سرعت واکسیناسیون‌مان کاهش یافته است. 
جان‌بابایی گفت: همچنین وزارت بهداشت اعلام کرد افراد بالای ۶۰ سالی که زمان از تزریق واکسن دوم‌شان 4 ماه گذشته‌، ضرورت دارد واکسن دوز سوم یا اگر بیش از ۶ ماه گذشته واکسن یادآور را تزریق کنند، زیرا ضرورت دارد ایمنی بدن این افراد را در سطح بالایی نگه داریم. کشورهایی که واکسن تزریق کرده‌اند و بین تزریق دوزهای دوم و سوم‌شان فاصله افتاده، مقداری افزایش ابتلا داشتند. بر همین اساس از آنجا که اکنون در کشور شرایط خوبی داریم به طوری که هم میزان فوتی‌ها در حال کاهش است و هم میزان بستری کاهشی است، مهم است که گروه‌هایی که واکسن نزده‌اند، هر چه زودتر واکسن را تزریق کنند. 
وی گفت: موضوع مهم دیگر بحث واکسیناسیون مادران باردار بود. اکنون توصیه شده هر نوع واکسنی را که مجوز دارد، می‌توان برای زنان باردار استفاده کرد، البته ما پروتکل کشوری در این زمینه داریم. متاسفانه به دلیل واکسن‌هراسی‌ای که در کشور بویژه برای زنان باردار ایجاد کردند، پوشش واکسیناسیون زنان باردار با میانگین جامعه بسیار فاصله دارد. خواهش می‌کنیم همه کسانی که می‌توانند کمک کنند تا خانم‌های باردار به هدف مورد انتظار واکسیناسیون بالای ۸۰ درصد و حتی ۱۰۰ درصد برسند. 
معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: ما تعداد قابل توجهی از مادران باردار را به دلیل ابتلا به کرونا از دست دادیم که برای کشور ضایعه‌ای غیرقابل جبران است. استدعای ما این است که این گروه هدف -که بسیار مهم هستند- هر چه زودتر واکسینه شود. برنامه‌ای برای ایجاد کمپین واکسیناسیون مادران باردار داریم که با روش اقناعی و آگاهی که به مادران باردار داده می‌شود و آموزش‌هایی که به همکاران خودمان ارائه می‌کنیم، ان‌شاءالله بتوانیم عقب‌ماندگی در حوزه واکسیناسیون مادران باردار را جبران کنیم. 
 
* بازنگری پروتکل‌های بهداشتی کرونا در هفته‌های آتی
به منظور حفظ سلامت جامعه و جلوگیری از شیوع دوباره کرونا قرار است در پروتکل‌های بهداشتی بازنگری شود. وزیر کشور با اشاره به واکسیناسیون گسترده و دانسته‌های جدید علمی، از بازنگری و نوسازی برخی پروتکل‌های بهداشتی طی هفته‌های آینده خبر داد. 
احمد وحیدی در پایان جلسه دیروز قرارگاه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: بررسی نوسازی پروتکل‌های بهداشتی در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. با توجه به مبانی علمی و دانسته‌های جدید پزشکی و همچنین با توجه به واکسیناسیون گسترده، ممکن است در پروتکل‌ها ظرف هفته‌های آینده در مواردی که لازم است بازنگری صورت گیرد. 
وحیدی تاکید کرد: با وجود لغو برخی محدودیت‌ها انجام شده اما تذکر جدی درباره اعمال پروتکل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت و این تاکید بویژه در حوزه مدارس از اهمیت بیشتری برخوردار است. 
وزیر کشور افزود: آمارها نشان می‌دهد پیوستگی میان واکسیناسیون و کاهش آمارهای ابتلا، بستری و مرگ‌و‌میر وجود دارد؛ به شکلی که هر کجا که واکسن بیشتر تزریق شده آمارها کاهش یافته است. 
بر همین اساس وزارت بهداشت بررسی‌های گسترده‌ای را در این زمینه انجام داده و به این کار ادامه می‌دهد. عزیزانی که غیر از این نظر دارند باید با وزارت بهداشت بحث و تبادل نظر کنند اما اینکه این حرف و نظر از مبانی غیرعلمی و در کف خیابان بیان شود درست نیست. امروز نیز آمارهای تجربی به ما نشان می‌دهد که میزان مرگ‌و‌میر با موضوع واکسیناسیون پیوستگی دارد.
***
وزیر بهداشت:۶۸ درصد جمعیت هدف علیه کرونا واکسینه شده‌اند   
ایران به نسبت کشورهای پیشرفته در امر واکسیناسیون موفق‌تر عمل کرده است. وزیر بهداشت اعلام کرد اکنون که واکسیناسیون در کشور روند قابل توجهی را سپری می‌کند نباید از رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی تا ریشه‌‌کن شدن کرونا غافل ماند. وزیر بهداشت از ورود ۱۵۰ میلیون دوز واکسن به کشور خبر داد و گفت: تاکنون ۶۸ درصد جمعیت هدف علیه کرونا واکسینه شده‌اند. بهرام عین‌اللهی اظهار داشت: هفته بسیج بیش از هر چیز یادآور حماسه‌های دفاع‌مقدس است، بویژه در رابطه با مسائل پزشکی کارهای بسیار بزرگی در دفاع‌مقدس انجام شد که لازم است بیشتر به آنها پرداخته شود. وی در ادامه گفت: متأسفانه در اپیدمی کرونا تعداد زیادی از هموطنان را از دست دادیم. همه دیدیم بسیجیان در این امتحان درخشیدند و حدود ۲۰۵ شهید سلامت در گروه‌های پزشکی داشتیم که نشان‌دهنده روحیه ایثارگرانه و بسیجی آنهاست. وی تاکید کرد: تا تیرماه حدود ۵ میلیون واکسیناسیون در کشور انجام شده بود. ما در پیک پنجم روزانه حدود ۵۰ هزار بیمار، ۱۵ هزار بستری، ۸۰۰۰ بستری ‌آی‌سی‌یو و حدود ۷۰۰ مرگ داشتیم که فاجعه ملی بود ولی با لطف خداوند و با شروع دولت جدید و تلاش‌های انجام‌شده - در حالی که در هفته اول دولت هیچ واکسنی نداشتیم- توانستیم با کار بسیجی و جهادی در تمام وزارتخانه‌های مرتبط، هلال احمر، بانک مرکزی شخص رئیس‌جمهور و... کار بزرگی کنیم. وی ادامه داد: تا امروز ۱۵۰ میلیون دوز واکسن وارد کرده‌ایم و حدود ۲۰ میلیون دوز هم تولید داخلی صورت گرفته است و باز این استعداد وجود دارد که تولید داخل افزایش یابد و از این نظر هیچ کمبودی در کشور نداریم و در صدمین روز دولت به تزریق ۱۰۰ میلیون دوز واکسن رسیدیم. در حال حاضر ۸۴ درصد جمعیت هدف یک دوز واکسن و ۶۸ درصد هم ۲ دوز واکسن را زده‌اند و تا چند هفته آینده این درصد افزایش می‌یابد. وزیر بهداشت همچنین در چهارمین جلسه کمیسیون دائمی ذیل شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور گفت: ایران در برنامه واکسیناسیون موفق‌تر از کشورهای پیشرفته بود. وی افزود: در موضوع واکسیناسیون بسیاری از کشورهای دیگر از ما پیشرفته‌تر بودند اما موفقیت ما بیشتر بود، چراکه ما از بحث معنویت استفاده کردیم و این در حالی است که اگر تنها می‌خواستیم از امکانات خود استفاده کنیم به بیش از یک سال زمان احتیاج داشتیم.
*** 
آمار جان‌باختگان کرونا باز هم ۳ رقمی شد
 با آنکه پس از 234 روز آمار جان‌باختگان ناشی از بیماری «کووید-19» در نخستین روز آذرماه ۲ رقمی شد و به زیر 100 نفر در یک شبانه‌روز رسید اما دیروز این آمار تغییر کرد و روند صعودی به خود گرفت و شمار فوتی‌ها به 132 نفر رسید. 
به گزارش «وطن امروز» وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد در یک شبانه‌روز ۵ هزار و ۱۴۴ مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شدند. بر این اساس از ظهر روز دوشنبه تا ظهر روز سه‌شنبه ۲ آذر بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۵ هزار و ۱۴۴ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی و ۷۶۲ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه در طول این مدت ۱۳۲ بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۲۹ هزار و ۱۸۵ نفر رسید. همچنین خوشبختانه تاکنون ۵ میلیون و ۸۰۷ هزار و ۸۹ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. از سویی ۳ هزار و ۳۸۶ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. 
همچنین تاکنون ۳۷ میلیون و ۹۹۶ هزار و ۹۰۴ آزمایش تشخیص «کووید-19» در کشور انجام شده است. از سویی در حال حاضر ۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۳۶ شهر در وضعیت زرد و ۱۴۶ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. 
همچنین وزارت بهداشت اعلام کرد مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۰۳ میلیون و ۱۶۰ هزار و ۴۵۲ دوز رسید و تاکنون ۵۶ میلیون و ۹۴۴ هزار و ۷۷۴ نفر دوز اول، ۴۵ میلیون و ۳۸۲ هزار و ۷۳ نفر دوز دوم و ۸۳۳ هزار و ۶۰۵ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. بر اساس این گزارش، مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۰۳ میلیون و ۱۶۰ هزار و ۴۵۲ دوز رسیده است. 
 


Page Generated in 0/0065 sec