printlogo


کد خبر: 240703تاریخ: 1400/9/3 00:00
روز گذشته نرخ هر دلار به بیش از 13 لیر رسید
لیر بی‌ارزش‌تر شد

گروه اقتصادی: نگرانی درباره سیاست‌های پولی بانک مرکزی ترکیه و پایین آوردن نرخ بهره بانکی دوباره ارزش لیر را پایین آورد. لیر ترکیه همچنان به روند نزولی خود ادامه می‌دهد به شکلی که در تازه‌ترین اعلام، قیمت هر دلار به بیش از 13 لیر رسید. پس از آنکه رئیس‌جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان از کاهش شدید اخیر نرخ بهره دفاع کرد، لیر به پایین‌ترین ارزش خود سقوط کرد. 
فشارهایی که اردوغان بر بانک مرکزی ترکیه برای پایین آوردن نرخ بهره آورده، موجب شده تورم تا نزدیک 20 درصد افزایش یابد و کاهش ارزش پول این کشور تسریع شود و به درآمدهای مردم آسیب جدی وارد شود.
بر اساس گزارش رویترز، سقوط لیر پس از کاهش حمایت از حزب حاکم عدالت و توسعه اتفاق افتاد و حالا کار به جایی رسیده که مخالفان دولت و منتقدان سیاست‌های فعلی خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام قبل از زمان‌ تعیین شده یعنی سال 2023 هستند. همه اینها در شرایطی است که شهروندان ترکیه نگران وضع معیشت خود و افزایش هزینه‌های زندگی هستند. 
در حالی که روز‌‌به‌روز قیمت‌ها در ترکیه در حال افزایش است، سرمایه‌گذاری نیز در این کشور به دلیل نوسانات بالای لیر رو به کاهش است. 
بر اساس این گزارش، بانک مرکزی ترکیه روز پنجشنبه گذشته نرخ بهره خود را با 100 واحد کاهش به 15 درصد رساند. عددی که بسیار کمتر از تورم نزدیک به 20 درصد است. به گفته تحلیلگران، از سپتامبر تاکنون نرخ بهره در مجموع 400 واحد کاهش یافته است که با توجه به بازده واقعی بسیار منفی، یک اشتباه سیاست‌گذاری پولی خطرناک است. 
اردوغان تقصیر را گردن خارجی‌ها انداخت!
اردوغان بدون عقب‌نشینی از مواضع قبلی خود بار دیگر وعده داد اوضاع در آینده به سمت عادی شدن و شکوفایی اقتصادی پیش خواهد رفت. 
به گزارش روزنامه دیلی‌صباح، رجب طیب اردوغان که این روزها انتقادات زیادی را درباره نحوه مدیریت اقتصاد ترکیه متحمل می‌شود، در نشست اعضای کابینه وعده داد کشورش در چیزی که آن را جنگ اقتصادی علیه اقتصاد ترکیه دانست، پیروز می‌شود. 
او با بیان اینکه نرخ ارز رقابتی را به دلیل افزایش سرمایه‌گذاری و اشتغال ترجیح می‌دهد، گفت: من هر سیاستی را که باعث کوچک شدن اقتصاد کشور و افزایش نرخ بیکاری و فقر در بین مردم شود رد می‌کنم. دولت متعهد است آن چیزی را انجام دهد که به نفع کشور باشد و سیاست اقتصادی ما متمرکز بر سرمایه‌گذاری، تولید، اشتغال و صادرات است، نه گیر افتادن در یک چرخه تناوبی نرخ بهره بالا و پایین. 
رئیس‌جمهور ترکیه در بخش دیگری از سخنانش تضعیف ارزش لیر را نتیجه بازی طرف‌های خارجی و شیطنت‌های انجام شده با نرخ بهره دانست و گفت: در نهایت با اقتدار و افتخار از این بحران سربلند بیرون خواهیم آمد. به کمک خدا و ملت، از این جنگ اقتصادی علیه اقتصاد کشورمان با پیروزی بیرون خواهیم آمد. 
صحبت‌های اردوغان در حالی است که پیش از این در تصمیمی عجیب اعلام شده بود ۴۰ نفر از کارشناسان و روزنامه‌نگارانی که قبلا درباره پیامدهای سیاست‌های دولت اردوغان و ریزش ارزش لیر هشدار داده بودند، به اتهام اخلال در نظام اقتصادی محاکمه خواهند شد!
 
* شرایط از این بدتر می‌شود؟
 یکی از اقتصاددانان ترک می‌گوید دلار، 15 لیر را هم به خود می‌بیند. به گفته «سلچوک گچر»، پس از کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی ترکیه و کاهش نرخ بهره بانک‌های مرکزی آمریکا و اروپا شرایط برای لیر بدتر هم خواهد شد. 
تمام داده‌های اقتصادی در ترکیه کاملا خراب است و اقتصاد ترکیه به هم ریخته است. بدهی‌های شرکت‌ها رو به افزایش است و ترکیه در روابط بین‌الملل با مشکلات متعددی مواجه است. وقتی همه اینها با هم جمع شود، دلار به افزایش نرخ خود ادامه خواهد داد و حتی رکورد می‌شکند. 
بنا به این گزارش، لیر با کاهش 2/1 درصدی، بیشترین کاهش ارزش در بازارهای نوظهور را در سال جاری از آن خود کرده است. پیش‌بینی‌‌ها به این صورت است که وضعیت اقتصاد ترکیه در معرض شرایط سخت‌تر مالی جهانی قرار خواهد گرفت و خطر افزایش بیشتر تورم که در حال حاضر نزدیک 20 درصد معادل 4 برابر هدف رسمی است، وجود دارد.

Page Generated in 0/0198 sec