printlogo


کد خبر: 240706تاریخ: 1400/9/3 00:00
دومین میزبانی دیوان محاسبات از وزرای دولت سیزدهم
دیوان محاسبات ۹ پیشنهاد عملیاتی به وزارت نفت ارائه داد
بذرپاش: نقش سرمایه‌گذاری حوزه نفت در اقتصاد کشور افزایش یابد

دومین جلسه سلسله نشست‌های تخصصی دیوان محاسبات و وزرای دولت سیزدهم با حضور دکتر مهرداد بذرپاش، علی کامیار و سایر مقامات این سازمان، نمایندگان دیگر دستگاه‌های نظارتی و همچنین وزیر نفت و معاونان این وزارتخانه برگزار شد. 
مهرداد بذرپاش، رئیس کل دیوان محاسبات کشور در این نشست با اشاره به کاهش محسوس سهم نفت و سرمایه‌گذاری‌های آن حوزه در اقتصاد کشور، خواستار برنامه‌ریزی لازم جهت تحقق اهداف و تکالیف قانونی این وزارتخانه شد. 
بانکرینگ (سوخت‌رسانی به کشتی‌ها)، کاهش تلفات انرژی در بخش ساختمان، ایجاد ظرفیت پالایش به مقدار ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز، افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی به میزان ۱۰۰ میلیون تن، احداث تأسیسات و خطوط لوله گازرسانی به شهرها و روستاها و توسعه و تجهیز مدارس از مهم‌ترین توصیه‌های ارائه‌شده به وزارت نفت در این جلسه بود. دیوان محاسبات کشور، پیرامون توسعه در بخش نفت و گاز همسو با تحقق برنامه‌های وزیر نفت پیشنهادهای زیر را به عنوان اقدامات اولویت‌دار ارائه کرد:
• گازرسانی به مشترکان روستایی و شهرهای کوچک و مرزی
• انتقال و توسعه فناوری در بخش بالادستی
• افزایش سطح تولید در میادین مشترک گازی
• راه‌اندازی مجتمع‌های بزرگ پتروشیمی با سرمایه‌گذاری غیردولتی
• افزایش ظرفیت تولید نفت خام میادین مشترک نفتی
• اجرای خط گازرسانی سراسری و صادرات گاز به کشورهای همسایه
• توسعه پالایشگاه‌ها همچون ستاره خلیج‌فارس و افزایش ظرفیت پالایشی با رفع تنگناهای عملیاتی
• کمک به پروژه‌های عام‌المنفعه نفت و گاز در مناطق محروم کشور
• کاهش هدررفت گاز طبیعی
در ادامه این نشست، نمایندگان سایر دستگاه‌های نظارتی به تخلفات، انحرافات، ترک فعل‌ها، چالش‌های مستمر و نقاط ضعف و قوت وزارت نفت و دستگاه‌های تابعه از قبیل ضعف در تدوین و اعمال ساختار حاکمیتی و بودجه‌ریزی در وزارت نفت، ناکارآمدی در پیشبرد طرح‌های فناورانه صنعت نفت و رعایت نکردن قوانین حاکم بر خصوصی‌سازی و واگذاری بنگاه‌های اقتصادی و اجرا نکردن قوانین و مقررات مرتبط یا تعلل و تأخیر در اجرای آنها و فقدان برنامه‌ریزی جامع نیز اشاره کردند. 
در بخش دیگری از این نشست، جواد اوجی از اقدامات دیوان محاسبات در تهیه و ارائه پیشنهادهای کاربردی و نگاه فناورانه و مردم‌پایه تقدیر و تشکر کرد. در عین حال، وزیر نفت خواستار همراهی دیوان محاسبات و سایر دستگاه‌های نظارتی جهت پیشبرد هرچه بیشتر اقدامات و پشت سر گذاشتن مشکلات معیشتی و موانع اقتصادی، جهت خدمت بیشتر به مردم شد.

Page Generated in 0/0071 sec