نگاهی به حضور چشمگیر خوانندههای نوظهور پاپ به عنوان ایفاگر نقشهای اصلی آثار سینمایی و سریالهای نمایشخانگی
فرزانه غلامیتبار: در سینمای ایران برخی خوانندههای مطرح پاپ به طور جدی وارد عرصه بازیگری شدهاند که بهرغم آنکه چندین تجربه بازیگری در کارنامه خود دارند اما غالبا آثارشان جایی در سینمای بدنه ندارد و در دستهبندیهای فیلمهای تجاری قرار میگیرد اما این روزها ایفای نقش بهنام بانی در فیلم «گشت ارشاد 3» و حضور عجیب خوانندههایی چون آرش عدلپور، امیر مقاره و رضا یزدانی در سریالهای نمایش خانگی حسابی خبرساز شده است.
البته در همین ابتدا باید گفت حضور خوانندهها در عرصه سینما، اتفاق جدیدی نیست و برخی خوانندههای مطرح دنیا هم تجربه بازیگری در سینما را دارند که گاهی میتوانند یک بازیگر حرفهای باشند و استعدادشان را به رخ بکشند و گاهی تنها به دلیل نامآشنا بودن در موسیقی روی پرده سینما ظاهر میشوند. در سینمای ایران نیز برخی خوانندههای مطرح پاپ به طور جدی وارد عرصه بازیگری شدهاند که بهرغم آنکه چندین تجربه بازیگری در کارنامه خود دارند اما غالبا آثارشان جایی در سینمای بدنه ندارد و در دستهبندیهای فیلمهای تجاری قرار میگیرد، حال بماند که اغلب این آثار در فروش گیشه هم چندان توفیقی کسب نمیکنند.
اما اگر بخواهیم نگاهی داشته باشیم به پرکارترین خوانندهای که جلوی دوربین رفته است باید به فرزاد فرزین اشاره کرد؛ این خواننده مطرح موسیقی پاپ برای نخستینبار سال 85 در فیلم «پسران آجری» در نقش یک خواننده جوان جلوی دوربین رفت و از آنجا که فرزاد فرزین در «پسران آجری» نقش کوچک و فرعی داشت، کمتر کسی تصور میکرد وی در ادامه حضورش در عرصه سینما به عنوان بازیگر، موفق به ایفای نقش در چندین فیلم سینمایی و سریالهای نمایش خانگی «عاشقانه» و «مانکن» شود؛ آثاری که شاید به لحاظ کیفی حرفی برای گفتن در سینما نداشته باشد اما به هر حال به لحاظ تعداد آثار برای یک خواننده پاپ قابل تامل است. رضا یزدانی دیگر خواننده پرکار در عرصه بازیگری در سینماست. وی که علاقه شدیدی به سینما دارد، معمولا در هر آلبومش یک قطعه موسیقی دارد که فضای آن کاملا سینمایی است. یزدانی پس از اجرای تیتراژ فیلمهای مختلف سال 89 برای نخستینبار به عنوان بازیگر جلوی دوربین فیلم «بوی گندم» رفت. وی در ادامه در فیلمها و سریالهای مختلفی به ایفای نقش پرداخت که نحوه ایفای نقشش در یکی، دو اثر با انتقاد برخی مخاطبان مواجه شد تا اینکه این روزها با گریم نامتعارفش در سریال نمایش خانگی «میدان سرخ» به ایفای نقش میپردازد و حضورش در این سریال تحت تاثیر ضعف کلی «میدان سرخ» قرار گرفته است.
یکی دیگر از موفقترین خوانندههای پاپ که تجربه حضور در آثار نمایشی را دارد، مازیار فلاحی است که تاکنون در ۲ فیلم سینمایی و یک سریال نمایش خانگی به ایفای نقش پرداخته است. یکی از نکات قابل توجه درباره حضور مازیار فلاحی در سینما مرتبط بودن هر ۳ نقش ایفا شده وی با حوزه موسیقی است و این خواننده در تجربه حضورش در سینما سعی کرده براساس پشتوانه موسیقایی خود قدم بردارد.
نکته قابل تامل آنکه برخی خوانندههای مطرح با انگیزههای مختلف یک تجربه بازیگری را در سینما پشت سر گذاشتهاند و نگاه حرفهای و جدی به عرصه بازیگری در سینما نداشتهاند، هر چند تک فیلمهای سینمایی که همین خوانندگان در آنها حضور داشتند همانند آثار خوانندههای پرکار سینما به توفیق آنچنانی در سینما دست پیدا نکرده است. حمید عسگری، رضا صادقی، بنیامین بهادری، محمدرضا عیوضی، امید نعمتی، کاوه آفاق، عماد طالبزاده، اعضای گروه 7، امیر تاجیک و امید حاجیلی سایر خوانندگانی هستند که طی سالهای اخیر تجربه بازیگری در سینما و تلویزیون را داشتهاند که اغلب هم تجربه چندان موفقی در این باره نداشتهاند. در این بین طی چند ماه اخیر حضور چندین بازیگر نوظهور پاپ در مسند نقشهای اصلی سریالهای نمایش خانگی مورد توجه اهالی رسانه و موسیقی قرار گرفته است که در کنار این مساله باید به ۲ اتفاق جدیدی که به حاشیههای حضور خوانندهها در سریالهای نمایش خانگی افزوده است اشاره کرد؛ نخست لو رفتن دستمزد نجومی آرش عدلپور برای سریال در دست تولید «پدر گواردیولا» در فضای مجازی است که تا به این لحظه توسط سازندگان این سریال تکذیب نشده و دستمزد چندمیلیاردی این خواننده پاپ برای ایفای نقش اصلی این سریال نمایش خانگی حسابی خبرساز شده است و دوم، خبر 3-2 روز اخیر با تیتر «حادثه در پردیس سینمایی کورش». ماجرا از این قرار بود که فرش قرمز فیلم سینمایی «حکم تجدیدنظر» با حضور آرش و مسیح عدلپور (خوانندههای پاپ) بشدت مورد توجه قرار گرفت و برخی اخبار غیررسمی از زیر دست و پا ماندن برخی مخاطبان، اعزام یکی، دو نفر به بیمارستان و شکسته شدن بینی یک خانم حکایت دارد که همه این موارد از عدم کنترل جمعیت در مراسم اکران فیلم «حکم تجدیدنظر» و حضور چشمگیر طرفداران آرش و مسیح عدلپور نشأت میگیرد. اما اظهارنظر علی سرتیپی، مدیر پردیس سینمایی کورش درباره این اتفاق، مسالهای نگرانکننده را مطرح کرد و آن اینکه تمام اتفاقات رخ داده جزئی از برنامه تبلیغاتی سازندگان فیلم برای وایرال شدن در فضای مجازی بوده و ازدحام جمعیت غیرطبیعی در اکران خصوصی این فیلم حاصل کریخوانی طرفداران ۲ گروه خوانندگی پاپ بوده است.
سرتیپی با یادآوری اینکه «اخیرا یک قسمت از سریال شبکه نمایش خانگی «جزیره» با حضور یک گروه موسیقی دیگر که از عوامل سریال هم هستند، در همین پردیس بدون مشکل و با حضور جمع زیادی از هواداران پخش شد» ادامه داد: به نظر میرسد آنچه در اکران خصوصی «حکم تجدیدنظر» به وجود آمد و ویدئوی آن نیز پخش شد، در راستای تبلیغات بیشتر فیلم است تا مخاطب جذب کنند، بویژه آنکه کارگردان فیلم یک فعال فضای مجازی است. همچنین به نظر میرسد این ماجرا به اینکه خوانندگان نشان بدهند کدام یک طرفدار بیشتری دارند بیارتباط نیست و کلیت ماجرا بیشتر حاشیهسازی در فضای مجازی بوده است.
در مجموع باید گفت اینکه خوانندههای نوظهور پاپ به واسطه دیده شدن بیشتر در سریالهای نمایش خانگی به ایفای نقش میپردازند، جدا از لطمات فنی که به کیفیت آثار وارد میکند، فضای هنری سریالها و فیلمهای سینمایی را هم بشدت مخدوش میکند و این خوانندههای نوظهور مراسمهای افتتاح این آثار را به جنگ داخلی برای به رخ کشیدن طرفداران کمسن و سال خود بدل کردهاند، بدون آنکه ذرهای به فکر سلامتی مخاطبانشان و همچنین آبروی اهالی سینما باشند. شاید بهتر باشد مسؤولان سینمایی کشور به فکر سازوکاری برای کنترل ورود بیرویه خوانندههای نوظهور به سریالهای نمایش خانگی و آثار سینمایی باشند که حداقل از این طریق تا حدودی از فضای مسوم ایجاد شده در این حوزه کاسته شود.