printlogo


کد خبر: 240727تاریخ: 1400/9/4 00:00
دبیر علمی نخستین کنگره شعر سردار سربداران:
تلاش می‌شود خشت اول محکم گذاشته شود

دبیر علمی نخستین کنگره شعر سردار سربداران گفت: همه تلاش‌مان این است خشت اول را درست بگذاریم؛ چون بقیه کنگره روی این خشت بنا می‌شود و اگر خشت اول محکم نباشد، دیوار کج می‌رود. 
به گزارش «وطن‌امروز»، مرتضی امیری‌‌اسفندقه گفت: تعداد شاعرانی که در این دوره شعر خوب داشتند به نقد و نگاه داوران خوب بوده است. اگر نخستین کنگره شعر سردار سربداران که بنده دبیر علمی آن بودم، از نظر نقد علمی به عنوان نخستین پایه درست باشد، بقیه دوره‌ها هم درست خواهد بود؛ چون داریم نخستین کنگره شعر سردار سربداران را برگزار می‌کنیم. همه تلاش‌مان این است که خشت اول را درست بگذاریم؛ چون بقیه کنگره روی این خشت بنا می‌شود. اگر خشت اول محکم نباشد، دیوار کج می‌رود. 
وی افزود: به ‌عنوان دبیر علمی نخستین کنگره شعر سردار سربداران، همه همتم را صرف این کردم که بهترین داورها در هر حوزه ورود یابند، نگاه به شعرها نقادانه، همراه با ساخت و پرداخت باشد و پی این بنا محکم گذاشته شود. همواره در مسیر مسائل علمی، کلاس اول ابتدایی از دکترا سخت‌تر است چون کلاس اول ابتدایی پی اول است که اگر درست گذاشته شود، مدرک دکترا هم در هر دوره به افراد شایسته اعطا خواهد شد. 
دبیر علمی نخستین کنگره شعر سردار سربداران در پاسخ به این سوال که آیا در بین آثار ارسالی اثری بود که شما و داوران را به وجد بیاورد، گفت: شعر با احساس گفته می‌شود اما فکر، آن‌ را هدایت می‌کند. این سخن شاعران امروز، دیروز و فردای ایران است. داوری که بخواهد مجذوب شعر شود، نمی‌تواند آن را داوری کند. ما تلاش کردیم در نخستین دوره کنگره شعر سربداران این‌ اتفاق نیفتد. باید معیار سالم و منسجمی از شعر داشته باشیم. حتما در آثار نخستین دوره کنگره شعر سردار سربداران شعری هست که ما را به وجد بیاورد اما نباید در داوری ما اثر بگذارد. باید در فاصله معینی از شعر قرار بگیریم تا آن را داوری کنیم. دوست‌ داشتن و دوست‌ نداشتن خود را دخالت ندادیم و سعی کردیم ناقد باشیم نه ناقل. 
امیری‌اسفندقه در پایان گفت: این را هم گفته باشم که به تعبیر «سروانتس»، شاعر و رمان‌نویس معروف اسپانیایی، این مردم هستند که سرانجام داورند؛ داوران کهنسالی که هیچ‌گاه در قضاوت‌شان اشتباه نمی‌کنند. 
***
    خانه کتاب و ادبیات همچنان از سامانه پست کتاب حمایت می‌کند   
مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: در شرایط جدید پست کتاب، مبلغ پرداختی اعضای سامانه پست کتاب افزایش پیدا کرده اما حمایت یارانه‌ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنان باقی است. به گزارش «وطن‌امروز» علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران درباره شرایط جدید خدمات پست کتاب گفت: با توجه به تغییر شرایط تمدید قرارداد بین خانه کتاب و ادبیات ایران و شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران مبلغ پرداختی اعضای سامانه پست کتاب افزایش پیدا کرده اما حمایت یارانه‌ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنان باقی است. مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به انتخابی شدن هزینه جمع‌آوری مرسولات در قرارداد جدید گفت: به این معنی که اگر بسته تحویل دفاتر پستی شود مبلغی دریافت نمی‌شود و اگر درخواست جمع‌آوری اعلام شود هزینه مربوطه به ۲ صورت محاسبه می‌شود؛ ابتدا در قالب اشتراک ماهانه به مبلغ 3 میلیون ریال و دیگری به صورت جمع‌آوری تکی و با مبلغ 80 هزار ریال. ظرف ۲ یا ۳ هفته آینده سرویس‌های مذکور در سامانه‌های پست کتاب فعال خواهد شد. باجه‌های تحویل بسته‌های پستی که پیش از این محدود به مراکز مناطق بود اکنون به دفاتر پستی منتخب توسعه پیدا کرده و تعداد مراکز دریافت‌کننده بسته‌های پستی افزایش یافته است. رمضانی گفت: شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران اعلام داشت که اخیرا برای ارسال کالا در سفارش‌ها ۲۵ درصد اضافه مبلغ بابت بسته‌بندی «پاکت» اخذ می‌کند که این اضافه مبلغ از کتاب و بسته‌های سامانه پست کتاب دریافت نخواهد شد.

Page Generated in 0/0066 sec