printlogo


کد خبر: 240730تاریخ: 1400/9/4 00:00
دور دنیا

اقدام دولت استرالیا علیه حزب‌الله
دولت استرالیا تحت فشارهای رژیم صهیونیستی، گروه حزب‌الله لبنان را در فهرست سازمان‌های به اصطلاح تروریستی قرار داد. این تصمیم در حالی اتخاذ شده که این جنبش یکی از مهم‌ترین احزاب سیاسی لبنان بوده و بخشی از کرسی‌های منتخب پارلمان و همین‌طور وزارتخانه‌های کابینه این کشور را به خود اختصاص داده است. اقدامات آمریکا و رژیم صهیونیستی در لبنان بارها مورد انتقاد کارشناسان و تحلیلگران سیاسی قرار گرفته که می‌گویند حزب‌الله نقش مهمی در حفظ آرامش و ثبات لبنان و مبارزه با گروه‌های تروریستی و افراطی در منطقه داشته است.  به گزارش خبرگزاری فرانسه، «کارن اندروز» وزیر کشور استرالیا در بیانیه‌ دیروز مدعی شد حزب‌الله از جنبش «جهاد اسلامی فلسطین» و «گردان‌های عزالدین قسام» که بازوی جهادی جنبش حماس محسوب می‌شود حمایت می‌کند و این حزب‌ قانونی و رسمی لبنانی را به آنچه «تهدید به حملات تروریستی» خوانده شده متهم کرد. 
اقدام دولت موریسون در پی لابی‌گری‌های سازمان‌های صهیونیستی و رژیم صهیونیستی بوده است. یک سخنگوی سفارت رژیم صهیونیستی در استرالیا بلافاصله از تصمیم کانبرا استقبال کرد و گفت: «هیچ فرقی بین شاخه‌های نظامی و سیاسی حزب‌الله وجود ندارد و گفتن این مساله برای مبارزه با تروریسم لازم است». آمریکا و رژیم صهیونیستی از سال‌ها پیش تلاش‌هایی را برای پایین آوردن محبوبیت حزب‌الله در لبنان آغاز کرده‌اند. در همین راستا، واشنگتن کشورهای اروپایی را برای تروریستی اعلام کردن حزب‌الله تحت فشار شدید قرار داده است. آمریکا همچنین چندین بانک و شخصیت لبنانی را به اتهام ارتباط با حزب‌الله در فهرست تحریم قرار داده است. 
***
حمله تند روسیه به «نشست دموکراسی» در آمریکا
مسکو نشست موسوم به «دموکراسی» را که قرار است ماه آتی میلادی با حمایت بنیادهای صهیونیستی مدعی حقوق بشر در آمریکا برگزار شود، نشانه‌ای از عزم واشنگتن برای ایجاد تفرقه بین ملت‌ها خواند. به گزارش تاس، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین دیروز به خبرنگاران گفت: «نگرش ما به این رویداد صددرصد منفی است. این اقدام چیزی نیست جز ایجاد خط و خطوط و تفرقه بیشتر. دهه 1990 ما خیلی تلاش کردیم این صف‌بندی‌ها و تقسیمات را کاهش دهیم و حذف کنیم اما آمریکا اکنون تلاش می‌کند دوباره آنها را ایجاد کند و کشورها را بر اساس عقاید خود به خوب و بد تقسیم‌بندی کند».
پسکوف همچنین تاکید کرد دیدگاه آمریکا درباره دموکراسی ارتباطی با واقعیات ندارد و ادامه داد: «این با احساسات عمومی در جهان منافات دارد. کشورها خودشان تصمیم می‌گیرند چگونه زندگی کنند بدون اینکه اهمیت بدهند دیگران چه می‌گویند. با این حال ایالات متحده به این رویکرد و رویه خود ادامه می‌دهد».
دولت بایدن قصد دارد روزهای نهم و دهم دسامبر نشستی را تحت عنوان نشست دموکراسی به صورت ویدئوکنفرانس برگزار کند و بیش از 110 کشور را به این نشست دعوت کرده اما نام مقامات کشورهای مستقل و مخالف سلطه آمریکا در این نشست دیده نمی‌شود. نه‌تنها مقامات روسیه، بلکه چینی‌ها هم بر این عقیده هستند که آمریکایی‌ها عقاید شخصی خود را درباره دموکراسی تحمیل و این واژه را خصوصی‌سازی می‌کنند. وزارت خارجه چین دعوت آمریکا از تایوان برای حضور در نشست دموکراسی را محکوم کرده و آن را مغایر اصل چین واحد دانست و توقف تبانی با جدایی‌طلبان تایوانی را خواستار شد.
***
سرکوب جوانان کرد توسط نیروهای بارزانی
نیروهای امنیتی وابسته به حاکمیت خاندانی اقلیم کردستان عراق، تظاهرات جوانان و دانشجویان در شهر سلیمانیه را با شلیک گلوله و گاز اشک‌آور سرکوب کردند. روز سه‌شنبه سومین روز تظاهرات و تجمعات دانشجویان کرد در اعتراض به عدم پرداخت کمک‌هزینه تحصیل در سلیمانیه به خشونت کشیده شد و معترضان با برخورد خشن نیروهای ضد شورش اعزامی از اربیل به سلیمانیه توسط خاندان بارزانی مواجه شدند. مطالبه اصلی دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در منطقه کردستان عراق پرداخت کمک‌هزینه‌ تحصیل قطع شده از سوی وزارت آموزش دولت اربیل است که تا 100 هزار دینار می‌رسد. در عین حال پیوستن شماری از نمایندگان جریان‌های اپوزیسیون پارلمان اقلیم از اربیل به تظاهرات سلیمانیه باعث شد نیروهای امنیتی معترضان را به اعمال خشونت و بازداشت تهدید کنند. به گزارش منابع محلی، نیروهای امنیتی، دانشجویان را در خیابان اصلی سلیمانیه محاصره و با استفاده از گاز اشک‌آور تلاش کردند آنها را پراکنده کنند. شبکه ترکیه‌ای «ان‌‌آر‌تی» نیز گزارش داد نیروهای امنیتی اقلیم برای متفرق کردن دانشجویان معترض، علاوه بر استفاده از گاز اشک‌آور، به سوی آنها تیراندازی هم کردند. شاهدان عینی می‌گویند برخی معترضان به دلیل استنشاق گازهای اشک‌آور دچار حالت خفگی شدند و این امر پس از آن روی داد که تظاهرات‌کنندگان به درخواست نیروهای امنیتی برای باز کردن جاده‌ها و محدود کردن تجمع خود به مقابل دانشگاه پاسخ رد دادند. اتحادیه میهنی کردستان عراق که مقر آن در سلیمانیه است، از محکومیت سرکوب دانشجویان کرد توسط نیروهای امنیتی که عمدتا به حزب حاکم پارتی متعلق به خاندان بارزانی وفادارند، خودداری کرد. 

Page Generated in 0/0057 sec