printlogo


کد خبر: 240731تاریخ: 1400/9/4 00:00
روزنامه سان فاش کرد
کمدی انگلیسی غرق شدن «اف‌ 35» در مدیترانه

روزنامه انگلیسی سان فاش کرد علت سقوط هفته گذشته یک فروند جنگنده پیشرفته «اف 35» نیروی هوایی سلطنتی در دریای مدیترانه، پوشش پلاستیکی محافظت در برابر باران بوده است.  بر اساس این گزارش، ملوانان ناو هواپیمابر شاخص بریتانیا به نام «علیا حضرت ملکه الیزابت» که روز 17 نوامبر گذشته شاهد سقوط یک فروند «اف 35» از عرشه آن به داخل دریای مدیترانه بوده‌اند، فاش کرده‌اند پیشرفته‌ترین و گران‌ترین هواپیمای جنگی جهان که ساخت آمریکا بوده و دست‌‌کم 100 میلیون دلار قیمت دارد، در حقیقت قربانی یک پوشش پلاستیکی قرمزرنگ شده است. آنها گفته‌اند «اف 35» عمود پرواز مزبور وقتی می‌خواسته از عرشه ناو ملکه بلند شود، به خاطر سهل‌انگاری خدمه، پوشش پلاستیکی را که روی عرشه به حال خود رها شده بود، به داخل سامانه جت عمودی خود مکیده و لحظاتی بعد با گیر کردن آن در پره‌های جت، در آب سقوط کرده است. ادامه گزارش روزنامه سان حکایت از وقوع یک کمدی تمام‌عیار جنگی به سبک انگلیسی روی عرشه ناو ملکه دارد. در این گزارش آمده است: «خلبان تلاش کرد پرواز را متوقف کند اما نتوانست بموقع این کار را انجام دهد. سپس چتر نجات او به دنبال پرتاب شدن او به بیرون از کابین به بدنه کشتی‌ گیر کرد، زیرا او بسیار به آن نزدیک بود».
در واقع راز این گزارش وزارت دفاع انگلیس که خلبان «اف‌35» ساقط شده از این حادثه جان سالم به در برده و به سلامت به کشتی بازگردانده شده، این است که او به طور تصادفی نجات پیدا کرده است.  جالب اینکه وزارت دفاع انگلیس  از انتشار عامل اصلی سانحه وحشت دارد و با آنکه بلافاصله همه خدمه ناو ملکه الیزابت متوجه دلیل سقوط شدند اما دستگاه نظامی تلاش دارد با طفره رفتن از توضیح رسمی در این باره کماکان به توجیه نخ‌نمای «خطای انسانی» متوسل شود. 
هفته پیش پس از سقوط این جنگنده گرانقیمت آمریکایی در آب‌های بین‌المللی جنوب مدیترانه، رسانه‌های انگلیسی مدعی شدند نیروی دریایی سلطنتی در حال رقابت با روسیه برای بازیابی لاشه این غنیمت نیروی هوایی سلطنتی از بستر دریاست. 
این در حالی است که شبکه روسی آرتی اعلام کرد هیچ مدرکی مبنی بر تلاش ارتش روسیه برای ربودن لاشه این جت رادارگریز ساخت آمریکا ارائه نشده است. همچنین به گزارش روزنامه تایمز به نقل از یک منبع نیروی هوایی سلطنتی انگلیس، عملیات نجات «اف 35» غرق شده توسط روسیه در عمل غیرممکن است.

Page Generated in 0/0061 sec