printlogo


کد خبر: 240758تاریخ: 1400/9/4 00:00
آمار جان‌باختگان کرونا دوباره به زیر 100 نفر رسید
جهش قابل توجه سرعت واکسیناسیون کرونا در ایران

آمار فوتی‌های ناشی از بیماری «کووید-19» دیروز به زیر 100 نفر در یک شبانه‌روز رسید. وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد در شبانه‌روز گذشته ۹۵ بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۱۲۹ هزار و ۲۸۰ نفر رسید. بر این اساس از ظهر روز سه‌شنبه تا ظهر روز چهارشنبه 3 آذر و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴۸۱۳ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی شدند که ۷۲۴ نفر از آنها بستری شدند. بر این اساس مجموع بیماران «کووید-19» در کشور به ۶ میلیون و ۹۲ هزار و ۸۲۲ نفر رسید. متاسفانه در طول این مدت، ۹۵ بیمار «کووید-19» نیز جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۱۲۹ هزار و ۲۸۰ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون ۵ میلیون و ۸۱۹ هزار و ۲۵ نفر از بیماران کرونایی نیز بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. در حال حاضر ۳۳۷۵ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. همچنین تاکنون ۳۸ میلیون و ۱۰۷ هزار و ۹۵۱ آزمایش تشخیص «کووید-19» در کشور انجام شده است. گفتنی است در حال حاضر ۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۳۶ شهر در وضعیت زرد و ۱۴۶ شهر در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند. 
 
* ۴۵ میلیون و ۶۵۵ هزار ایرانی ۲ دوز واکسن کرونا را‌ زده‌اند
آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد تاکنون بیش از ۴۵ میلیون و ۶۵۵ هزار نفر در کشور موفق به دریافت ۲ دوز واکسن کرونا شده‌اند. مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون ۵۷ میلیون و ۶۱ هزار و ۶۰۶ نفر دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. بر همین اساس، ۴۵ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۷۷۱ نفر دوز دوم و ۸۶۴ هزار و ۹۹۲ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۰۳ میلیون و ۵۸۲ هزار و ۳۶۹ دوز رسید. 
 
* جهش قابل توجه سرعت واکسیناسیون علیه کرونا 
وزیر بهداشت گفت: در ۳ ماه گذشته سرعت واکسیناسیون در ایران جهش قابل توجهی یافت؛ به گونه‌ای که تا امروز (دیروز چهارشنبه) حدود ۸۴ درصد از جمعیت هدف، دوز اول و حدود ۶۷ درصد نیز دوز دوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. دکتر بهرام عین‌اللهی در دیدار مدیران موسسه کخ و سفیر آلمان در ایران اظهار داشت: وضعیت کنترل بیماری کرونا در ایران مناسب است اما نگرانی‌هایی داریم. بروز موج جدید کرونا در سایر کشورها، ما را برای آینده نگران کرده است. 
وی ادامه داد: شرایط بیماری کرونا در ایران تا چند ماه پیش مناسب نبود و روزانه حدود ۵۰ هزار بیمار جدید کرونایی در کشور شناسایی می‌شد و حتی به ۷۰۰ مورد مرگ‌‌و‌میر بیمار کرونایی در یک روز هم رسیده بودیم اما با تقویت واکسیناسیون و البته مشارکت عظیم مردمی در امر واکسیناسیون، امروز وضعیت بیماری در ایران بهتر شده است. عین‌اللهی یادآور شد: در ایران واکسن‌های ۵ مجموعه داخلی شامل برکت، پاستور، رازی، فخرا و سیناژن تاکنون وارد سبد واکسیناسیون کشوری کرونا شده؛ این واکسن‌ها در انواع پلتفرم‌های مطرح دنیا در ایران ساخته شده است. همچنین دکتر آندریاس یانسن، معاون موسسه رابرت کخ آلمان در حاشیه این دیدار گفت: ایران و آلمان توان بالای خود در مدیریت بحران بیماری «کووید-19» را نشان داده‌اند. وی ادامه داد: ساخت واکسن‌های متعدد کرونا توسط ایران و تزریق گسترده واکسن، یک موفقیت بسیار بزرگ است و خیلی از افراد و مجامع بین‌المللی به موفقیت‌های ایران در واکسیناسیون اذعان کرده‌اند. معاون موسسه رابرت کخ همچنین تاکید کرد: سازمان جهانی بهداشت و رئیس این سازمان بر توزیع عادلانه و دسترسی همگانی در دنیا به واکسن‌های کرونا تاکید دارند. 
 
***
اثربخشی ۹۵درصدی «پاستوکوو» در پیشگیری از کرونای شدید
رئیس انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه نتایج تحلیل و آنالیز نهایی مطالعه واکسن «پاستوکووک»، فراتر از چیزی بود که پیش‌بینی کرده‌ بودیم، گفت: این واکسن توانسته از ابتلا به کرونای علامت‌دار ۶۷ درصد و از ابتلا به فرم شدید بیماری بیش از ۹۵ درصد پیشگیری کند. دکتر علیرضا بیگلری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه نتایج کارآزمایی فاز سوم واکسن در ایران که از اردیبهشت‌ماه در 8 کشور روی ۲۴ هزار نفر آغاز شده بود، در هفته جاری تحلیل نهایی شد و مطالعه به پایان رسید، گفت: نتایج تحلیل و آنالیز نهایی مطالعه واکسن «پاستوکووک» فراتر از چیزی بود که می‌توانستیم پیش‌بینی کنیم و نشان داد واکسن تقریبا در نزدیک به ۱۰۰ درصد افراد توانسته آنتی‌بادی خنثی‌کننده ویروس را تولید کند که این موضوع خبر بسیار خوبی بود و در کمتر واکسنی از دنیا می‌توان این نتیجه را مشاهده کرد. وی گفت: همچنین واکسن «پاستوکووک» توانسته در بیش از ۹۵ درصد موارد از بیماری شدید و بستری شدن پیشگیری کند که این هم فراتر از چیزی بود که قبلا فکر می‌کردیم. همین که این واکسن توانست در بیش از ۹۵ درصد موارد از فرم شدید بیماری پیشگیری کند خبر بسیار خوبی است. وی گفت: از آنجایی که کارآزمایی ما از سن ۱۸ تا ۸۰ سال بوده است، این واکسن در بزرگسالان و افراد بالای ۱۸ سال مصرف می‌شود، در عین حال این واکسن در کودکان هم مجوز استفاده را از سن ۲ تا ۱۸ سال کسب کرده است، البته این قسمت از کارآزمایی آن در کشور کوبا انجام شد. کمیته ملی واکسن ایران هم با توجه به مجوزی که از سوی سازمان غذا و داروی ایران صادر شده و مطالعه را پذیرفته است، موافقت کرد هر واکسیناسیونی علیه کرونا برای افراد زیر ۱۸ سال، باید از سن ۱۲ سال آغاز شود و به طور کلی فعلا در کشور واکسن کرونا در کودکان به افراد ۱۲ تا ۱۸ سال تزریق می‌شود.

Page Generated in 0/0064 sec