printlogo


کد خبر: 240785تاریخ: 1400/9/6 00:00
عبور تلفات کرونایی آلمان از مرز 100 هزار نفر
درد بی‌درمان ژرمن‌ها

گروه بین‌الملل: انستیتوی رابرت کخ آلمان صبح دیروز اعلام کرد 76414 نفر دیگر در این کشور در عرض 24 ساعت به کرونا مبتلا شدند که تعداد آنها 23444 نفر بیشتر از جمعه هفته گذشته است و نرخ مبتلایان جدید به ازای هر 100 هزار نفر در عرض یک هفته در آلمان هم به 2/438 افزایش یافته است. 357 نفر دیگر هم در عرض 24 ساعت بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. 
 
* مرکل: اوضاع بسیار غم‌انگیز است
در پی رکورد جدید بیش از ۷۶۰۰۰ ابتلا به کرونا در آلمان تنها در یک روز و کمبود تخت و فشار بر مراکز درمانی این کشور در بخش‌های جنوبی و شرقی، نیروی هوایی آلمان بیماران نیازمند مراقبت‌های ویژه را به نقاط دیگر منتقل می‌کند. این در حالی است که روز پنجشنبه گذشته آلمان از آستانه ۱۰۰ هزار مرگ‌ ناشی از کرونا عبور کرد.  آلمان دیروز جمعه (۲۶ نوامبر) رکورد جدید بیش از ۷۶۰۰۰ ابتلا به «کووید-۱۹» در یک روز را گزارش کرد و همزمان نیروی هوایی این کشور برای نخستین‌بار از آغاز همه‌گیری آماده می‌شود برای کاستن از فشار بر مراکز درمانی در مناطق بشدت درگیر، بیماران نیازمند به مراقبت‌های ویژه را به سایر نقاط کشور ببرد. این در حالی است که بیمارستان‌های عمدتا در جنوب و شرق این کشور چندی است از تکمیل ظرفیت بخش مراقبت‌های ویژه خود خبر می‌دهند. 
فرانک اولریش مونتگومری، رئیس انجمن جهانی پزشکان با توجه به شمار روزافزون موارد ابتلا به کرونا در آلمان، درباره به وجود آمدن شرایط دراماتیک در کلینیک‌های آلمان هشدار داده است. وی در این باره گفته است: ما همگی خود را برای به وجود آمدن شرایط تریاژ آماده می‌کنیم. اوضاع در آلمان به حدی وخیم است که فرانسه هم می‌خواهد بیماران بخش‌ مراقبت‌های ویژه از آلمان را بپذیرد. این خبر را سخنگوی نخست‌وزیر فرانسه اعلام کرده است. 
«آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان هم برای ایجاد مشترک ستاد دائمی بحران کرونا با دولت ائتلافی آینده برای مهار این بحران اعلام آمادگی کرده است. وی عبور آمار مرگ‌های کرونایی در آلمان از مرز 100 هزار نفر را بسیار غم‌انگیز دانست و گفت: متاسفانه ما همچنان در مرحله افزایش تصاعدی شمار مبتلایان جدید قرار داریم و می‌دانیم شمار بیماران بخش‌ مراقبت‌های ویژه هم همچنان افزایش می‌یابد. ما به محدودیت‌های ارتباطی بیشتر نیاز داریم. 
یک منبع امنیتی به رویترز گفت: اواخر روز جمعه نیروی هوایی آلمان بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» را از شهر جنوبی ممینگن به مونستر در نزدیکی اوزنابروک در شمال منتقل کرد تا به مراکز درمانی در جنوب کمک کند. این نخستین‌بار است که نیروی هوایی آلمان مجبور شده از به اصطلاح واحد مراقبت‌های ویژه هوایی خود، هواپیماهایی که تا 6 تخت آی‌سی‌یو دارند، برای انتقال بیماران کرونا در داخل این کشور استفاده کند.
 
* نارضایتی شهروندان آلمانی از اقدامات ضدکرونایی
نتایج یک نظرسنجی هم نشان می‌دهد حدود دوسوم شهروندان آلمانی (63 درصد) بر این عقیده‌اند به اندازه کافی برای حمایت علیه ویروس کرونا کار انجام نشده است. 31 درصد هم اقدامات را کافی ارزیابی کرده‌اند. این نظرسنجی که به سفارش زد‌دی‌اف آلمان انجام شده نشان می‌دهد 52 درصد شهروندان خواستار تقویت اقدامات برای مهار این بحران هستند، 15 درصد اقدامات فعلی را بیش از حد دانسته و 30 درصد هم اقدامات فعلی را درست دانسته‌اند. 
 
* جولان کرونا در سراسر اروپا
روند مبتلایان، بستری‌ها و مرگ‌های کرونایی در اروپا محدود به آلمان نیست و کشورهای مختلف اروپایی از جمله انگلیس، هلند و بلژیک نیز شاهد سیر صعودی مبتلایان به کرونا هستند. 
در این بین رسانه‌ها از مثبت شدن تست کرونای رئیس‌جمهور چک خبر داده‌اند. دولت جمهوری چک به علت افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا بار دیگر وضعیت اضطراری ملی در این کشور اعلام کرد. این در حالی است که میلوش زمان، رئیس‌جمهور چک هم که پنجشنبه گذشته و بعد از تقریبا ۷ هفته از بیمارستان مرخص شده بود دوباره در همان روز به بیمارستان بازگردانده شد. رسانه‌های محلی دلیل این مساله را مثبت شدن تست کرونای وی اعلام کردند. 
در هلند به دلیل افزایش تعداد بیماران کرونایی بستری شده، بیمارستان‌ها در این کشور مجبور خواهند بود درمان حاد سایر بیماران را به تعویق بیندازند؛ این خبر را وزیر بهداشت هلند در لاهه اعلام کرد. وی اعلام کرد در حال حاضر در حال بررسی این مساله است که آیا باید برای بیمارستان‌ها وضعیت اضطراری اعلام شود یا خیر. در پرتغال دوباره موارد ابتلای جدید به کرونا افزایش پیدا کرده است. به همین دلیل این کشور مجددا محدودیت‌های کرونایی را در دستور کار قرار داده است.
 بر اساس اعلان نخست‌وزیر پرتغال، همه مسافران هوایی که می‌خواهند وارد این کشور شوند و قبلا واکسینه شده‌اند باید در بدو ورود یک تست منفی کرونا هم ارائه دهند. کشور بلژیک هم رکورد جدیدی را در آمار مبتلایان روزانه ثبت کرده و بر اساس اعلام نهادهای بهداشتی در این کشور در عرض 24 ساعت 23621 مورد ابتلای جدید به کرونا ثبت شده که بالاترین رکورد از آغاز شیوع بحران در این کشور است. این رقم از آنجا که در بلژیک آمارها با تاخیر اعلام می‌شود مربوط به روز دوشنبه است. 
 
* روند صعودی مبتلایان به کرونا در انگلیس
در انگلیس هم موارد ابتلا به کرونا همچنان رو به افزایش است. نهادهای بهداشتی در این کشور از ابتلای 47240 مورد جدید ابتلا به کرونا در عرض 24 ساعت خبر داده‌اند. شمار موارد ابتلا به کرونا در انگلیس بین 19 و 25 نوامبر 5/9 درصد در مقایسه با هفته قبل از آن گسترش پیدا کرده است. 147 نفر هم در عرض 24 ساعت در این کشور بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند. 
 
* سازمان جهانی بهداشت: میلیونی ‌شدن تلفات کرونا در اروپا قابل پیش‌بینی است
 همچنین سازمان جهانی بهداشت در حال نظارت بر گونه جدید «کووید-۱۹» است. سویه جدید ممکن است به طور رسمی توسط سازمان جهانی بهداشت طبقه‌بندی و به آن یک حرف یونانی اختصاص داده شود. پیش‌تر سازمان جهانی بهداشت هشدار داده بود اگر اقدامات بیشتری برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در اروپا انجام نشود، مرگ‌ومیر در این قاره تا مارس آینده(فروردین ۱۴۰۱) می‌تواند از ۲میلیون نفر فراتر رود.
 اروپا در بحبوحه موج چهارم ویروس کرونا قرار دارد و این مساله کشورها را مجبور به اعمال مجدد قرنطینه و محدودیت‌ها برای کمک به جلوگیری از افزایش موارد ابتلا و مرگ‌و‌میر کرده است. به گفته سازمان جهانی بهداشت، محاسبات کنونی نشان می‌دهد از هم‌اکنون تا اول مارس ۲۰۲۲ بحران شدید در بیمارستان‌ها و بخش‌ مراقبت‌های ویژه بسیاری از کشور‌های اروپایی وجود خواهد داشت. بر اساس روند فعلی، پیش‌بینی می‌شود تا بهار سال آینده تعداد مرگ‌های ثبت شده به بیش از 2/2 میلیون نفر برسد.
***
    هجمه اروپا علیه آفریقا     
با توجه به کشف سویه جدید ویروس کرونا در آفریقای جنوبی، کشورهای اروپایی در اقدامی هماهنگ محدودیت‌های سنگینی برای مسافرانی که طی روزهای اخیر از این قاره به اروپا آمده‌اند، وضع کردند. هلند پروازهای خود از این منطقه را متوقف کرده است. ایتالیا هم ورود افرادی که در 14 روز گذشته به کشورهای جنوب آفریقا سفر کرده‌اند را ممنوع کرده است. چک هم این قاعده را در دستور کار قرار داده است. اتحادیه اروپایی هم اعلام کرده می‌خواهد توقف ترددهای هوایی با جنوب آفریقا را در دستور کار قرار دهد. انگلیس نیز پروازها از 6 کشور آفریقایی را به دلیل بروز سویه جدیدی از ویروس کرونا متوقف کرده است.آلمان هم آفریقای جنوبی را به دلیل کشف نوع جدید ویروس کرونا به عنوان منطقه خطر با ویروس‌های جهش‌یافته اعلام کرده است. یک منبع وزارت بهداشت آلمان گفت برلین همچنین آفریقای جنوبی را پس از شناسایی نوع جدیدی از «کووید-۱۹» در آنجا، منطقه‌ای آلوده اعلام خواهد کرد. به گفته این منبع، این تصمیم به این معناست که خطوط هوایی مجاز خواهند بود فقط شهروندانی آلمانی را از آفریقای جنوبی به آلمان بیاورند و آلمانی‌های بازگشته هم - حتی آنهایی که واکسینه شده‌اند- باید ۱۴ روز را در قرنطینه بگذرانند. «ینس اسپان» وزیر بهداشت آلمان اعلام کرد: این نوع تازه کشف شده ما را نگران می‌کند. به همین دلیل است که اینجا فعالانه و زودتر عمل می‌کنیم، زیرا فقط نوع جدید که مشکلات بیشتری را ایجاد می‌کند در این شرایط کم داریم. دانشمندان آفریقای جنوبی پیش‌تر اعلام کرده بودند سویه B.1.1.529 تعداد جهش‌های بسیار بالایی» دارد. جو فاهلا، وزیر بهداشت آفریقای جنوبی، این سویه را «به ‌طور جدی نگران‌کننده» دانسته است.  به گفته آژانس امنیت بهداشت بریتانیا، گونه جدید دارای پروتئین سنبله‌ای است که بشدت با نوع ویروس کرونای اصلی که تمام واکسن‌های «کووید-۱۹» بر اساس آن ساخته شده‌، متفاوت است. برخی کارشناسان نگرانند این گونه اثربخشی واکسن‌های فعلی را تا ۳۰ درصد کاهش دهد. بر اساس گزارش‌ها، جهش‌های جدید احتمالا از واکنش ایمنی ایجاد شده توسط ابتلای قبلی فرار می‌کنند. 

Page Generated in 0/0072 sec