printlogo


کد خبر: 240786تاریخ: 1400/9/6 00:00
فضای تنش و اتهام‌زنی متقابل بین اوکراین و روسیه بالا می‌گیرد
آمریکا در پی جنگ‌افروزی در شرق اروپا

تنش میان اوکراین و روسیه به خطرناک‌ترین مرحله ممکن پیش از یک جنگ محتمل رسیده است. در حالی که جنگ لفظی کی‌یف و مسکو به بالاترین حد ممکن رسیده و ۲ طرف مشغول متهم کردن یکدیگرند، سازمان ناتو به پیشداری انگلیس و آمریکا نقشی آشکار در افزایش تنش میان ۲ کشور از طریق ارائه گزارش‌های هدفمند درباره وقوع جنگ دارد. طی هفته‌های اخیر در راستای ایجاد جنگ روانی، واشنگتن بارها گزارش‌هایی به استناد ماهواره‌های جاسوسی و منابع ناتو درباره آرایش جنگی نیروهای روس پشت مرزهای شرقی اوکراین منتشر کرده است. این در حالی است که روسیه و اوکراین، دور تازه‌ای از رزمایش‌ها را در حوالی شرق اوکراین به ‌منظور حفظ آمادگی رزمی برگزار کرده‌اند.
 آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا مدعی شده بود: «ما نگرانی واقعی درباره فعالیت نظامی غیرعادی روسیه در مرز با اوکراین داریم. ما نگرانی‌های واقعی درباره نحوه گفتاری که از روسیه می‌شنویم و شاهد آن هستیم و همچنین در رسانه‌های اجتماعی شاهدیم، داریم». کایرلو بودانف، رئیس سازمان اطلاعات دفاعی اوکراین نیز هفته پیش آتش بیار معرکه شده و در مصاحبه اختصاصی با تارنمای میلیتاری تایمز به نقل از اطلاعات واصله از ناتو مدعی شده بود روسیه بیش از 92 هزار نظامی اطراف مرزهای اوکراین مستقر کرده و در حال آماده شدن برای حمله به اوکراین تا پایان ژانویه یا اوایل فوریه است. 
بودانوف همچنین ادعا کرد حمله‌ای که روسیه تدارک می‌بیند، بسیار ویرانگرتر از چیزی است که سال ۲۰۱۴ انجام و به ادعای او باعث کشته شدن 14 هزار اوکراینی شد. لیز تراس، وزیر خارجه انگلیس نیز با بهره‌برداری از این اظهارنظرها، چهارشنبه گذشته ادعای مطرح شده درباره حمله احتمالی روسیه به اوکراین را بزرگنمایی کرد و گفت: «ما از متحدان بسیار نزدیک اوکراین هستیم و با شرکای خود در ناتو و همچنین مستقیما با اوکراین همکاری خواهیم کرد تا اطمینان یابیم از آنها حمایت کامل می‌شود». الکسی رزنیکوف، وزیر جدید دفاع اوکراین و همتای آمریکایی‌اش ژنرال لوید آستین نیز ادعاهای مشابهی را مطرح کرده بودند، با این تفاوت که طرف اوکراینی با احتیاط بیشتری به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اتهام‌ زده بود. سخنگوی وزارت خارجه روسیه اما در پاسخ به این اظهارات ضمن هشدار درباره افزایش حملات به منطقه دونباس در جنوب شرق اوکراین، دولت کی‌یف را متهم کرد که قصد دارد این منطقه را به زور تصرف کند.
 به گزارش راشا تودی، ماریا زاخاروا گفت: «افراد خیره‌سر در رژیم کی‌یف ظاهرا احساس مصونیت کامل کرده و به راه‌حل نظامی برای حل بحران داخلی اوکراین تمایل دارند. وضعیت در منطقه درگیری رو به وخامت است. اطلاعات بیشتر و بیشتری از به کار گرفتن سلاح‌های ممنوع شده در توافق مینسک می‌رسد که از طرف ناتو به اوکراین داده شده است». دولت آمریکا به بهانه افزایش فعالیت‌های نظامی روسیه و تقویت قدرت تدافعی و رزمی اوکراین، اعلام کرده کمک ۶۰ میلیون دلاری به این کشور ارائه می‌دهد. یک مقام ارشد دولت آمریکا به خبرنگاران گفت این کمک‌ها شامل سامانه‌های ضد‌خودروی زرهی «جاولین» و دیگر سامانه‌های تدافعی و رزمی خواهد بود. این به جز اعزام نیروهای نظامی خصوصی و تروریستی توسط شرکت آمریکایی «آکادمی» به شرق اوکراین در هماهنگی با پنتاگون و ناتو است. مسکو این رفتار واشنگتن را در جهت کمرنگ کردن امید برای رسیدن به صلح در دونباس خوانده و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور گفته است: «تشدید تنش کاملا مشهود است. تلاش‌هایی برای ایجاد شرایط تحریک‌آمیز می‌شود تا به نحوی شبه‌نظامیان و احتمالا روسیه را به یک نوعی از استفاده از نیروی نظامی درگیر کنند». در عین حال ارتش اوکراین اعلام کرده توانسته پرتاب موشک از پهپاد بیرق‌دار خریداری شده از ترکیه را با موفقیت انجام دهد و تجهیزات توپخانه‌ای نیروهای استقلال‌طلب موسوم به نوا روسیا را نابود کند. وزارت دفاع روسیه هفته پیش ضمن اشاره به رهگیری ۶ فروند از هواپیماهای ائتلاف ناتو بر فراز دریای سیاه، گفت فعالیت‌‌های نظامی آمریکا ثبات این منطقه را تهدید می‌کند. 
نکته اینجاست که ادعای اخیر بودانوف، رئیس سازمان اطلاعات دفاعی اوکراین بسیار شبیه گزارشی است که آمریکا و ائتلاف ناتو بهار امسال درباره تجمع نیروهای روس به همراه تجهیزات نظامی نظیر تانک و جنگنده نزدیک مرز اوکراین منتشر کردند. آخرین دور اتهام‌زنی‌های میان کی‌یف و مسکو اما به اظهارات رئیس‌جمهور اوکراین بازمی‌گردد که از تلاش احتمالی برای انجام کودتا در کشورش در ماه آتی میلادی با دخالت افرادی در روسیه خبر داد. به گزارش روزنامه جروزالم‌پست، ولودیمیر زلنسکی دیروز در این باره گفت: «ما نه‌تنها از سوی فدراسیون روسیه و تشدید تنش‌های احتمالی با چالش مواجهیم، بلکه چالش‌های داخلی بزرگی داریم. من اطلاعاتی دریافت کردم که قرار بود کودتایی در تاریخ اول یا دوم دسامبر در کشور ما رخ دهد». زلنسکی سپس با اشاره به فرار یکی از رؤسای‌جمهور پیشین اوکراین پس از وقوع کودتای مورد حمایت غرب در کی‌یف تاکید کرد از کشورش نخواهد گریخت. او که چندی پیش از محتمل بودن وقوع جنگ تمام‌عیار میان اوکراین و روسیه سخن گفته بود، این بار نیز تلویحا تاکید کرد اوکراین برای جنگ با همسایه‌اش آماده می‌شود. در مقابل برخی منابع نظامی روس با مزخرف خواندن ادعاهای دولت اوکراین، هدف از این فضا‌سازی‌ها توسط مهره‌های غرب در کی‌یف را ایجاد یک جنگ به رهبری ناتو در مرزهای اروپایی روسیه برای فاصله انداختن بین این کشور و اروپا توصیف کرده‌اند. 
***
   خنثی‌سازی کودتا در قرقیزستان     
کمیته امنیت ملی قرقیزستان دیروز از خنثی‌سازی یک کودتای طرح‌ریزی شده در آستانه انتخابات سراسری روز یکشنبه این کشور خبر داد. در بیانیه این کمیته آمده است: «کمیته امنیت ملی و وزارت کشور نقشه‌های یک گروه تبهکار را که قصد داشتند با خشونت به قدرت دست پیدا کنند، بر ملا کرده‌اند. شواهد متقنی به دست آمده که فعالیت‌های تبهکارانه گروهی از افراد به رهبری نیروهای سیاسی مخرب از جمله اعضای شورای عالی و مقام‌های بلندپایه سابق را نشان می‌دهد». بر اساس این گزارش، مظنونان که اسامی آنها هنوز اعلام نشده، قصد داشته‌اند با راه‌اندازی تظاهرات‌های گسترده در بیشکک، پایتخت قرقیزستان بعد از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی میان مردم و نیروهای انتظامی درگیری ایجاد کنند. کمیته امنیت ملی قرقیزستان می‌گوید مظنونان قصد داشتند از 1000 جوان خشن در این عملیات استفاده کنند. این کمیته می‌گوید به منظور جلوگیری از «فعالیت تبهکارانه» این گروه، روز 26 نوامبر منازل و دفاتر این افراد مورد جست‌وجو قرار گرفت و مقادیر زیادی سلاح، بمب و مواد مخدر کشف شد.

Page Generated in 0/0172 sec