printlogo


کد خبر: 240787تاریخ: 1400/9/6 00:00
دور دنیا

حضور سوریه در نشست اینترپل پس از ۱۰ سال
همزمان با دیدار محمد بن‌ زاید، ولیعهد ابوظبی با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در آنکارا، یک هیات سوری برای نخستین‌بار ظرف یک دهه اخیر، در نشست اینترپل در ترکیه شرکت کرد. این در حالی است که احمد ناصر الریسی، مسؤول امنیت پیشین وزارت کشور امارات اخیرا به مدت ۴ سال به عنوان رئیس سازمان بین‌المللی پلیس جنایی (اینترپل) انتخاب شده است. حضور هیات نمایندگی وزارت کشور سوریه در هشتاد‌‌و‌نهمین اجلاس مجمع عمومی اینترپل که به مدت ۳ روز در استانبول ترکیه برگزار شد، در حالی انجام شد که طی آن رئیس کل سازمان، دستیاران او و اعضای کمیته اجرایی انتخاب شدند. بیش از 160 کشور در این نشست از سه‌شنبه شرکت کردند که 15 کشور در سطح وزرا، 9 کشور در سطح معاونان وزیر، 4 کشور در سطح مستشاران و 51 مدیر امنیتی از جمله 17 سازمان بین‌المللی حضور داشتند. 
***
تظاهرات ضداسرائیلی بزرگ اردنی‌ها
هزاران اردنی بعد از ظهر دیروز در مخالفت با عادی‌سازی روابط این کشور با رژیم صهیونیستی، بویژه پس از زمزمه‌های اخیر درباره توافق جدید امان و تل‌آویو به خیابان‌ها آمده و شعارهای ضداسرائیلی سر دادند. 
به گزارش المیادین، معترضان علیه توافق ‌آب در برابر برق با رژیم صهیونیستی شعار سر دادند و آن را ذلت و خواری در برابر اشغالگران خواندند. برخی رسانه‌های عبری گزارش دادند دولت هاشمی با رژیم صهیونیستی توافق کرده به ازای ارسال ۶۰۰ مگاوات برق تولید شده با انرژی خورشیدی از اشغالگران فلسطین حق آب دریافت کند. تظاهرات‌کنندگان شعارهایی نظیر «گاز دشمن، نوعی اشغالگری است»، «عادی‌سازی روابط خیانت است» و «توافق وادی عربه با اشغالگران باید ساقط شود»، «وادی عربه صلح نیست، وادی عربه تسلیم شدن است» سر داد‌ند. اردن و رژیم صهیونیستی سال ۱۹۹۴ توافقنامه‌ صلحی موسوم به «وادی عربه» امضا کردند که در آن بر پایان دادن به خصومت ۲طرف و اجرای مفاد منشور ملل متحد و قانون بین‌المللی درباره روابط ۲ طرف تأکید شد. از سوی دیگر، شعار علیه دریافت گاز از اشغالگران اشاره به توافق سال ۲۰۱۶ بین شرکت برق اردن و شرکت اسرائیلی «نوبل انرژی» دارد که به موجب آن رژیم صهیونیستی برای تجهیز اردن به حدود ۴۵ میلیارد مترمکعب گاز به مدت ۱۵ سال متعهد شده است. آب برای اردن یک موضوع حیاتی است. طبق توافق سازش «وادی عربه» در سال ۱۹۹۴ قرار بر این شد رژیم صهیونیستی از رود اردن آب برداشت کند و در فصول خشکسالی آن را به سمت اردن روانه کند اما در دوره نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو، اردن به دشواری توانست بخشی از نیاز آبی خود را از رود اردن در مرز ۲ طرف برداشت کند تا جایی که نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی چندین بار تهدید کرد «اردن را تشنه خواهد گذاشت».  خشم مردم اردن از رفتار تحقیرآمیز اسرائیلی‌ها زمانی برای موجودیت عبدالله دوم پادشاه این کشور تعابیری خطرناک پیدا می‌کند که بدانیم نیمی از جمعیت اردن، فلسطینی‌های آواره شده از آن سوی رود اردن هستند.
***
آینده ملتهب ترکیه
بر اساس تازه‌ترین اطلاعات اقتصادی از بازار ترکیه، قیمت هر دلار آمریکا در این کشور به نرخ 12 لیر و 66 قوروش رسیده است. این در حالی است که مردم ترکیه سال 2021 میلادی را با دلار 7 لیر و 35 قوروش آغاز کرده بودند و بدبینانه‌ترین پیش‌بینی‌‌ها، حول محور 8 لیر و 50 قوروش برای روزهای پایانی سال بود ولی همه محاسبات غلط از آب درآمد و تورم و بحران، ترکیه را در بر گرفت. کار به جایی رسید که پس از مدت‌ها، رسانه‌های ترکیه خبرهایی را درباره راهپیمایی، تجمع و اعتراض مردم به تورم منتشر کردند؛ اتفاقی که چندین سال در ترکیه مشاهده نشده بود و حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان، در نبود هرگونه اعتراض، با خاطری آسوده و با کالسکه 6 اسبه در مسیر اهداف خود حرکت می‌کرد. در همین راستا کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری انقلابی ترکیه در استانبول، آنکارا و دیگر شهرهای این کشور، اقدام به برگزاری راهپیمایی‌های اعتراضی نسبت به وضعیت معیشتی خود کردند. معترضان شعار می‌دادند: دیگر بس است، نمی‌توانیم بگذرانیم. آنها خواستار رسیدن حداقل حقوق که در حال حاضر 3570 لیر است به ۵۲۰۰ لیر در سال آینده هستند.
***
چین: آمریکا باید بابت کشتار غیرنظامیان سوری غرامت دهد
وزارت دفاع چین حملات هوایی آمریکا علیه غیرنظامیان سوری را لکه ننگی در تاریخ حقوق‌بشر توصیف کرد و از واشنگتن خواست به خانواده‌های قربانیان غرامت پرداخت کند. وزارت دفاع چین اعلام کرد آمریکا باید به خانواده‌های قربانیان حملات هوایی در سوریه غرامت پرداخت کند. به نوشته خبرگزاری «شینهوا»، «وو کیان» سخنگوی وزارت دفاع ملی چین با اشاره به اینکه عاملان کشتار غیرنظامیان باید محاکمه شوند، گفت: «جان سوری‌ها نیز اهمیت دارد». این مقام چینی افزود این حملات هوایی که جان غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان را گرفت، نمایشی از تکبر، دورویی و استانداردهای دوگانه آمریکا در قبال مسائل حقوق بشری بود. وو در ادامه این حمله را «لکه ننگ و مایه شرم» در تاریخ حقوق بشر توصیف کرد و از آمریکا خواست از مداخله در امور داخلی دیگر کشورها خودداری کرده و با احترام به حقوق بشر، از تکرار تراژدی‌های مشابه جلوگیری کند. آمریکایی‌ها که به بهانه مبارزه با داعش در سوریه حضور نظامی دارند، سال ۲۰۱۹ طی یک حمله هوایی جان ده‌ها شهروند سوری را گرفتند.
 در این حادثه، جنگنده «اف ۱۵» آمریکایی، بمبی 200 کیلویی بر روی تجمعی در کنار رودخانه که اغلب زن و کودک بودند انداخت. این جنگنده برای اطمینان از اینکه بازمانده‌ای باقی نمانده باشد ۲ بمب یک تنی دیگر در این نقطه رها کرد.
 به نوشته روزنامه «نیویورک‌تایمز»، در این حادثه 70غیرنظامی سوری جان خود را از دست دادند و هیچ‌گاه تحقیقات مستقلی درباره آن صورت نگرفت.

Page Generated in 0/0129 sec