printlogo


کد خبر: 240799تاریخ: 1400/9/6 00:00
روزهای آخر دایانا در سینما و مستند

قتل غیرقانونی
یکی از جدی‌ترین آثاری که روایت‌های غیررسمی درباره مرگ مشکوک دایانا را برجسته می‌کند، مستند «قتل غیرقانونی» است. این مستند که «کیت آلن» آن را کارگردانی کرده است، زمانی که در شصت‌وچهارمین جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد، از سوی مطبوعات و منتقدان با واکنش‌های فراوانی مواجه شد. این فیلم که مرگ مشکوک دایانا به همراه نامزدش «دودی الفاید» در یک حادثه رانندگی را سوژه خود کرده بود، مدعی می‌شود تصادف سال 1997 یک حادثه نبوده، بلکه یک جنایت از پیش طراحی شده به دستور «پرنس فلیپ» همسر ملکه الیزابت بوده است چون آنها نمی‌خواستند «پرنسس دایانا» که قبلا عروس خانواده سلطنتی بوده با یک مسلمان ازدواج کند. اگر چه گزاره‌هایی که در این مستند طرح شده، با انتقاداتی از سوی برخی رسانه‌ها مواجه شد اما بعد از سال‌ها توانست به شکلی جدی پای این مرگ مشکوک را در رسانه‌ها باز کند. این فیلم با حمایت مالی «محمد الفاید» پدر دودی ساخته شد و همین موضوع باعث شد در همان جشنواره کن، نسبت به برخی استنادات این فیلم خدشه وارد شود. یکی از روزنامه‌نگاران آلن را مورد انتقاد قرار داده بود که چرا درباره اینکه بودجه 2 و نیم میلیون پوندی این فیلم توسط الفاید تامین شده، توضیح نداده است. آلن نیز در پاسخ گفته بود: بله! او این پول را داد، چون هیچ‌‌کس دیگری حاضر نشد این کار را انجام دهد. کیت آلن همین‌طور گفته بود: به نظر من خیلی مهم است که عموم مردم درباره اتفاقاتی که در این باره افتاده بدانند. من به هیچ‌وجه قصد نداشتم یک فیلم احساسی بسازم و فکر هم نمی‌کنم چنین فیلمی شده باشد، بلکه به نظرم یک فیلم مستند با تجزیه و تحلیل‌های منطقی و مستند درباره مرگ پرنسس دایاناست که به مردم نشان می‌دهد همه چیز آنطور که به نظر می‌رسد نیست. 
 
عاشقانه  نامعتبر
«دایانا» یکی دیگر از فیلم‌هایی است که با محوریت شخصیت دایانا اسپنسر ساخته شده است. این فیلم با انتقادات فراوانی همراه شد؛ آنچنان که نه موافقان و نه مخالفان رویکردهای دربار بریتانیا، نه علاقه‌مندان دایانا و نه مخالفانش عموما نظر مثبتی نسبت به این فیلم ندارند. این فیلم که «الیور هیرش‌بیگل» آلمانی آن را ساخته است، به ۲ سال آخر زندگی «شاهدخت ولز» و رابطه‌ عاشقانه‌‌‌اش با «حسنت خان» جراح قلب پاکستانی و «دودی الفاید» فرزند یک بازرگان مشهور عرب می‌پردازد. این فیلم بر اساس کتاب «آخرین عشق او» (Her Last Love) نوشته‌ «کیت اسنل»
(Kate Snell) ساخته شده که نخستین‌‌بار سال ۲۰۰۱ منتشر شد. پرنسس دایانا در این فیلم از همسر اول خود چارلز، شاهزاده‌ بریتانیا جدا شده است. دویچه‌وله درباره این فیلم نوشته بود: حسنت خان از تهیه‌ این فیلم چندان خشنود نیست و پیش از نمایش آن در مصاحبه‌ای گفته است برای ساختن «دایانا» با تهیه‌کننده و کارگردان آن همکاری نکرده است: «آنچه از رابطه‌ من و دایانا در این فیلم نشان داده می‌شود، تنها ساخته و پرداخته‌ ذهن دوستان و آشنایان من و دایاناست که اصولا هیچ اطلاعی از آن نداشتند». نقش حسنت خان را در این فیلم «ناوین اندروز» (Naveen Andrews‌) بازیگر فیلم مشهور «بیمار انگلیسی» (English Patient‌) و سریال تلویزیونی «‌Lost» بازی کرد. همچنین اغلب رسانه‌های بریتانیا از «حاصل کار هیرش‌بیگل و گروهش» راضی نبودند. روزنامه‌ «گاردین» به عنوان مثال از «دیالوگ‌های عجیب و غریب و سطحی‌» آن انتقاد می‌کند و آنها را «تصورات بی‌پایه‌ قلم‌ به دستان روزنامه‌های زرد از زندگی خصوصی شخصیت‌های مشهور و حرف‌های روزانه‌ آنان‌» می‌داند. به نظر منتقد این روزنامه، دایانای فیلم «زیاده از حد شیرین، مضحک و پیچیده» است. مواجهه رسانه‌های بریتانیایی درباره این فیلم قابل تأمل است. بر اساس گزارش دویچه‌وله منتقد روزنامه‌ «دیلی‌‌میل» هم نوشت «دایانا به‌ طرز وحشتناکی خسته‌کننده و کسالت‌بار است». این منتقد نیز مانند همکاران دیگرش، چگونگی پرداخت شخصیت دایانا را زیر سوال می‌برد و به برجسته ‌کردن «جنبه‌های خودبینانه و تحریف‌شده‌ شاهدخت ولز» ایراد می‌گیرد. 

Page Generated in 0/0062 sec