printlogo


کد خبر: 240802تاریخ: 1400/9/6 00:00
نقشه کشور پس از ۲۸۹ روز از وضعیت قرمز رنگ‌بندی کرونایی پاک شد اما این بیماری همچنان در کمین است
کرونای نامرئی

با آنکه پس از گذشت ۲۸۹ روز تمام شهرهای کشور از وضعیت قرمز کرونا خارج شدند اما خبر شناسایی سویه جدید این بیماری در آفریقای جنوبی نگرانی‌هایی را برای کادر پزشکی، مسؤولان بهداشتی و جامعه ایجاد کرده است که مبادا برخی به خیال اینکه التهاب کرونا فروکش کرده است، نسبت به خودمراقبتی‌ها و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی بی‌توجه شوند، زیرا چنین تفکر غلطی باعث خواهد شد موج‌های بعدی کرونا کشور را در بر گیرد و روزهای سخت بیماری دوباره تکرار شود. 
به گزارش«وطن‌امروز»، این روزها آمار جان‌باختگان «کووید-19» در کشور درپی انجام واکسیناسیون گسترده 2 رقمی شده و به زیر 100 نفر در یک شبانه‌روز رسیده است؛ آماری که این امید را ایجاد کرده در صورت تکمیل واکسیناسیون عمومی در کشور و رعایت پروتکل‌های بهداشتی بتوان تا ریشه‌کنی این بیماری پیش رفت. 
وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد طی شبانه‌روز گذشته، ۸۶ بیمار کرونایی جان خود را از دست دادند تا مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۱۲۹ هزار و ۴۶۲ نفر برسد. بر این اساس از ظهر روز پنجشنبه تا ظهر روز جمعه پنجم آذر بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴۳۸۴ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی و ۷۲۰ نفر از آنها بستری شدند. به این ترتیب مجموع بیماران «کووید-19» در کشور به ۶ میلیون و ۱۰۲ هزار و ۵۶ نفر رسید و متاسفانه در این مدت ۸۶ بیمار کرونایی جان خود را از دست دادند. خوشبختانه تاکنون ۵میلیون و ۸۴۱ هزار و ۸۷۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. 
همچنین ۳۳۷۲ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. این در حالی است که تاکنون ۳۸ میلیون و ۳۳۱ هزار و ۵۴۶ آزمایش تشخیص کرونا در کشور انجام شده است البته در حال حاضر هیچ شهری در کشور در وضعیت قرمز قرار ندارد. براساس نقشه جدید رنگ‌بندی کرونایی که از سوی اپلیکیشن ماسک وزارت بهداشت منتشر شده است، برای نخستین‌بار پس از ۲۸۹ روز همه‌ شهرهای ایران از وضعیت «قرمز» کرونایی خارج شده‌اند. این رنگ‌بندی دیروز پنجم آذرماه منتشر شد. 
بر همین اساس با عبور از خیز پنجم کرونا و واکسیناسیون گسترده، تمام شهرستان‌ها از وضعیت قرمز خارج شدند. این در حالی است که آخرین بار ۲۴ بهمن ۹۹ و در آستانه شروع خیز چهارم هیچ شهری در ایران قرمز نبود. شهرستان‌هایی که در وضعیت نارنجی قرار دارند اشنویه و پیرانشهر (آذربایجان غربی)، چرداول (ایلام)، بیرجند، طبس و فردوس (خراسان جنوبی)، بردسکن و گناباد (خراسان رضوی)، طارم (زنجان)، دامغان و شاهرود (سمنان)، زابل (سیستان‌و‌بلوچستان)، ممسنی (فارس)، زرند، سیرجان و شهربابک (کرمان)، کهگیلویه (کهگیلویه‌و‌بویراحمد)، پلدختر (لرستان)، بافق، بهاباد، خاتم و مهریز (یزد) هستند. در آخرین وضعیت رنگ‌بندی ۲۲ شهرستان به رنگ نارنجی، ۲۰۷ شهرستان به رنگ زرد و ۲۱۹ شهرستان آبی اعلام شده است. 
بر اساس آمار وزارت بهداشت تا پنجشنبه چهارم آذرماه، مجموع بیماران «کووید-19» ۶ میلیون و ۹۷ هزار و ۶۷۲ نفر و شمار جان‌باختگان این بیماری نیز ۱۲۹ هزار و ۳۷۶ نفر بود. 
همچنین آمارهای رسمی وزارت بهداشت نشان می‌دهد تاکنون ۴۶ میلیون نفر از جمعیت هدف کشور علیه کرونا واکسینه شده‌اند. 
مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تاکنون ۵۷ میلیون و ۲۴۸ هزار و ۱۳ نفر دوز اول، ۴۶ میلیون و ۱۱۵ هزار و ۱۲۵ نفر دوز دوم و ۹۲۱ هزار و ۴۴۰ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌‌اند. بدین ترتیب مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۰۴ میلیون و ۲۸۴ هزار و ۵۷۸ دوز رسید. 
 
* چالش اثربخشی واکسن کرونا با شناسایی سویه جدید در آفریقا
هر چند خبر حذف رنگ قرمز از نقشه کرونایی کشور و ۲ رقمی شدن آمار مرگ‌و‌میر در صورت اتمام واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌ها برای عبور از این بیماری مرگبار امیدوار‌کننده است اما اکنون خبرهای نگران‌کننده‌ای از ورود سویه جدید کرونا از آفریقای جنوبی به گوش می‌رسد که باید مورد توجه قرار گیرد. پژوهشگران آفریقای جنوبی می‌گویند سویه جدیدی از ویروس کرونا که بتازگی در این کشور شناسایی و موجب نگرانی شده است به دلیل جهش‌های زیاد می‌تواند اثربخشی واکسن‌های موجود برای پیشگیری از ابتلا به بیماری «کووید-۱۹» را با چالش مواجه کند. گفته می‌شود این سویه جدید دارای جهش‌های زیادی است و می‌تواند عامل افزایش شدید موارد ابتلا در آفریقای جنوبی باشد. گونه تازه شناسایی شده در آفریقای جنوبی فعلا با عنوان B.1.1.529 مشخص می‌شود اما بعید نیست سازمان جهانی بهداشت بزودی مانند سویه‌های بتا و دلتا یک نام یونانی برای آن انتخاب کند. وزیر بهداشت آفریقای جنوبی سویه جدید را «به طور جدی نگران‌کننده» خوانده و احتمال می‌دهد این ویروس عامل افزایش تصاعدی موارد جدید ابتلا در این کشور در هفته‌های اخیر باشد. او می‌گوید: این مساله بسیار تأمل‌برانگیز است که چطور پس از ماه‌ها که شمار مبتلایان به نسبت پایین بود در روزهای گذشته این آمار با سرعت افزایش یافته است. گفته می‌شود تاکنون مواردی از ابتلا به سویه جدید ویروس کرونا در جمهوری بوتسوانا در جنوب قاره آفریقا و در هنگ‌کنگ در میان مسافران بازگشته از آفریقای جنوبی مشاهده شده است. به گزارش دویچه‌وله،‌ با افزایش شدید موارد جدید ابتلا در برخی کلانشهرها مانند پورتوریا و ژوهانسبورگ، پزشکان و متخصصان در سراسر آفریقای جنوبی مشغول بررسی نمونه‌ها شدند تا سرانجام سویه جدید ویروس کرونا را شناسایی کردند. تاکنون منشأ احتمالی این سویه جدید ناشناخته مانده و موارد ابتلا به آن تنها در آفریقای جنوبی و مسافران این کشور در مناطق دیگر مشاهده شده است. به گفته پژوهشگران، سویه جدید ویروس کرونا تاکنون دست‌کم ۱۰ جهش داشته است. تعداد جهش‌ها در سویه دلتا که قدرت سرایت بسیار زیادی دارد تاکنون ۲ مورد و در سویه بتا ۳ مورد بیشتر نبوده است. متخصصان علوم‌پزشکی احتمال می‌دهند سویه تازه شناسایی شده از قدرت سرایت به مراتب بیشتری نسبت به گونه دلتا برخوردار باشد و سیستم دفاعی بدن را شدیدتر به چالش کشیده و تضعیف ‌کند. روز چهارشنبه (۲۴ نوامبر) بیش از هزار و ۲۰۰ مورد جدید ابتلا به کرونا در آفریقای جنوبی شناسایی شدند، این در حالی است که موارد ابتلا در ابتدای این ماه حدود ۱۰۰ مورد بیشتر نبوده است. 
 
* جلسه اضطراری سازمان جهانی بهداشت در پی شناسایی سویه جدید کرونا
سازمان جهانی بهداشت (WHO) در پی شناسایی و گسترش سویه جدید کروناویروس در آفریقای جنوبی و بوتسوانا، دیروز (جمعه) جلسه اضطراری تشکیل داد. پیش از این دانشمندان نسبت به ظهور سویه جدید کروناویروس با ۳۲ جهش در بوتسوانا هشدار داده بودند. بر اساس گزارش‌ها، بسیاری از جهش‌های این سویه نشان‌دهنده قابلیت بالای انتقال و مقاومت آن در برابر واکسن‌های کروناست. 
***
    حذف رنگ قرمز کرونایی نقشه کشور به معنای پایان بیماری نیست   
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: اگر چه نقشه کشور از لحاظ رنگ قرمز کرونایی هم‌اکنون پاک شده است اما این موضوع به معنای پایان این بیماری نیست و تا زمان از بین رفتن این ویروس در جهان باید همچنان پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود. ملک فاضلی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» با بیان اینکه باید از وزیر بهداشت و دولت محترم بابت تهیه و انجام واکسیناسیون گسترده در کشور طی 4-3 ماه اخیر تشکر کرد، گفت: مردم نیز باید دولت را در این امر همراهی کنند تا واکسیناسیون به طور کامل انجام شود. از طرفی با توجه به مشاهده سویه جدید کرونا در کشور آفریقای جنوبی دستورالعمل‌های بهداشتی باید سفت و سخت گرفته شده و غربالگری مسافران به دقت انجام شود. وی خاطرنشان کرد: آنطور که  مشاهده می‌شود ویروس کرونا همچنان در حال جهش است و احتمال دارد سالیان سال مردم جهان را درگیر کند. در تازه‌ترین مورد هم این بیماری با جهشی جدید در آفریقای جنوبی خود را نشان داده است، بنابراین باید مواظب بود تا این ویروس به ایران وارد نشود، چراکه کره خاکی در حال حاضر مانند دهکده‌ای جهانی است و خیلی سریع می‌تواند بیماری به دیگر جاها برسد.  فاضلی ادامه داد: مسؤولان بویژه رسانه‌های جمعی، صداوسیما و... باید مردم را بخوبی به این امر آگاه کنند که با پاک شدن وضعیت قرمز کرونایی در نقشه کشور، نباید اینگونه برداشت شود که  این بیماری از کشور رخت بربسته است؛ در چنین شرایطی با برنامه‌ریزی درست باید کاری کرد که کرونا بار دیگر کشور را دربر نگیرد. 

Page Generated in 0/0063 sec