printlogo


کد خبر: 240816تاریخ: 1400/9/6 00:00
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در کارگاه کرج مواد هسته‌ای تولید نمی‌شود، بازدید از آن را خارج از قوانین پادمانی دانست
ورود آژانس ممنوع!

گروه سیاسی: سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در کارگاه کرج ما مواد هسته‌ای نداریم، اظهار داشت: این مکان مشمول قوانین پادمانی نیست. در این مرکز سانتریفیوژ تولید می‌شود و با افتخار اعلام می‌کنیم سانتریفیوژ‌های پیشرفته با ظرفیت بالا می‌سازیم و برای این کار هم نیازی نیست از نهادی اجازه بگیریم، چون طبق ماده ۴ «ان‌پی‌تی» این فعالیت‌ها حق ایران است. 
به گزارش «وطن‌امروز»، سفر اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کشورمان طبق ادعاهای رافائل گروسی در زمینه مسائل باقیمانده پادمانی «بی‌نتیجه» بود. او چهارشنبه گذشته طی اظهاراتی در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد: به‌رغم تلاش‌های من، این مذاکرات- دیدار با رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر امور خارجه ایران- و رایزنی‌های گسترده برای رسیدگی به مسائل پادمانی باقیمانده ایران که در ۲ گزارش به تفصیل شرح داده شد، بی‌نتیجه بود. اما مهم‌ترین موضوع سخنان گروسی به درخواست آژانس انرژی اتمی برای بازدید از کارگاه کرج مربوط می‌شد، وی در این زمینه اظهار داشت: برخلاف توافق صورت‌گرفته بین آژانس و ایران در ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۱، عدم دسترسی به کارگاه کرج (مجتمع تسا) به این معناست که احیای نظارت و بازرسی تمام تأسیسات و مکان‌های ایران در رابطه با برجام تکمیل نشده است. 
اظهارات گروسی البته با واکنش سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان روبه‌رو شد. بهروز کمالوندی در گفت‌وگویی تلویزیونی درباره اقدام تروریستی در مجتمع تسای کرج و واکنش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اظهار داشت: آژانس یک محکومیت نیم‌‌بند کرده است ولی این کفایت نمی‌کند. ما عنوان می‌کنیم دوربین‌های آژانس تخریب شده و آژانس حداقل برای دوربین‌های خودش محکوم کند. سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه شاخص فعلی ما بعد از تصویب قانون اقدام راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها، شاخص نظارتی آژانس در سطح پادمان است که انجام می‌شود، گفت: مفهوم پادمان این است که دسترسی به اطلاعات حسابرسی مواد هسته‌ای در سایت‌هایی که مواد هسته‌ای دارند را می‌دهیم. وی افزود: در کارگاه کرج ما مواد هسته‌ای نداریم، بنابراین این مکان مشمول قوانین پادمانی نیست. در این مرکز سانتریفیوژ تولید می‌شود و با افتخار اعلام می‌کنیم سانتریفیوژ‌های پیشرفته با ظرفیت بالا می‌سازیم و برای این کار هم نیازی نیست از نهادی اجازه بگیریم، چون طبق ماده ۴ «ان‌پی‌تی»، این فعالیت‌ها حق ایران است. کمالوندی به توافق با آژانس درباره سرویس دوربین‌های کارگاه کرج اشاره کرد و گفت: این دوربین‌ها هر ۱۰ ثانیه یک فریم‌ تصویر را ثبت و آرشیو می‌کنند و در صورت نیاز یا وجود اختلاف به این تصاویر رجوع می‌شود، که این تصاویر هم بر اساس قانون اقدام راهبردی مجلس به آژانس داده نمی‌شود و هم‌اکنون نظارتی ندارند. وی گفت: اگر بنا به بازگشت به اجرای تعهدات باشد و بر اساس موضوع Knowledge continuity یا «استمرار دانش» که هم برای آژانس و هم ایران زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اگر بخواهیم پروتکل الحاقی را روزی در آینده اجرا کنیم نیاز به جمع‌بندی نهایی داریم و آن هنگام این نظارت‌ها بیان می‌کند که تمام فعالیت‌ها در کشور صلح‌آمیز است. معاون سازمان انرژی اتمی همچنین درباره حجم ذخیره اورانیوم در کشور هم عنوان کرد: در حال حاضر بیش از ۳۰ کیلوگرم اورانیوم ۶۰ درصد داریم و در یکی، دو روز آینده میزان اورانیوم ۲۰ درصد نیز به ۲ برابر ظرفیت تعیین‌شده توسط مجلس شورای اسلامی در قانون اقدام راهبردی خواهد رسید. 
***
    آژانس اتمی پاسخ رویکرد مثبت و سازنده تهران را به ‌طور مناسب نداده است   
سرپرست نمایندگی دائم ایران نزد سازمان ملل متحد در نشستی که درباره موضوعات پادمانی بین جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست جاری شورای حکام برگزار شد، طی اظهارتی اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود ذیل موافقتنامه جامع پادمان با آژانس (CSA) پایبند است و تمام تلاش خود را در این زمینه به منظور رفع نگرانی‌های فنی آژانس به کار گرفته است. محمدرضا غائبی افزود: واقعیت این است که هیچ موضوع پادمانی درباره فعالیت‌های هسته‌ای کنونی ایران که همواره نیز در گزارش‌های مختلف تایید شده است، وجود ندارد. ایران همچنین به طور داوطلبانه به تعاملات مختلف عملی و سازنده خود با آژانس ادامه داده و از نزدیک با آژانس برای رسیدگی به سوالات مربوط به چند موضوع بی‌اهمیت همکاری کرده است. وی بیان کرد: متأسفانه، رویکرد مثبت و سازنده نشان‌ داده‌ شده توسط ایران، به ‌طور مناسب از سوی آژانس پاسخ داده نشد که می‌تواند مانعی برای تعاملات آتی بین ۲ طرف شود. غائبی خاطرنشان کرد: تعامل جمهوری اسلامی ایران با آژانس بر اساس تعهدات مندرج در موافقتنامه جامع پادمان (CSA) هرگز کاهش نیافته است. ایران بر عزم خود برای ادامه تعامل سازنده و همکاری با آژانس کاملا در راستای تعهداتش ذیل CSA تاکید می‌کند. وی گفت: برای انجام این کار، احترام به ۳ اصل شناخته‌شده استقلال، بی‌طرفی و حرفه‌ای بودن و خودداری از درگیر شدن در هر گونه دعوای سیاسی برای منافع هر ۲ طرف بسیار مهم است. 

Page Generated in 0/0060 sec