printlogo


کد خبر: 240836تاریخ: 1400/9/7 00:00
دور دنیا

آمریکا گروه فارک را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج می‌کند
خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا خبر داد این کشور سه‌شنبه (۹ آذر) نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا (فارک) را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج می‌کند و ۲ گروه منشعب از آن را به این فهرست می‌افزاید. 
این منبع آگاه افزود پس از بازبینی فهرست مزبور که طبق قوانین آمریکا ۵ سال یک بار انجام می‌شود، مشخص شد این سازمان چپگرا دیگر نباید در این فهرست قرار داشته باشد. با این حال واشنگتن ۲ گروه منشعب از فارک را به فهرست سازمان‌های تروریستی خواهد افزود. فارک که چندین سال است مشغول گفت و گوهای صلح با بوگوتاست، سال ۱۹۶۴ تاسیس شد و در دوران فعالیت نظامی خود علیه دولت کلمبیا در اعدام خودسرانه و ربودن هزاران نفر از جمله اتباع آمریکا دست داشت. 
***
مهاجران قربانی دعوای فرانسه و انگلیس
 خبرگزاری «اس ار اف» سوییس در گزارشی نوشت: بعد از حادثه غرق شدن تعداد زیادی از پناهندگان در کانال مانش، مناقشات بین لندن و پاریس درباره چگونگی پیشبرد اقدامات برای مهار بحران پناهندگان در این منطقه بالا گرفته است. فرانسه و انگلیس برای جلوگیری از وقوع حوادث مشابه در کانال مانش و جلوگیری از قاچاق انسان با هم توافق کرده‌اند اما توافقی درباره در پیش گرفتن اقدامات برای مهار مهاجرت‌های غیرقانونی پیش‌بینی نمی‌شود. 
به نوشته یورونیوز، اختلاف میان بریتانیا و فرانسه روز جمعه با لغو یکجانبه دیدار برنامه‌ریزی شده برای امروز یکشنبه میان وزیران کشور ۲ طرف از سوی پاریس وارد مرحله تازه‌ای شد. 
ژرارد درمنن، وزیر کشور فرانسه گفت مذاکره با همتای بریتانیایی خود، «پریتی پتل» را در پاسخ به سخنان دیروز «بوریس جانسون» لغو کرده است. ساعاتی پس از انتشار این خبر، وزیر کشور انگلیس از همتای فرانسوی خود خواست با تجدیدنظر در این تصمیم امکان برگزاری جلسه امروز را بدهد. در این نشست که قرار است امروز یکشنبه در منطقه نورد-پا-دو-کاله فرانسه برگزار شود، نمایندگان کمیسیون اروپا، هلند، بلژیک و آلمان هم شرکت می‌کنند. 
نخست‌وزیر محافظه‌کار بریتانیا روز پنجشنبه از امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه خواسته بود مهاجرانی را که از کانال مانش به بریتانیا می‌رسند، پس بگیرد. فرانس‌پرس گزارش کرد متن پیام وزیر کشور فرانسه به خانم پتل به این خبرگزاری رسیده است.
 ژرارد درمنن در این متن پیام بوریس جانسون به امانوئل مکرون و بویژه انتشار عمومی آن را «دلسرد‌کننده» توصیف و به همین دلیل جلسه یکشنبه را لغو کرده است. این اختلاف ۲ روز پس از غرق شدن 27 پناهجو از جمله یک زن باردار و چند کودک در آب‌های نزدیک سواحل کاله روی می‌دهد. این تراژدی که مرگبارترین حادثه از این دست از سال 2018 به شمار می‌رود، حساسیت افکار عمومی و رسانه‌ها در فرانسه و بریتانیا را برانگیخته است. 
بوریس جانسون نامه‌ای را که درباره مهاجران به رئیس‌جمهور فرانسه ارسال کرده بود، در صفحه توئیتر خود منتشر کرد. نخست‌وزیر محافظه‌کار بریتانیا در این نامه نوشته است: «من پیشنهاد می‌کنم یک توافق دوجانبه برای پذیرش بازگشت تمام مهاجران غیرقانونی‌ای که با عبور از مانش [به بریتانیا می‌رسند] را اجرایی کنیم».
 جانسون در همین نامه به توافق اخیر میان اتحادیه اروپایی با روسیه و بلاروس اشاره کرده است. گابریل اتل، سخنگوی دولت فرانسه روز جمعه در یک برنامه تلویزیونی محتوای نامه بوریس جانسون را «زننده» و شکل نگارش آن را نامتناسب توصیف کرد. 
***
توقف پروژه گازی تاپی به خاطر طالبان
جدیدترین گزارش‌ها حاکی از آن است که پروژه بزرگ انتقال گاز طبیعی از آسیای میانه به شبه‌قاره هند با ظهور طالبان در افغانستان متوقف شده است. خبرگزاری روسی تاس به نقل از مقام‌های پاکستانی گزارش کرد ادامه کار پروژه انتقال گاز طبیعی از میدان گلشن ترکمنستان در جنوب شرق دریای طبرستان به هندوستان از طریق خاک پاکستان و افغانستان در گروی شرایط پس از استقرار طالبان در فلات پامیر است. این در حالی است که اخیرا یک هیات ترکمنستانی به کابل سفر کرد و در دیدار با مقام‌های طالبان درباره پروژه تاپی و دیگر موضوعات مرتبط بین ۲ کشور گفت‌وگو کرد اما بی‌نتیجه به عشق‌آباد بازگشت. عمر ایوب‌خان، وزیر حکومت فدرال پاکستان در امور اقتصادی گفته است عملی‌سازی پروژه تاپی به‌ دلیل وضعیت افغانستان متوقف شده و پس از تثبیت وضعیت این کشور از سر گرفته خواهد شد، هر چند چشم‌انداز روشنی برای ثبات در افغانستان در آینده نزدیک مشاهده نمی‌شود. به گفته او، بر اساس اطلاعات وارده هیچ کس در افغانستان روی این پروژه و پروژه‌های زیرساختی مشابه کار نمی‌کند: «مردم رفته‌اند و نمایندگان بانک جهانی در افغانستان حضور ندارند». ایوب‌خان گفته است علاوه بر این پروژه‌، انتقال برق (کاسا ۱۰۰۰) نیز به‌ دلیل وضعیت افغانستان متوقف شده است. 
خط گازی تاپی در اصل پروژه‌ای چینی است که قصد دارد علاوه بر گاز طبیعی مورد نیاز چین، هندوستان و پاکستان را هم بهره‌مند کند تا روابط خصمانه اسلام‌آباد و دهلی‌نو را بهبود بخشیده و در عین حال روابط پکن و دهلی‌نو را نزدیک‌تر کند. با این حال بعید به نظر می‌رسد با روی کار آمدن طالب‌ها در فلات پامیر، این خط بن‌بست تجاری و سیاسی موجود در شبه‌قاره هند را بشکند.

Page Generated in 0/1146 sec