printlogo


کد خبر: 240866تاریخ: 1400/9/7 00:00
پانزدهمین نشست سران سازمان اکو امروز با حضور رئیس‌جمهور کشورمان در پایتخت ترکمنستان برگزار می‌شود
پیشبرد سیاست همسایگی در عشق‌آباد

گروه سیاسی: دولت سیزدهم در حوزه‌‌‌‌ سیاست خارجی، راهبرد خود را تقویت روابط با همسایگان و منطقه‌گرایی معرفی کرده‌‌‌ است. در همین راستا، طی ماه‌‌‌های گذشته دیپلماسی دولت در همین جهت سازمان یافته ‌‌‌است. در نخستین قدم و با سفر رئیس‌جمهوری به تاجیکستان، ایران به عضویت دائم سازمان همکاری شانگهای درآمد. امروز نیز رئیس‌جمهور در سفری به دیگر کشور آسیای مرکزی یعنی ترکمنستان، در نشست سازمان اکو حاضر می‌شود. به گزارش «وطن‌امروز»، پانزدهمین نشست سران سازمان اکو امروز با حضور نمایندگان ارشد کشورهای عضو سازمان در پایتخت ترکمنستان برگزار می‌‌‌شود. به همین منظور حجت‌‌‌الاسلام و‌المسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان روز گذشته وارد عشق‌آباد شد و در بدو ورود به فرودگاه از سوی قربان‌قلی بردی‌محمداف، رئیس‌جمهور ترکمنستان مورد استقبال رسمی قرار گرفت. رئیس‌جمهور پیش از ترک تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به شعار این دوره از اجلاس اکو با عنوان «همراه هم باشیم، برای آینده‌ای بهتر»‌ اظهار داشت:‌ هدف از این نشست مروری بر اقدامات انجام شده در گذشته و نیز تصمیم‌گیری برای آینده است. وی افزود: از اهداف این سفر دیدارهای دوجانبه‌ای است که با سران کشورهای عضو اکو انجام می‌شود؛ از جمله سیاست‌های مهم ما که بارها اعلام کرده‌ایم، این است که نسبت به همکاری با کشورهای همسایه و منطقه اولویت قائلیم و معتقدیم این روابط می‌تواند همواره در جهت ارتقای مناسبات اقتصادی مؤثر واقع شود و برای کشورهای همسایه نیز این نوع ارتباط مؤثر است. رئیس‌جمهور تأکید کرد:‌ ما سیاست همسایگی را محور کارهای‌مان قرار داده‌ایم و همواره برای آن فکر و برنامه داریم  و در این سفر با میزبان محترم که رئیس‌جمهور کشور همسایه ما ترکمنستان است، دیدار و گفت‌وگو خواهیم داشت. رئیسی خاطرنشان کرد: در دیدارهای دوجانبه با مقامات ترکمنستان درباره مساله مهم گاز و ترانزیت و دیگر مسائل مهم میان ۲ کشور گفت‌وگو خواهیم کرد. وی با ابراز امیدواری درباره نتایج این سفر گفت: فکر می‌کنم این سفر در جهت همکاری‌های منطقه‌ای و ارتباط دوجانبه با کشورهای همسایه، سفر مؤثری باشد.
 
* شکست خودتحریمی با گسترش تعاملات منطقه‌‌‌ای
مهدی خورسند، کارشناس مسائل اوراسیا در گفت‌وگو با «وطن‌‌امروز» درباره برگزاری نشست سران سازمان اکو با اشاره به دیدگاه منطقه‌‌‌گرایی و تعامل با همسایگان در سیاست خارجی دولت سیزدهم گفت: نخستین سفر خارجی جناب آقای رئیسی به دعوت رئیس‌جمهوری تاجیکستان برای حضور در اجلاسیه‌‌‌‌ سازمان همکاری‌‌‌ شانگهای به این کشور، یک سفر بسیار مثبت بود. قراردادهای دوجانبه و تعاملاتی که در این سفر صورت گرفت، زمینه‌‌‌ساز فصلی نو در روابط ایران و تاجیکستان پس از یک دوره سردی روابط بود.خورسند 2 صنعت گردشگری و ترانزیت را موتور محرکه کشورهای در حال توسعه و توسعه‌یافته دانست و گفت: با توجه به همسایگی کشورهای عضو اکو و نزدیکی مسافت بین آنان، می‌توان با تسهیل‌‌‌گری در امر توسعه گردشگری بین اعضا، یک گردش مالی بسیار خوب و مناسب برای کشور ایجاد کرد. از سوی دیگر در بحث ترانزیت، ایران با داشتن جایگاه منحصر به فرد به ‌‌‌عنوان حلقه‌‌‌‌ وصل کشورهای محصور در خشکی حوزه اوراسیا، آسیای مرکزی و قفقاز به آب‌‌‌های گرم جنوبی در سواحل مکران و بندر چابهار می‌‌‌تواند زمینه‌‌‌‌ بسیار مناسبی برای کشورهای عضو این سازمان به ‌‌‌منظور توسعه مناسبات اقتصادی ایجاد کند. کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: ما متاسفانه از این ظرفیت غفلت کرده‌‌‌ایم. بسیاری از ظرفیت‌‌‌های ترانزیتی کشور معطل تنها چند صد کیلومتر ریل‌‌‌گذاری بین زاهدان به چابهار و رشت به انزلی است. ایران باید مسیرهای ترانزیتی‌‌‌ خود را تکمیل کند تا فضا برای تشکیل یک بستر مولد اقتصادی برای کشورمان فراهم شود.
 
* مشارکت فعال در اکو از اولویت‌های سیاست خارجی ایران
«مهدی صفری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که چند روزی است به منظور انجام رایزنی‌‌‌های اقتصادی مختلف دوجانبه با ترکمنستان در عشق‌آباد حضور دارد، در سخنرانی خود در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان اکو ضمن تشکر از میزبانی اجلاس توسط ترکمنستان، بر اهمیت چندجانبه‌گرایی برای حل چالش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از طریق تفاهم مشترک و روح همکاری تأکید کرد. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران بر سیاست گسترش روابط دوستانه با کشورهای دیگر بویژه با کشورهای همسایه ادامه می‌دهد و مشارکت فعال و ترتیبات چند جانبه مانند سازمان همکاری اقتصادی اکو در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دارای اولویت است. معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به عضویت ایران و اکثر کشورهای اکو در سازمان همکاری‌ شانگهای، همکاری و هم‌افزایی این ۲ سازمان را برای ارتقای همکاری‌های منطقه‌ای مهم ارزیابی کرد. صفری همچنین با اشاره به گزارش ارزیابی میان‌دوره‌ای سند چشم‌انداز اکو، ضمن حمایت از پیشنهادات ارائه شده، خواستار مشارکت همه کشورهای عضو در تحقق اهداف این سازمان شد.

Page Generated in 0/0094 sec