printlogo


کد خبر: 240867تاریخ: 1400/9/7 00:00
تیم مذاکره‌کننده ایرانی برای آغاز دور جدید گفت‌و‌گو‌ها با 1+4 وارد وین شد
دست‌های باز در وین
امیرعبداللهیان: قطعا دست ایران بسته نیست و گزینه‌های مختلفی در مقابل ما قرار دارد اما در وین از گزینه گفت‌وگو کار را شروع می‌کنیم

گروه سیاسی: نخستین دور مذاکرات ایران و ۱+۴ برای بازگشت به برجام در دولت جدید فردا- دوشنبه - در وین آغاز خواهد شد. 
در همین زمینه علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام روز گذشته در رأس هیأتی وارد وین، پایتخت اتریش شد. همچنین میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در پیامی توئیتری از آغاز رایزنی‌های غیررسمی دوجانبه در وین با حضور ایران و کشورهای 1+4 خبر داد. رسانه‌های جهان همچنین نامه‌ای از تیم مذاکره‌کننده چین در وین در اعتراض به معیارهای دوگانه آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران منتشر کردند. در بخشی از این نامه به قلم «وانگ کان» دیپلمات چینی و رئیس هیات چین در مذاکرات رفع تحریم‌های ایران که بین دیپلمات‌های دیگر نیز توزیع شده، آمده است: چرا آمریکا و انگلیس می‌گویند ایران نمی‌تواند اورانیوم غنی‌شده بالای 7/3 درصد تولید کند، در حالی که از سوی دیگر آشکارا و مستقیم چند تن اورانیوم با غنای بالای 90 درصد را به استرالیا منتقل می‌کنند؟ این یک مورد مهم با معیار دوگانه است. وانگ کان در ادامه کشورهای غربی را متهم کرد از معیارهای دوگانه پیروی می‌کنند، زیرا آنها برای مذاکره مجدد درباره توافق هسته‌ای با ایران تلاش می‌کنند جمهوری اسلامی را از تولید اورانیوم غنی شده با درجه نظامی مشابه آنچه ایالات متحده و انگلیس به استرالیا تحویل خواهند داد، منع ‌کنند. 
دور جدید مذاکرات اما در شرایطی برگزار می‌شود که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به انتخاب گزینه مذاکره از سوی ایران، خبر از خالی نبودن دست کشورمان از گزینه‌های دیگر در مواجهه با طرف غربی داد. 
وزیر امور خارجه کشورمان با ابراز امیدواری نسبت به اینکه گفت‌وگوهای وین موفقیت‌آمیز باشد، اظهار داشت: قطعا دست جمهوری اسلامی ایران بسته نخواهد بود و گزینه‌های مختلفی در مقابل ما قرار دارد.
حسین امیرعبداللهیان در پیامی ویدئویی گزارشی از عملکرد یکصد روزه دستگاه سیاست خارجی در زمان تصدی وزارت امور خارجه ارائه کرد. وزیر امور خارجه با بیان اینکه نخستین برنامه کاری این وزارتخانه واردات گسترده واکسن به کشور بود، گفت: امروز مایلم با کمال خرسندی اعلام کنم بیش از یکصد میلیون دوز واکسن به هموطنان ما در کشور تزریق شده و ما در شرایطی قرار داریم که قادریم بخشی از تولیدات واکسن داخلی را به خارج از کشور صادر کنیم. وی در ادامه این گزارش ویدئویی با بیان اینکه در چارچوب دیپلماسی اقتصادی، دیپلماسی همسایه‌محور و آسیامحور اقدامات متمرکزی را در دستگاه دیپلماسی شروع کردیم، به عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای اشاره کرده و گفت: در یک سال آینده بتدریج و مرحله به مرحله شاهد موفقیت‌ها و توسعه همکار‌ی‌های تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه‌ شانگهای و کشورهای عضو این سازمان خواهیم بود. امیرعبداللهیان با بیان اینکه یکی از موضوعات جدی و تحولات پیچیده در یکصد روز گذشته در کشورهای پیرامونی و همسایه ما تحولات سریع و شتابان در افغانستان بود، اظهار داشت: تلاش‌های سیاسی گسترده‌ای را به عمل آوردیم که تحت تاثیر ناامنی‌ها و شرایط بی‌ثباتی که در افغانستان در دوره انتقالی ایجاد شد قرار نگیریم و در عین حال تدابیری را بیندیشیم که بتوانیم مرزها را کنترل کرده و ورود آوارگان را مدیریت کنیم و از طرف دیگر راه‌حل سیاسی برای حل بحران افغانستان داشته باشیم. وزیر امور خارجه در این زمینه به برگزاری دومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در تهران اشاره کرد و گفت: برگزاری حضوری نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در تهران یکی از تدابیری بود که در این زمینه اندیشیده شد. 
امیرعبداللهیان بیان کرد: برنامه دیگری که در دستور کار دستگاه دیپلماسی قرار داشت به دلیل نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با توجه به اینکه دولت کارش را به سرعت شروع کرده بود و توجه به وضعیت داخلی کشور به عنوان اولویت اصلی در ماه‌های اول دولت مورد توجه بود، تصمیم بر این گرفته شد که اینجانب به عنوان وزیر امور خارجه به نیویورک سفر کنم و در نیویورک با بیش از ۵۰ وزیر خارجه از تمام حوزه‌های جغرافیایی جهان شامل همسایگان، آسیا، اروپا، اقیانوسیه، آمریکای لاتین و مقامات سازمان ملل متحد و مقامات اسبق آمریکایی که در چارچوب اندیشکده‌ها در این کشور فعالیت می‌کردند و اصحاب رسانه‌ و سردبیران و مدیران رسانه‌ها در آمریکا جلسات مختلفی برگزار شد. وی ادامه داد: در جریان سفر به نیویورک علاوه بر سخنرانی در چندین جلسه و نشست بین‌المللی این فرصت فراهم شد که با کارکنان دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن هم دیدار و جلسه خوبی داشته باشیم و در جریان مشکلات ایرانیان مقیم خارج از کشور بویژه ایرانیان حوزه آمریکا قرار گرفتیم که در برگشت از نیویورک و نشست‌هایی که با ایرانیان خارج از کشور و همکاران در دفتر حفاظت منافع در واشنگتن داشتیم، اقدامات سریعی برای حل مشکل ایرانیان انجام شد و امیدواریم بتوانیم بتدریج همه آن مشکلات و مطالباتی را که وجود داشت برطرف کنیم و اقدامات خوبی هم توسط همکاران من انجام شده است. 
وزیر امور خارجه در این زمینه خطاب به ایرانیان خارج از کشور و هموطنان داخل افزود: تلاش کردیم در سایت جدید وزارت امور خارجه بخشی را برای ارتباط مستقیم ایرانیان مقیم خارج از کشور و هموطنان در داخل کشور با وزیر امور خارجه اختصاص دهیم و اگر به سایت جدید وزارت امور خارجه مراجعه کنید این دسترسی را دارید و در روزهای آینده یک دسترسی بالاتر را هم که نگرانی بخشی از جامعه ایرانیان خارج از کشور است، در سایت وزارت امور خارجه ایجاد می‌کنیم. امیرعبداللهیان در عین حال یادآور شد: متاسفانه دشمنان و لابی‌های صهیونیستی و رسانه‌های معاند تلاش می‌کنند نوعی ایران‌هراسی را بویژه در نسل جدید ایرانیان خارج از کشور ایجاد کنند. ما در سایت وزارت امور خارجه بخشی را طی روزهای آینده فعال خواهیم کرد که هموطنان خارج از کشور می‌توانند بپرسند آیا ما برای ورودمان به ایران و بازگشت، مشکلی از نظر نظام وظیفه یا هر موضوع دیگری داریم یا خیر.
وی در ادامه موضوع دیگری را که در یکصد روز گذشته به صورت جدی در دستگاه دیپلماسی مورد توجه قرار گرفت، بحث برجام، مذاکرات وین و تعامل و همکاری در راستای حقوق و منافع ملت ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دانست و اظهار داشت: از این هفته گفت‌وگوهای وین را کلید خواهیم زد. رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: ما همه مقدمات را در صورتی که طرف‌های مقابل به تعهدات کامل‌شان بازگردند، برای رسیدن به یک توافق خوب و سریع فراهم کردیم و به صراحت مواضع و مطالبات خودمان را در ادامه گفت‌وگوهایی که از گذشته وجود داشته و سندی که به عنوان برجام و قطعنامه سازمان ملل به تصویب رسیده، بیان کردیم. امیرعبداللهیان بیان کرد: نظر صریح و روشن جمهوری اسلامی ایران این است که در میز مذاکره حقوق و منافع ملت ایران باید تأمین شده و تحریم‌‌ها لغو شود و ما امیدواریم در مسیر گفت‌وگوهای وین بتوانیم گام‌های اساسی و موفقیت‌آمیز رو به جلویی برداریم. وزیر امور خارجه تصریح کرد: قطعا دست جمهوری اسلامی ایران بسته نخواهد بود. گزینه‌های مختلفی در مقابل ما قرار دارد. ما از گزینه گفت‌وگو و مذاکره در وین کار را شروع می‌کنیم. در مذاکره و در رسیدن به توافق جدی هستیم و امیدواریم آنگونه که طرف‌های مقابل ما بویژه غربی‌ها در کلام می‌گویند، جدیت آنها را هم ببینیم. وی گفت: ما با صراحت به آنها گفتیم یک دولت عملگرا و نتیجه‌محور هستیم و امیدواریم در میز مذاکرات وین چنین اتفاقی رخ دهد. امیرعبداللهیان بیان کرد: توسعه تجارت خارجی و ارزآوری برای کشور از جمله موضوعاتی است که وزارت امور خارجه در دولت سیزدهم به آن توجه جدی خواهد کرد. در روزهای آینده کتاب سفید سیاست خارجی را برای اطلاع هموطنان و نخبگان و همه بخش‌های کشور منتشر می‌کنیم و به عنوان سند سیاست خارجی دولت سیزدهم در ۴ سال آینده آن را در اختیار همه نخبگان و در دسترس همه هموطنان عزیز قرار می‌دهیم.

Page Generated in 0/0060 sec