printlogo


کد خبر: 240900تاریخ: 1400/9/8 00:00
اخبار

ورود سامانه بارشی به کشور و تداوم آلودگی هوا در کلانشهرها
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا گفت: روند افزایش غلظت آلاینده‌ها در شهرهای صنعتی و پرجمعیت طی روزهای آینده رخ خواهد داد. صادق ضیاییان در گفت‌و‌گو با ایسنا افزود: بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی، از روز دوشنبه (امروز) در استان‌های هرمزگان، نیمه جنوبی کرمان، جزایر واقع در تنگه هرمز و غرب دریای عمان وقوع رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت و در در نیمه شمالی کرمان، برخی نقاط خراسان جنوبی و سیستان‌‌و‌بلوچستان، جنوب استان‌های یزد و فارس بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود. وی اضافه کرد: سه‌شنبه (۹ آذر) در استان‌های خراسان جنوبی، سیستان‌و‌بلوچستان و جنوب کرمان بارش پراکنده و در جزایر واقع در تنگه هرمز و غرب دریای عمان وقوع رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود. وی در ادامه گفت: از اواخر چهارشنبه (۱۰ آذر) و پنجشنبه (۱۱ آذر) نیز با نفوذ سامانه بارشی به کشور در استان‌های واقع در شمال غرب، غرب، جنوب غرب استان‌های ساحلی خزر و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز بارش باران، وزش باد شدید موقت و در ارتفاعات بارش برف پیش‌بینی می‌شود. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اضافه کرد: همچنین طی روزهای سه‌شنبه (۹ آذر) و چهارشنبه (۱۰ آذر) در استان‌های ساحلی دریای خزر و اردبیل وزش باد جنوبی همراه با افزایش دما و از اواخر وقت چهارشنبه (۱۰ آذر) و پنجشنبه (۱۱ آذر) کاهش محسوس دما برای این نواحی پیش‌بینی می‌شود. به گفته ضیاییان، تا چهارشنبه (۱۰ آذر) روند افزایش غلظت آلاینده‌ها در شهرهای صنعتی و پرجمعیت ادامه خواهد یافت. 
***
ادامه روند افزایشی قربانیان حوادث رانندگی در سال جاری
روند افزایشی تلفات حوادث رانندگی که از ابتدای سال جاری در پی کاهش محدودیت‌های سفر و ممنوعیت‌های تردد ناشی از شیوع کرونا آغاز شده بود، همچنان ادامه دارد به نحوی که در 7 ماهه امسال این افزایش به
 2/9 درصد رسیده است. سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد در 7 ماهه سال جاری ۱۰ هزار و ۲۶۶ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 2/9 درصد بیشتر شده است. از کل درگذشتگان تصادفات، 8 هزار و ۲۹۰ نفر مرد و یک‌هزار و ۹۷۶ نفر زن بودند. مطابق آمارهای موجود، بیشترین تعداد قربانیان حوادث رانندگی مربوط به تصادفات برون‌شهری است. در 7 ماهه امسال نیز 6 هزار و ۹۶۶ نفر از متوفیان در مسیرهای برون‌شهری جان باخته‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 2/11 درصدی را نشان می‌دهد. پس از مسیرهای برون‌شهری، محورهای درون‌شهری با ۲ هزار و ۴۷۷ و جاده‌های روستایی با ۶۴۴ فوتی بیشترین آمار تلفات را داشته‌اند؛ ۱۷۹ نفر نیز در سایر مسیرها و در پی وقوع یک تصادف جان خود را از دست داده‌اند. فقط در مهرماه سال جاری یکهزار و ۶۲۵ نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 6/7 درصد افزایش یافته است. 
***
لزوم بازنگری در طرح توسعه دوچرخه در تهران
عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه مصوبه طرح توسعه دوچرخه در تهران موثر نبوده، گفت: مصوبه مربوط به توسعه مسیرهای دوچرخه طرحی شکست‌خورده است و حتی این موضوع یک‌هزارم هم در بهبود وضعیت حمل‌و‌نقل عمومی نقش نداشته است. حجت‌الاسلام سیدمحمد آقامیری در صحن شورای شهر تهران درباره بند 17 ماده 55 مصوبه برنامه ۵ ساله توسعه تهران درباره موضوع دوچرخه‌سواری اظهار داشت: دوم بهمن‌ماه سال 97 مصوبه‌ای در زمینه توسعه دوچرخه‌سواری در تهران در صحن شورا تصویب شد که بر اساس آن سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری به لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مکلف است بستر دوچرخه‌سواری را در تهران عملیاتی کند. وی افزود: بر اساس بررسی‌هایی که من از این مصوبه داشته‌ام، همچنین پژوهش‌ها و بررسی‌هایی که در 20 شهر برتر دنیا که موفق در زمینه انجام سفرها از طریق دوچرخه‌ بوده‌اند، مشخص شد که زیرساخت‌های لازم برای دوچرخه‌سواری در تهران فراهم نیست. عضو شورای شهر تهران ادامه داد: فاصله خانه تا محل کار و خرید برای شهروندان تهرانی زیاد است و فاصله شرق تا غرب پایتخت نیز 52 کیلومتر بوده که این مسأله سختی استفاده از دوچرخه را برای این موضوع نشان می‌دهد. آقامیری خاطرنشان کرد: استفاده از دوچرخه در زمینه تأمین اوقات فراغت بسیار مؤثر است و مسیرهای اختصاص داده شده به دوچرخه تبدیل به محل حادثه و عبور موتوسیکلت شده است، لذا بهتر است با قید فوریت این مصوبه با مشورت کمیسیون‌های مربوطه مورد بازبینی قرار گیرد. 
***
خودروهای بالای 30 سال پلاک تاریخی می‌گیرند
کانون جهانگردی و اتومبیلرانی اعلام کرد: مالکان وسیله‌های نقلیه تاریخی با قدمت حداقل ۳۰ سال و دارای اصالت کالبدی و سلامت فنی، می‌توانند برای دریافت پلاک تاریخی اقدام کنند. اردشیر درویشی، مدیر حوزه اتومبیلرانی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی با تشریح عملکرد کارگروه شناسایی و صیانت از وسیله‌های نقلیه تاریخی در 7 ماه گذشته، گفت: در راستای اجرای آیین‌نامه هیأت‌وزیران درباره شناسایی و صیانت از وسیله‌های نقلیه تاریخی، از آغاز امسال تا پایان مهرماه از ۷۲ دستگاه خودرو با قدمت ۳۰ سال به بالا به منظور بررسی و صدور شناسنامه، ثبت‌نام شده است. وی افزود: از میان خودروهای ثبت‌نام ‌شده، پس از انجام بررسی‌های تخصصی توسط کارشناسان پلیس راهور ناجا، کارگروه شناسایی و صیانت از وسیله‌های نقلیه تاریخی و نمایندگان کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، ۴۵ دستگاه خودرو بر اساس ضوابط دستورالعمل اجرایی و احراز اصالت، واجد شرایط شناخته شده و برای دریافت پلاک به پلیس راهور معرفی شده‌اند. 

Page Generated in 0/0066 sec