printlogo


کد خبر: 240903تاریخ: 1400/9/8 00:00
با شیوع ویروس جدید کرونا در دنیا وزیر بهداشت خواستار رعایت جدی پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم و انجام واکسیناسیون شد
اُمیکرون بلای جان واکسن‌گریزان

گروه اجتماعی: اگر چه آمار جان‌باختگان، مبتلایان و بستری‌شدگان ناشی از بیماری «کووید-19» در کشور به دنبال انجام گسترده واکسیناسیون در کشور مدتی است کاهش یافته اما شناسایی سویه جدید موسوم به «اُمیکرون» در آفریقای‌جنوبی و شیوع آن در برخی کشورهای اروپایی، نگرانی‌هایی را برای جامعه جهانی ایجاد کرده است که مبادا روزهای سخت کرونایی به دلیل سرایت‌پذیری بالای این واریانت دوباره تکرار شود. 
به گزارش «وطن‌امروز»، ویروس جهش‌یافته کرونا با نام «اُمیکرون» که به تعبیر کارشناسان بهداشتی بسیار سرایت‌پذیر و پر‌خطر است به برخی کشورها رسوخ کرده و احتمال ورود آن به کشورمان نیز در صورت بی‌توجهی به غربالگری تردد مسافران خارجی و همچنین عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی وجود دارد، چرا که هم‌اکنون محدودیت‌های کرونایی در کشور برداشته شده و مدارس، مشاغل و محافل علمی و فرهنگی بازگشایی شده است؛ بازگشایی‌هایی که در صورت کم‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی می‌تواند خطرآفرین هم باشد. در حال حاضر با وجود واکسیناسیون گسترده در کشور یعنی تزریق نزدیک به ۱۰۵ میلیون دوز واکسن کرونا اما هنوز خیلی‌ها از روی ناآگاهی فریب شایعات بی‌اساس درباره واکسن کرونا را خورده‌اند و از تزریق آن پرهیز می‌کنند که این افراد در معرض خطر بوده و می‌توانند منشأ شیوع بیماری باشند. این در حالی است که به گفته کارشناسان بهداشتی، افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند آنتی‌بادی لازم را برای مقابله با بیماری «کووید-19» تا حدودی دارند و اینکه هم‌اکنون آفریقای‌جنوبی بالاترین میزان سرایت‌پذیری ناشی از شیوع ویروس جهش‌یافته را داراست به این دلیل است که کمتر از 40درصد جمعیت این کشور در مقابل کرونا واکسینه شده‌اند. البته ستاد ملی مقابله با کرونا در کشورمان به منظور جلوگیری از شیوع دوباره این ویروس آن دسته از افرادی را که تاکنون واکسن نزده‌اند با محدودیت‌های سفت و سختی مواجه می‌کند. 
در این باره وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه هنوز موردی از واریانت «اُمیکرون» کرونا در کشور شناسایی نشده، از افرادی که هنوز برای واکسیناسیون علیه این بیماری اقدام نکرده‌اند خواست که سریع‌تر برای واکسیناسیون مراجعه کنند. بهرام عین‌اللهی گفت: صبح پنجشنبه وزیر بهداشت آفریقای جنوبی از شناسایی سویه جدید کرونا خبر داد که قابلیت انتشار بالایی دارد و جهش‌های آن بسیار زیاد است. موضوعی که باعث نگرانی دنیاست این است که این سویه جدید واکسن‌گریز باشد. سازمان جهانی بهداشت موضع گرفت و برخی کشورها ورود افراد از کشورهای آلوده را ممنوع کردند. ما هم به دنبال رصد ویروس هستیم. عین‌اللهی بیان کرد: تا امروز موردی از ویروس جهش‌یافته جدید در ایران گزارش نشده و ستاد کرونا روز گذشته (شنبه) ورود از ۶ کشور را به ایران ممنوع کرد. باید بر مبادی ورودی کشور نظارت کنیم. دیشب بازدیدی از فرودگاه امام خمینی(ره) داشتیم و تمهیدات لازم دیده شد. مردم باید مراقبت کنند تا گرفتار بیماری نشویم و فکر نکنند کرونا تمام شده است، چون وضعیت کشور ما بعد از ۹ ماه خوب شده است و امیدواریم این وضعیت پایدار بماند. او تاکید کرد: توصیه ما این است افرادی که هنوز واکسن نزده‌اند به سرعت اقدام کنند. عین‌اللهی در ادامه بیان کرد: آنتی‌بادی بدن ۶ ماه بعد از تزریق دوز دوم کم می‌شود و کمیته علمی ما ۴ ماه بعد از دوز دوم، تزریق دوز سوم را توصیه کرده است که تاکنون نزدیک یک میلیون دوز سوم واکسن تزریق شده است. از مردم درخواست داریم واکسن‌های خود را به‌موقع تزریق کنند و اگر کرونا ادامه پیدا کند واکسن کرونا مانند واکسن آنفلوآنزا باید سالانه تزریق شود.  
همچنین فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران نسبت به احتمال ورود سویه جدید کرونا به کشور از طریق پروازهای غیرمستقیم هشدار داد. دکتر علیرضا زالی درباره احتمال ورود سویه جدید کرونا به کشور از طریق پروازهای غیرمستقیم گفت:‌ نگرانی ما باید پروازهای غیرمستقیم از آفریقا باشد چون خیلی از افرادی که وارد کشور می‌شوند ممکن است از مبدأ امارات یا کشورهایی باشند که پروازهای کانکتینگ دارند. گفتنی است شروع واریانت اُمیکرون کرونا از آفریقای جنوبی گزارش شد و اکنون در برخی کشورهای اروپایی و آسیایی هم مشاهده شده که نگرانی‌ها و هشدارهایی را در سطح جهانی به همراه داشته است. در همین راستا نیز تشدید نظارت‌ها در مبادی ورودی به کشور صورت گرفته و مسافرت از برخی کشورهای آفریقایی به ایران نیز ممنوع شده است. همچنین رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به سویه آفریقایی کرونا که اخیرا نگرانی‌هایی را در دنیا ایجاد کرده است، گفت: اینکه فکر کنیم به‌رغم تمام کارهایی که انجام می‌دهیم این سویه از ویروس به ما نمی‌رسد، دور از ذهن است و امکان درگیری کشور با این سویه هم زیاد است، پس رعایت جدی پروتکل‌ها بسیار مهم است. حسینعلی شهریاری افزود: طبق خبرها، سویه آفریقایی کرونا در راه است. اینکه فکر کنیم به‌رغم تمام کارهایی که انجام می‌دهیم به ما نمی‌رسد، دور از ذهن است و امکان درگیری کشور با این سویه هم زیاد است، پس رعایت جدی پروتکل‌ها بسیار مهم است. وی گفت: قطعا واکسیناسیون کار بزرگی بود که در دولت آقای رئیسی با کمک همه نیروها انجام شد. کادر بهداشت و درمانی مظلوم‌ترین‌ها هستند که به‌رغم تمام مشکلات و عدم پرداخت درست و بموقع مطالبات‌شان، فعالیت کردند. شهریاری تاکید کرد: مردم فکر نکنند چون واکسن زده‌اند همه چیز تمام شده است و رعایت‌ها کاسته شود و عادی‌انگاری کنند. در زمینه پروتکل‌ها و استفاده از ماسک برخی چیزها کمتر رعایت می‌شود. قطعا شدت مرگ‌و‌میر با تزریق واکسن کاهش می‌یابد، پس باید به سمتی برویم که ببینیم اگر در دنیا واکسن برای بچه‌های بالای ۳ سال هم ساخته شده است بیاوریم و تزریق کنیم.  
 
* ۸۰ فوتی جدید کرونا در کشور 
تب کرونا مدتی است در کشور فروکش کرده است به طوری که آمار روزانه جان‌باختگان 2 رقمی شده و میزان ابتلا به این بیماری کاهش یافته است. وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد، متاسفانه در یک شبانه‌روز ۸۰ بیمار کرونا در کشور جان خود را از دست دادند و ۳ هزار و ۷۸۱ بیمار مبتلا به «کووید-19» نیز شناسایی شدند. بر این اساس، از ظهر روز شنبه تا ظهر روز یکشنبه ۷ آذر و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۳ هزار و ۷۸۱ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی و ۶۴۹ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه طی این مدت ۸۰ بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۲۹ هزار و ۶۲۹ نفر رسید. از سویی در این مدت، ۵ استان کشور هیچ موردی از مرگ‌و‌میر بیماران کرونایی نداشتند و در ۲۲ استان بین یک تا ۵ فوتی و در ۴ استان نیز بین ۵ تا ۹ فوتی ثبت شده است. همچنین خوشبختانه تاکنون ۵ میلیون و ۸۶۳ هزار و ۲۴۸ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. از سویی نیز ۳ هزار و ۳۴۷ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۳۸ میلیون و ۵۴۷ هزار و ۶۵۸ آزمایش تشخیص «کووید-19» در کشور انجام شده است. در حال حاضر هیچ کدام از شهرهای کشور در وضعیت قرمز قرار ندارند و ۲۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۰۷ شهر در وضعیت زرد و ۲۱۹ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.
***
    واکسن گریزان  علاوه بر ایجاد محدودیت باید بازخواست شوند    
عضو فراکسیون نمایندگان استان لرستان در مجلس شورای اسلامی گفت: بیم از ورود و شیوع دوباره ویروس جهش‌یافته کرونا به کشور باید در دل تک‌تک افراد جامعه باشد. رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و انجام واکسیناسیون توسط مردم از یک سو و حساسیت مسؤولان در نظارت بر ترددهای برون‌‌مرزی و غربالگری مسافران ورودی به کشور از سوی دیگر می‌تواند مانع از ورود و شیوع این بیماری به کشور شود. مهرداد ویس‌کرمی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» با بیان اینکه ویروس کرونا به این زودی‌ها در دنیا از بین نمی‌رود چرا که ذات ویروس، جهش و تغییر ماهیت است، گفت: تنها راه مقابله با این بیماری علاوه بر تکمیل واکسیناسیون، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و خودمراقبتی است، البته رسانه‌های جمعی بویژه رسانه ملی باید با اطلاع‌رسانی، توصیه و آموزش‌های لازم، مردم را از مخاطرات این بیماری آگاه کنند. وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد هر مسافری که از آفریقا یا اروپا قصد سفر به ایران را دارد باید تست پی‌سی‌آر گرفته شود یا در صورت مشاهده علائم بیماری قرنطینه شود. این پزشک در ادامه به واکسن‌گریزان توصیه کرد واکسن بزنند. وی در این باره گفت: آنها سخت در معرض خطر کرونا هستند و در نخستین فرصت باید نسبت به تزریق واکسن کرونا اقدام کنند زیرا با بی‌توجهی به واکسیناسیون، خود و جامعه را در معرض خطر قرار می‌دهند. وی افزود: برخی از روی آگاهی از تزریق واکسن کرونا تمرد می‌کنند که مسؤولان باید علاوه بر محدودیت‌های سفت و سخت اجتماعی برای آنها، در صورت مقاومت، این افراد را مورد بازخواست قرار دهند چرا که آنها مستعد شیوع بیماری کرونا در کشور هستند. ویس‌کرمی اظهار داشت: رعایت پروتکل‌های اجتماعی کمک شایانی به جلوگیری از شیوع ویروس‌ها کرده است به طوری که اکنون میزان شیوع سایر ویروس‌ها همچون سرماخوردگی، گلودرد و بیماری‌های گوارشی نسبت به قبل از کرونا در کشور بشدت پایین آمده است. 

***

خطر پیک جدید کرونا  در صورت ورود  واریانت «اُمیکرون» به کشور
کرونا با جهش جدید تهدید‌کننده سلامت جامعه جهانی شده است و برای مقابله با آن علاوه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید اقدامات جدی در راستای تردد مسافران خارجی و غربالگری انجام شود. دبیر کمیته علمی کشوری ستاد مقابله با کرونا با اشاره به نگرانی‌ها از واریانت «اُمیکرون» در سطح جهان و ایران و خطر بروز پیک‌هایی از بیماری، در عین حال از تصویب تزریق دوز  بوستر (یادآور) واکسن کرونا برای سنین ۱۸ تا ۶۰ سال در جلسه اخیر کمیته علمی خبر داد. دکتر حمیدرضا جماعتی با اشاره به جلسه دیروز کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا گفت: یکی از پایه‌های مهم مقابله با کرونا و پیشگیری از ابتلا به آن، بحث واکسیناسیون است، البته در کنار آن همواره بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید داشته‌ایم و نباید رعایت دستورالعمل‌ها فراموش شود و این امر بسیار مهم است. وی به واریات جدید و جهش یافته ویروس «اُمیکرون» در آفریقای جنوبی اشاره کرد و گفت: شروع جهش این ویروس از کشورهای آفریقای جنوبی بود و اکنون متاسفانه در کشورهای اروپایی و آسیایی هم گزارش شده است، بنابراین این نگرانی وجود دارد که نوع جدید و جهش‌یافته ویروس باعث به وجود آمدن پیک‌هایی در کشورهای مختلف، از جمله کشور ما شود. جماعتی گفت: البته در کشورهای آفریقای جنوبی که شروع ویروس جدید از آنجا بوده، میزان واکسیناسیون علیه کرونا زیر ۴۰ درصد بوده است، بنابراین با توجه به نگرانی از ویروس جدید برای کشورهای مختلف و از جمله کشور ما، در جلسه کمیته علمی توصیه بر این شد که افراد واکسن نزده، برای انجام واکسیناسیون تشویق شوند، چرا که حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افراد جامعه هنوز واکسیناسیون دوز اول و دوم را انجام نداده‌اند. بنابراین لازم است حتما این افراد برای واکسیناسیون تشویق شوند یا اگر نیاز است به وسیله ستاد کرونای وزارت کشور که اجرائیات را انجام می‌دهد، محدودیت‌هایی برای واکسینه‌نشده‌ها در نظر گرفته شود. وی افزود: همچنین با توجه به نگرانی از سویه جدید کرونا (اُمیکرون) در جلسه امروز (دیروز یکشنبه) کمیته علمی مقرر شد به جهت اینکه زمان را از دست ندهیم، با برنامه‌ریزی معاونت بهداشت وزارت بهداشت و مرکز پیشگیری به صورت لایه لایه برای سنین زیر ۶۰ سال و بالای ۱۸ سال دوز  «بوستر یا یادآوری» تزریق شود. جماعتی در این باره افزود: پیش از این ابلاغ تزریق دوز «اضافه» در سنین بالای ۶۰ سال و افرادی که نقص سیستم ایمنی داشته و تحت داروهای سرکوب‌کننده ایمنی قرار دارند، را داشته‌ایم اما درباره دوز «بوستر» باید گفت این تزریق در افرادی که 2 دوز تزریق را انجام داده‌اند، موجب ایجاد ایمنی کامل در برابر ویروس می‌شود و در این زمینه ابلاغی نداشتیم، بنابراین در این زمینه تصمیم‌گیری شد با توجه به اینکه واریانت جهش‌یافته «اُمیکرون» در حال انتشار است و احتمال دارد باعث به وجود آمدن موج جدید در کشور شود، تزریق دوز بوستر برای سنین ۱۸ تا ۶۰ سال انجام شود. وی درباره فاصله زمانی تزریق دوز بوستر از دوز دوم به ایسنا گفت: بسیاری از واکسن‌هایی که در کشور مورد استفاده قرار گرفته از موارد ویروس کشته شده بوده و ایمنی با این واکسن‌ها حداقل ۳ تا ۴ ماه در بدن کامل است و بعد از آن سطح ایمنی کاهش می‌یابد (البته ایمنی نسبی ممکن است تا مدت‌ها وجود داشته باشد). این در حالی است که برای مقابله با ویروس به ایمنی کامل نیاز داریم، بنابراین با توجه به برنامه‌ریزی لایه لایه و دستورالعمل وزارت بهداشت، تزریق دوز بوستر برای افراد انجام خواهد شد. جماعتی با بیان اینکه احتمالا از واکسن‌های داخلی برای تزریق دوز بوستر استفاده خواهد شد، درباره محدودیت‌هایی که برای واکسن‌نزده‌ها پیشنهاد شده، گفت: توصیه این است که ابتدا با تشویق و مشخص شدن اثرات واکسن، این افراد برای واکسیناسیون اقدام کنند، چرا که در مطالعاتی که انجام دادیم نشان داده شد میزان پذیرش در بیمارستان‌ها و همچنین مرگ‌و‌میر واکسن‌زده‌ها نسبت به واکسن نزده‌ها به میزان چشمگیری کمتر بوده است. به این ترتیب بستری بیمارستانی و مرگ‌و‌میر در افراد واکسن‌نزده بسیار بیشتر از واکسن‌زده‌هاست. توصیه می‌شود تمام افراد جامعه برای واکسیناسیون تشویق شوند و افرادی که واکسن نزده‌اند، ستاد اجرایی وزارت کشور محدودیت‌هایی برای آنها در نظر بگیرد.

Page Generated in 0/0072 sec