printlogo


کد خبر: 240950تاریخ: 1400/9/9 00:00
اخبار

نقشه راه وزارت اقتصاد برای یکپارچه‌سازی سامانه‌ها
وزیر اقتصاد گفت: در طول ۲ سال آینده بیش از ۱۷ دستگاه ایکس‌ری دیگر به دستگاه‌های موجود در گمرک اضافه می‌شود و در همین راستا در ۳ ماه آینده هر ماه یک افتتاح جدید را شاهد خواهیم بود. سید احسان خاندوزی در مراسم افتتاح سامانه ایکس ری کانتینری اظهار داشت: هوشمند شدن نظارت‌ها با استفاده از تولیدات داخلی یکی از نقاط قابل توجه در نظام گمرکی و فرآیند تجارت محسوب می‌شود. وی با بیان اینکه در حال حاضر شاهد هستیم این دستگاه‌ها از ۱۵ به ۱۷ دستگاه افزایش یافته است، افزود: در طول ۲ سال آینده بیش از ۱۷ دستگاه ایکس‌ری دیگر به دستگاه‌های موجود در گمرک اضافه می‌شود و در همین راستا در ۳ ماه آینده هر ماه یک افتتاح جدید را شاهد خواهیم بود. وزیر اقتصاد با بیان اینکه هوشمندسازی رویکرد قطعی دولت سیزدهم به شمار می‌رود و می‌توان از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از هوش مصنوعی استفاده کرد، گفت: تولید دستگاه‌های هوشمند در گمرک در داخل کشور و توسط وزارت دفاع و بخش خصوصی انجام می‌شود. وی با تاکید بر اینکه متصل کردن سایر سامانه‌های اقتصادی در حوزه تجارت و گمرک مدنظر است، تصریح کرد: در حد وسع خود سامانه‌های زیرمجموعه وزارت اقتصاد را با جدیت یکپارچه خواهیم کرد تا بتوانیم حکمرانی دقیقی در اقتصاد داشته باشیم. خاندوزی افزود: در حوزه مالیاتی، بانکی و گمرکی چاره‌ای جز اتصال سامانه‌های اقتصادی نداریم و از سایر بخش‌های اقتصادی و مدیریتی تقاضا می‌کنیم که به این سامانه بپیوندند چرا که در این حالت قاچاق کالا و فرار مالیاتی کاهش می‌یابد و از سوء‌استفاده جلوگیری می‌شود
***
میرکاظمی: کشور را معطل مذاکره نمی‌کنیم
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه بر اساس آمایش سرزمین و ظرفیت‌های داخلی هدف دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصد قابل تحقق است، تاکید کرد: کشور را معطل مذاکره نمی‌کنیم. سیدمسعود میرکاظمی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر عنوان داشت: کشور را معطل مذاکره نمی‌کنیم. رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه بر اساس آمایش سرزمینی و ظرفیت‌های داخلی رشد ۸ درصدی اقتصاد هدف‌گذاری شده است، نوشت: با توجه به رکود ناشی از عملکرد دولت قبل و کنترل کرونا این هدف‌گذاری قابل تحقق است. 
***
‌رشد ۷۲ درصدی واردات کالاهای اساسی در بندر شهید رجایی
مدیر‌کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از واردات 5/2 میلیون تن انواع کالای اساسی در ۸ ماه نخست سال جاری خبر داد و گفت: واردات این کالاها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۷۲ درصد رشد داشته است. ‌‌علیرضا محمدی‌کرجی‌ران در تشریح آخرین وضعیت واردات کالاهای اساسی (غیرکانتینری) در بندر شهید رجایی اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تا پایان آبان‌‌، 2 میلیون و 576 هزار و 558 تن انواع کالای اساسی تخلیه شده که به ترتیب روغن خوراکی و گندم بیشترین میزان را به خود اختصاص داده است. وی با اشاره به رشد 72 درصدی واردات کالاهای اساسی نسبت به مدت مشابه سال قبل، عمده این کالاها را روغن نباتی، گندم، شکر، ذرت، کود، کنجاله سویا و برنج اعلام کرد. مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه از ابتدای سال تا اول آذر‌ در مجموع 52 فروند شناور حامل کالاهای اساسی در بندر شهید رجایی پهلودهی شد، اظهار ‌داشت: بیشترین کالایی که در این مدت تخلیه شده است، گندم به میزان 929 هزار و 40 تن بوده است. محمدی‌کرجی‌ران در گفت‌‌وگو با فارس گفت: طی دوره زمانی ۸ ماه سال جاری 571 هزار و 715 تن روغن خوراکی به وسیله 19 فروند کشتی در بندر شهید رجایی پهلودهی شده است. پس از گندم بیشترین میزان واردات کالای اساسی به روغن خوراکی اختصاص داده شده است که بسته به نیاز وارد کارخانجات فرآوری یا در انبارها به عنوان ذخایر استراتژیک نگهداری می‌شود‌. به گفته وی، در مدت یاد‌شده همچنین 397 هزار تن شکر، 274 هزار و 397 تن ذرت و 186 هزار و261 تن کود، 120 هزار و 723 تن کنجاله سویا و 65 هزار و 999 تن جو در بندر شهید رجایی تخلیه و این کالاها به ۲ شیوه ریلی و جاده‌ای به استان‌های مقصد حمل شد‌. 
***
سویه جدید کرونا برنامه دیدارهای اوپک‌پلاس را به هم زد
اوپک و متحدانش دیدارهای فنی را به تعویق انداختند تا فرصت بیشتری برای ارزیابی تاثیر شیوع سویه جدید ویروس کرونا که «اُمیکرون» نام دارد، داشته باشند. قیمت‌ نفت روز جمعه همسو با بازارهای مالی دیگر در پی واکنش وحشت‌زده سرمایه‌گذاران به اخبار شیوع واریانت جدید ویروس کرونا سقوط کرده و بیش از ۱۰ درصد ریزش کرده بود که بزرگ‌ترین کاهش روزانه از آوریل سال ۲۰۲۰ بود. سقوط قیمت‌ها در معاملات روز جمعه با نقدینگی اندکی که به دلیل تعطیلات عمومی آمریکا وجود داشت، تشدید شده بود. پیش از روز جمعه اوپک پیش‌بینی کرده بود بازار با اقدام آمریکا و کشورهای مصرف‌کننده بزرگ دیگر در آزادسازی ذخایر نفت استراتژیک، دچار مازاد عرضه خواهد شد. طبق اسناد مشاهده شده، اوپک و متحدانش نشست کمیته فنی اوپک‌پلاس را از روز دوشنبه به چهارشنبه به تعویق انداختند و همان روز نشست وزیران اوپک برگزار خواهد شد. کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک‌پلاس به جای سه‌شنبه در روز پنجشنبه تشکیل جلسه می‌دهد و همان روز وزیران اوپک‌پلاس دیدار خواهند کرد و احتمالا تصمیم خود درباره سیاست تولید نفت در ماه‌های آینده را اعلام می‌کنند. یک منبع آگاه در اوپک‌پلاس گفت: ما به زمان بیشتری برای اطلاعات درباره واریانت جدید و ضرورت اینکه باید اقدام جدی‌تری انجام دهیم یا خیر نیاز داریم. اوپک‌پلاس به منظور تسهیل تدریجی حدود ۱۰ میلیون بشکه در روز محدودیت عرضه که سال گذشته به اجرا گذاشته بود، از آگوست هر ماه ۴۰۰ هزار بشکه در روز به تولیدش اضافه می‌کند.

Page Generated in 0/0072 sec