printlogo


کد خبر: 240966تاریخ: 1400/9/10 00:00
پیمان جبلی در جمع خبرنگاران:
تلویزیون نباید برای تأمین هزینه‌ها نیازمند آگهی باشد

رئیس رسانه ملی در واکنش به برخی گمانه‌زنی‌ها درباره تغییرات ساختاری در سازمان صداوسیما گفت: هیچ‌کدام از شنیده‌ها صحت ندارد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، پیمان جبلی در جمع خبرنگاران درباره ساترا و تکلیف شبکه نمایش خانگی گفت: همان‌طور که گفتم ما تابع قانون هستیم و باید ببینیم قانون درباره ساترا چه می‌گوید و ما تابع آن هستیم. در قانون بودجه سال ۱۴۰۰، نقش ساترا به عنوان نهاد قانونی کنترل‌کننده پخش خانگی از قبل مشخص شده بود و ما تابع قانون هستیم و قانون هم بخوبی اجرا خواهد شد. وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه نخستین تغییرات ساختاری صداوسیما در چه حوزه‌ای خواهد بود، مثلا ادغام اداره کل صداوسیما یا معاونت سیما یا سیمافیلم، گفت: با اطمینان می‌گویم هیچ کدام از گمانه‌زنی‌هایی که شنیده‌اید صحت ندارد. ما بر اساس یک اصل مشخص تحول که بر مبنای ۲ عنصر عدالت و هویت است پیش می‌رویم و این تحول در ۲ حوزه رویکرد و محتوا در حوزه‌های مختلف مثل تولیدات سرگرم‌کننده و نمایشی و خبر و برنامه‌های تلویزیونی اتفاق خواهد افتاد. 
جبلی در پاسخ به سوالی درباره توقف برخی سریال‌ها به دلیل محتوا، عنوان کرد: سریال‌ها و بقیه تولیدات تلویزیونی در قالب‌های مختلف باید در راستای هدایت فرهنگی، سالم‌سازی فضای فرهنگی جامعه و وفای به امانتی که جامعه در اختیار ما قرار داده باشند. هر تولید و محتوایی که نتواند آن را حفظ کند، طبیعتا مورد پذیرش مردم هم نیست. ما شاهد بوده‌ایم که از برخی تولیدات گلایه‌هایی شده است، زیرا آنان به این امانت وفادار نبوده‌اند و تلاش‌مان این است که امانت‌دار صادقی برای جامعه باشیم، زیرا رسانه امانت مردم است که در اختیار ما است. 
وی در پاسخ به سوالی درباره آگهی‌های بازرگانی گفت: اساساً تلویزیون حاکمیتی که صداوسیما از مصادیق آن است نباید برای تأمین نیاز هزینه‌ای و بودجه‌ خود نیازمند پخش آگهی باشد. تلویزیون‌های دولتی و حاکمیتی در دنیا هیچ‌کدام به آگهی وابسته نیستند و اگر هم از آگهی بازرگانی استفاده می‌کنند، با هدف فرهنگ‌سازی است. متأسفانه اینجا صداوسیما در وضعیتی بوده که بودجه‌اش و درآمدهایش هیچ‌گاه متوازن نبوده است و ناچار بوده درآمدش را از طریق پخش آگهی تأمین کند. آگهی‌هایی که از تلویزیون پخش می‌شود می‌تواند تأثیر بسیار خوبی در رونق دادن به تولید و معرفی کالاهای ایرانی و صنعت داشته باشد اما در شکلی هدفمند که به اصل پیام ضربه نزند. ما می‌خواهیم از آگهی به‌ عنوان وسیله تأمین درآمد و نیاز صداوسیما، به سمتی حرکت کنیم که آگهی را متناسب با مأموریت فرهنگی محقق کنیم. 
جبلی درباره اینکه چه زمانی آنتن‌‌فروشی به پایان می‌رسد؟ گفت: شاید آنتن‌‌فروشی را عبارت خوبی ندانم، چون وقتی به صنعت تولید میدان می‌دهید؛ یک خدمت متقابل بین صداوسیما و تولید است. با این حال حجم و نوع و کیفیت آگهی بازرگانی باید متناسب با مأموریت فرهنگی ما به عنوان امانت‌دار جامعه باشد. شاید در حال حاضر برای تأمین درآمد سازمان که آگهی بازرگانی یکی از مهم‌ترین آنهاست با روش‌های محدودی مواجه باشیم اما تلاش داریم اولاً سهم بودجه صداوسیما را در بودجه دولتی که با همکاری دولت و مجلس باید اتفاق بیفتد افزایش بدهیم، ثانیاً روش‌های دیگری برای تأمین نیازهای مالی صداوسیما به ‌وجود بیاوریم که نیاز اجباری ما به پخش آگهی کمتر شود و آگهی متناسب با هدف فرهنگی ما پخش شود. 
وی در پاسخ به سوالی که گفته شده است برنامه «دورهمی» مطابق سلیقه او نیست هم گفت: گمانه‌زنی‌هایی که درباره سلیقه من می‌شود حدس و گمان است و آنچه دیده و شنیده‌اید با واقعیت تناسبی ندارد. 
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره تغییر مدیران، عنوان کرد: بنای ما بر این است که ببینیم کجا هستیم و کجا باید برویم، نقطه مطلوب ما کجاست و هر کسی، هر مدیری یا جایگاهی آیا متناسب با این مسیر تحولی می‌تواند نقش ایفا کند یا خیر؟ برای ما اصل انتصاب نیست، مهم این است که طرح تحولی اجرا شود و هر کسی با این طرح تطبیق پیدا کند، حتما در خدمتش هستیم. 

Page Generated in 0/0056 sec