printlogo


کد خبر: 240978تاریخ: 1400/9/10 00:00
به بهانه نودوهفتمین داربی پایتخت که شنبه پیش رو برگزار خواهد شد
سرنوشت‌ساز برای آبی‌ها

زهره فلاح‌زاده: داربی نودوهفتم پایتخت قرار است روز شنبه در چارچوب هفته هشتم لیگ برتر برگزار شود. پرسپولیس و استقلال در حال حاضر تنها با یک امتیاز اختلاف به ترتیب در رده‌‌های دوم و چهارم جدول رده‌بندی قرار گرفته‌اند، به همین جهت نمی‌توان تیم برنده را حتی روی کاغذ مشخص کرد. هر چند بازی بین این ۲ تیم هیچ‌گاه به جایگاه جدولی آنها ارتباطی نداشته و تیمی که توانسته با آرایش و تعویض‌های مناسب و البته استفاده از فرصت‌های به‌ دست آمده در زمین مسابقه برتری داشته باشد، برنده این دیدار حساس شود. پرسپولیس با ۱۴ امتیاز و ۹ گل زده، دومین تیم هجومی لیگ است و استقلال با ۱۲ امتیاز و ۲ گل خورده، سومین تیم برتر از نظر خط دفاعی. 
قرمزها پس از شکست سنگین در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا مقابل الهلال عربستان شرایط خوبی در هفته‌های اول لیگ نداشتند به طوری که در ۷ دیدار برگزار شده لیگ یک باخت، ۲ تساوی و 4 برد به دست آورده‌اند. تیمی که خط دفاعش در چند فصل اخیر منسجم بود و موقعیت چندانی به حریفان نمی‌داد، در فصل جاری مسابقات تا به اینجای لیگ آمار خوبی نداشته و تنها در ۲ دیدار اخیر دروازه خود را بسته نگه داشته است. این یعنی با رفتن بازیکنانی مثل محمدحسین کنعانی‌زادگان و احمد نوراللهی، بازیکنان جانشین جای خالی آنها را نتوانسته‌اند بخوبی پر کنند. بنابراین تیم‌های حریف نقاط ضعف دفاع این تیم را پیدا کرده و در محوطه جریمه آنها موقعیت‌سازی می‌کنند. 
در طرف مقابل تیم استقلال لیگ را با ۳ برد پیاپی آغاز کرد اما رفته‌رفته نقاط ضعف آنها نمایان شد. تا جایی که گلزنی برای این تیم در حال حاضر دشوار شده و ۴ تساوی متوالی به دست آورده است. آبی‌ها در ۷ دیدار برگزار شده تنها ۶ گل به ثمر رسانده‌اند و نبود یک هافبک طراح باعث شده این تیم خیلی نتواند خلق موقعیت کند. 
با توجه به جایگاه ۲ تیم در جدول هیچ بعید نیست داربی بدون هیجان، کم‌موقعیت و کم‌گلی را شاهد باشیم، چرا که تیم پرسپولیس نمی‌خواهد از رده‌ای که رفته‌رفته به آن دست یافته، دور شده و از کورس با سپاهان صدرنشین جا بماند. استقلال هم در صورت باخت در این بازی در بحران باقی خواهد ماند و البته بحرانی‌تر از آن، وضعیت کادر فنی تیم خواهد بود. 
به هر حال استقلال پس از ۴ تساوی و از دست دادن ۸ امتیاز نیاز مبرم به برد دارد اما آیا این تیم توانایی برد در داربی را دارد؟
استقلالی که غیر از گل‌گهر بالانشین، تاکنون با تیم‌های نیمه دوم جدول بازی کرده و با قرعه آسان نتوانسته جایگاهی بهتر از رده چهارم در جدول به دست بیاورد، باید دید آیا می‌تواند مقابل پرسپولیسی که در هفته‌های اخیر روند صعودی داشته و هفته به هفته شرایط تیمی‌اش بهتر می‌شود، به برتری دست یابد یا خیر. 
فرهاد مجیدی، سرمربی آبی‌ها بدون‌شک شرایط سخت‌تری نسبت به یحیی گل‌محمدی خواهد داشت و در صورت نرسیدن به پیروزی، صدای اعتراض هوادارانش را بیش از پیش کنار گوشش خواهد شنید؛ هوادارانی که پس از ۲ فصل حضور مداوم او روی نیمکت، حالا در سومین فصلی که تیمش را بسته، انتظار برد و حتی قهرمان کردن آن را دارند. به هر حال استقلال برای ماندن در کورس قهرمانی و دور شدن از بحران نیاز به برد دارد. تساوی از آن جهت به کار تیم مجیدی نمی‌‌آید که آنها هفته‌هاست به این نتیجه بسنده کرده و رنگ برد را ندیده‌اند. 
 
* خارجی‌های بی‌کیفیت و جا مانده از مسابقات
تیم استقلال در هفته ششم لیگ برتر مقابل گل‌گهر سیرجان نتوانست از ۲ بازیکن خارجی خود استفاده کند و آن بازی با نتیجه بدون گل به پایان رسید. سرمربی آبی‌ها دلیل نداشتن موقعیت و البته نگرفتن ۳ امتیاز آن مسابقه را نبود بازیکنان خارجی خود دانست. اما هر ۲ بازیکن تیم مجیدی مقابل صنعت‌نفت آبادان به میدان رفتند که عملکرد بسیار ضعیفی نیز از خود به نمایش گذاشتند؛ بازیکنانی که در ترکیب همیشگی مجیدی حضور دارند اما هر چه می‌گذرد، کیفیت پایین آنها بیشتر نمایان می‌شود. آیا این ۲ بازیکن می‌توانند عصای دست مجیدی در داربی باشند؟
در طرف مقابل پرسپولیسی‌ها هم به دلیل باز نشدن پنجره نقل و انتقالات‌شان هنوز نتوانسته‌اند از ۲ بازیکن تاجیک خود استفاده کنند. تاجیک‌ها سرگردان در تهران حضور دارند و مشخص نیست تا چه زمانی خارج از گود خواهند ماند. 
 
* برای جلوگیری از اعتراضات، VAR را به داربی می‌رساندید
هر ۲ تیم سرخابی در بازی‌ مقابل صنعت‌نفت آبادان با اشتباهات داوری مواجه شدند. پرسپولیس در هفته ششم یک گل مسلم که توپ از خط دروازه حریف رد شده بود و یک پنالتی هم به گواه کارشناسان برای آنها گرفته نشد و استقلال در هفته هفتم و ماقبل داربی با نظر کارشناسان، ۲ پنالتی از داور ‌طلب داشت‌‌‌ و اعلام نکردن این ۲ خطا از سوی داور منجر به این شد که آبی‌ها تن به تساوی دهند. 
اعتراض به داوری در همین هفته‌های ابتدایی لیگ بسیار بوده است و آمار نشان می‌دهد داوران ما نیاز به کمک وسواس‌تری دارند؛ کمکی مثل حضور سیستم VAR در مسابقه. 
حالا که مربیان دلیل نتیجه نگرفتن تیم‌شان را اشتباهات داوری می‌دانند، آیا بهتر نبود مسؤولان فدراسیون برای گرفتن این بهانه از آنها، VAR را به داربی پایتخت می‌رساندند؟ حداقل داوران از اعتراض‌ها و هجمه‌های وارد به خود مصون می‌ماندند و تیم‌ها هر بذری را که در زمین مسابقه می‌کاشتند، درو می‌کردند.

Page Generated in 0/0051 sec