printlogo


کد خبر: 241021تاریخ: 1400/9/11 00:00
دور دنیا

طالبان: 
اجازه نمی‌دهیم از خاک ما برای حمله به هیچ کشوری استفاده شود
دولت طالبان افغانستان روز گذشته متعهد شد اجازه نمی‌دهد از خاک افغانستان برای حمله به هیچ کشوری استفاده شود. به گزارش «اردوپوینت» پاکستان،
«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا دیروز گفت طالبان در دیدار با هیات آمریکایی در دوحه قطر متعهد شد اجازه ندهد از خاک افغانستان به عنوان پایگاهی برای حمله به هیچ کشور دیگری استفاده شود. بر اساس این گزارش، در بیانیه مطبوعاتی‌ای هم که گروه طالبان روز سه‌شنبه منتشر کرد، آمده است: طالبان بار دیگر بر وعده خود تاکید می‌کند که اجازه نمی‌دهد از خاک افغانستان برای تهدید هیچ کشوری استفاده شود. ظاهرا در این دیدارها، ایالات متحده از طالبان خواسته است به تعهداتش به جامعه جهانی عمل کند. در بیانیه‌‌ای هم که از سوی وزارت خارجه آمریکا منتشر شده، آمده است مقام‌های آمریکایی نسبت به ادامه حضور گروه‌های تروریستی القاعده و داعش در افغانستان ابراز نگرانی کرده و از طالبان خواسته‌اند نگذارد کشوری از خاک افغانستان تهدید شود. در این بیانیه آمده است طالبان باید تعهداتش را درباره اجازه ندادن به تهدید شدن کشورهای دیگر از خاک افغانستان، خروج مصون شهروندان آمریکایی و کسانی که آمریکا نسبت به آنان تعهد دارد و حفاظت از حقوق افغان‌ها بویژه زنان، دختران و اقلیت‌ها عملی کند. 
***
سرنگونی پهپاد جاسوسی سعودی در شمال غرب یمن
ارتش یمن از سرنگونی یک فروند پهپاد جاسوسی ارتش عربستان سعودی در شمال غرب یمن خبر داد. «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن در توئیتر خود از سرنگونی پهپاد عربستان سعودی در یمن خبر داد. او دیروز طی توئیتی نوشت: پدافند هوایی یمن بامداد امروز یک فروند پهپاد جاسوسی از نوع 4CH چینی متعلق به عربستان سعودی را برفراز آسمان استان‌های صعده و عمران رهگیری و سرنگون کرد. سریع گفت این عملیات به وسیله یک موشک زمین به هوا انجام شد که تا به حال از آن رونمایی نشده بود. 
***
اعضای اوپک درباره آینده بازار نفت تصمیم‌گیری می‌کنند
اعضای اوپک و متحدان‌شان طی نشست‌هایی با هدف تصمیم‌گیری درباره آینده بازار نفت رایزنی خواهند کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، اعضای اوپک پلاس در این نشست قرار است تصمیم بگیرند آیا نفت بیشتری را به بازارهای جهانی عرضه کنند یا در بحبوحه گمانه‌زنی‌ها درباره بهای جهانی نفت و نگرانی‌ها از اینکه گسترش سویه اُمیکرون کرونا می‌تواند تقاضای انرژی را تضعیف کند، عرضه نفت را متوقف کنند. بهای نفت روز گذشته به حدود ۷۰ دلار در هر بشکه رسید، این در حالی است که این رقم ماه اکتبر به ۸۶ دلار رسیده بود. این پایین‌ترین میزان قیمت نفت طی یک ماه اخیر در بحبوحه نگرانی‌ها از کاهش تقاضای انرژی در جهان به دنبال کشف گونه جدید کرونا ثبت شده است. «لوئیس دیکسون» تحلیلگر برجسته بازارهای نفتی در این زمینه گفت: تهدید علیه بازار نفت درست و واقعی است. موج جدید محدودیت‌ها می‌تواند منجر به از دست رفتن بیش از ۳ میلیون بشکه نفت در ۳ ماه اول سال ۲۰۲۲ شود. با توجه به اوضاع همه‌گیری گونه جدید کرونا و گمانه‌زنی‌ها درباره کاهش تقاضای انرژی، شماری از مقامات اوپک‌پلاس از جمله روسیه و عربستان اعلام کرده‌اند لزومی برای واکنش عجولانه و ناگهانی از سوی این گروه نسبت به تحولات اخیر نیست اما برخی تحلیلگران معتقدند اوپک‌پلاس ممکن است طرح افزودن ۴۰۰ هزار بشکه نفت به صورت روزانه برای تقاضاها در ژانویه را فعلا متوقف کند. دیروز صدو‌هشتادونهمین نشست اوپک برگزار شد. امروز نیز اوپک و اوپک‌پلاس بیست‌و‌سومین نشست خود را برگزار می‌کنند تا درباره چگونگی اجرای توافق کاهش تولید در ماه آینده میلادی تصمیم‌گیری کنند. 
***
تشدید بحران گرسنگی در آمریکای لاتین
طبق اعلام سازمان ملل متحد، در حالی که ده‌ها میلیون نفر در آمریکای لاتین و کارائیب با بحران گرسنگی مواجهند، همه‌گیری «کووید-۱۹» بحران سوءتغذیه در این منطقه را به بدترین سطح خود در ۲ دهه اخیر رسانده است. به گزارش تارنمای اسپانیایی سی‌ان‌ان، بر اساس گزارش جدید سازمان ملل متحد پیرامون «چشم‌انداز منطقه‌ای امنیت غذایی و تغذیه»، تنها در یک سال (۲۰۱۹) تعداد افرادی که با معضل گرسنگی زندگی می‌کنند، ۳۰ درصد (۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر) افزایش یافته است. بر اساس برآوردهای سازمان ملل، در حال حاضر ۵۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در این منطقه با معضل گرسنگی مواجهند که بالاترین میزان از سال ۲۰۰۰ میلادی است. در حالی که ویروس کرونا تهدیدی در ظاهر بهداشتی است اما پیامدهای اقتصادی ناشی از این بیماری، منطقه آمریکای لاتین و کارائیب را بشدت تحت تاثیر قرار داده است. ماه‌ها تعطیلی کسب‌وکارها بویژه در مشاغل غیررسمی و محدودیت‌های سفر در منطقه آمریکای لاتین- که از دست رفتن یک روز کاری به معنای نداشتن غذای روز بعد است- شرایط دشواری را رقم ‌زده است. طبق اعلام سازمان ملل، گرسنگی و ناامنی غذایی، آسیب‌پذیرترین افراد جامعه و بویژه زنان را تحت تاثیر قرار داده است. بر اساس داده‌های ارائه‌شده، در سال ۲۰۲۰ میلادی در مقایسه جمعیت ۳۲ درصدی مردان، حدود ۴۲ درصد زنان در آمریکای لاتین و کارائیب در وضعیت ناامنی غذایی متوسط یا شدید قرار گرفته‌اند. بر اساس این گزارش، این نابرابری در سال‌های اخیر به طور پیوسته افزایشی بود و از 4/6 درصد به 6/9 درصد در سال نخست همه‌گیری «کووید-۱۹» افزایش یافته است. 

Page Generated in 0/0203 sec