printlogo


کد خبر: 241022تاریخ: 1400/9/11 00:00
در پی اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمان عراق،«چارچوب هماهنگی شیعیان» تأکید کرد نتایج انتخابات را هرگز قبول نخواهد کرد
گره کور معادلات سیاسی عراق

گروه عراقی «چارچوب هماهنگی» متشکل از احزاب شیعه سه‌شنبه‌شب ساعاتی پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد هرگز نتایج اعلامی را قبول نخواهد کرد، چرا که بدون شک کمیسیون انتخابات این نتایج را از قبل آماده کرده بود. 
در این بیانیه آمده است: «تناقض در اظهارات کمیسیون انتخابات نشان می‌دهد کمیسیون و دستگاه قضایی به شکایت‌ها به ‌صورت جدی رسیدگی نکرده‌اند». 
چارچوب هماهنگی احزاب شیعه عراق افزود: «آنان یک بار می‌گفتند با بازشماری آرا به ‌صورت دستی، تغییرات به ‌صورت گسترده و چشمگیر رخ داده است و بار دیگر می‌گفتند نتایج صد در صد مطابقت دارد!»
به گزارش المیادین، در ادامه بیانیه آمده است: «عدم هماهنگی کمیسیون انتخابات در رابطه با آرای باطله و ابطال آرای برخی حوزه‌های انتخابی کاملا گویای این تناقضات بود». 
گروه عراقی «چارچوب هماهنگی» متشکل از احزاب شیعه تأکید کرد دلایل مستند و محکمی در اختیار دارد که نشان می‌دهد در نتایج انتخابات دستکاری شده است و به همین دلیل نتایج کنونی را قبول نخواهد کرد. 
در پایان بیانیه آمده است: «ما از دادگاه عالی عراق انتظار داریم بدون اینکه تحت تأثیر مسائل سیاسی قرار بگیرد، با موضوع شکایت‌ها و درخواست تجدیدنظر‌ها و دلایل و شواهد، بی‌طرفانه برخورد کند تا انصاف در حق مردم و رأی‌دهندگان و نامزدها رعایت شود». در همین حال «عاصفه الدلوی» عضو جنبش حقوق عراق گفت: تحصن تا زمان احقاق حق درباره نتایج انتخابات باقی خواهد بود. وی افزود: حرف آخر را دادگاه فدرال خواهد زد، بویژه که همه ادله و شواهد تقلب و دستکاری به آن ارائه شده است. الدلوی گفت: کمیساریا با وجود شواهد درباره تقلب در انتخابات به اشتباه خود ادامه داد و نتایج را اعلام کرد. این کمیساریا به شواهد و مدارک مربوط به تقلب توجهی نکرده است و تحصن پابرجا خواهد ماند. همه نگاه‌ها به دادگاه فدرال برای احقاق حق است. 
 
* کمیساریای عالی انتخابات عراق: تقلب در اعلام نتایج انتخابات ثابت نشد!
کمیساریای عالی انتخابات عراق دیروز اعلام کرد پس از تحقیق و بازشماری آرای انتخابات اخیر ثابت شد تقلبی در اعلام نتایج رخ نداده است. با این حال رئیس کمیسیون عالی انتخابات عراق روز سه‌شنبه با اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی این کشور گفت شکایت‌ها تنها منجر به تغییر 5 کرسی در استان‌های بغداد، نینوا، اربیل، کرکوک و بصره شد. در همین راستا «عماد جمیل» عضو تیم رسانه‌ای کمیساریا اظهار کرد به ‌رغم اعلام نتایج نهایی انتخابات، کار این نهاد هنوز به پایان نرسیده و باید فراهم‌‎آوری اموری چون انتخابات مقامات استان‌ها را در دستور کار قرار دهد. بر اساس اعلام کمیساریای عالی انتخابات عراق، جریان صدر با کسب 73 کرسی، جایگاه اول را حفظ کرده است و پس از آن ائتلاف سنی تقدم به ‌رهبری «محمد حلبوسی» 37 کرسی را کسب کرد و ائتلاف دولت قانون به‌ رهبری نوری المالکی با کسب 33 کرسی در جایگاه سوم قرار گرفت. نتایج نهایی باید به تأیید دادگاه فدرال عراق برسد. دادگاه فدرال عراق طبق قانون اساسی بالاترین نهاد قضایی در این کشور به شمار می‌رود که وظیفه حل‌و‌فصل منازعات در مسائل فدرال و رسیدگی به شکایت‌های مربوط به تصمیمات صادره از روسای سه‌گانه (رئیس‌جمهوری، رئیس پارلمان و نخست‌وزیر) را بر عهده دارد. همچنین تایید نتایج انتخابات پارلمانی از دیگر وظایف این نهاد قضایی است. 
 
* اعتراض حزب دموکرات کردستان عراق به نتایج نهایی انتخابات
حزب دموکرات کردستان عراق اعلام کرد در نتایج نهایی انتخابات که روز سه‌شنبه اعلام شد، 2 کرسی خود را «به روش‌های غیرقانونی» از دست داده است. حزب دموکرات بر اساس نتایج اولیه انتخابات 33 کرسی به دست آورده بود اما در نتایج نهایی اعلام شد 31 کرسی به دست آورده است. «محمود محمد» سخنگوی رسمی حزب دموکرات کردستان گفت بعد از اعلام نهایی نتایج انتخابات مشخص شد 2 کرسی قانونی حزب دموکرات در استان‌های اربیل و نینوا به صورت غیرقانونی از حزب گرفته شده است. او گفت دفتر سیاسی حزب دموکرات در این باره تشکیل جلسه خواهد داد و در برابر این اقدام غیرقانونی موضع خواهد گرفت. 
 
* واکنش کارشناسان عراقی به اعلام نتایج نهایی انتخابات
همچنین تحلیلگران و شخصیت‌های سیاسی عراق به اعلام نتایج انتخابات پارلمانی از سوی کمیساریای عالی انتخابات واکنش نشان دادند. از جمله این افراد «هانی عاشور» تحلیلگر سیاسی عراقی بود که به اعلام نتایج نهایی از سوی کمیساریای عالی انتخابات واکنش نشان داد. 
وی افزود: برای نخستین‌بار نتایج انتخابات با تاخیر به مدت 50 روز اعلام می‌شود و این برعکس گذشته است که از 20 روز فراتر نمی‌رفت. این در حالی است که کمیساریا وعده اعلام نتایج ظرف 24 ساعت را داده بود. 
تحلیلگر عراقی بیان کرد: طی این مدت هیچ افقی برای گفت‌وگو خواه میان جریان صدر و چارچوب هماهنگی متشکل از گروه‌های شیعی و خواه میان تشکل‌های کردی و گروه‌های سنی دیده نشد. 
وی افزود: ادامه این وضعیت سبب پیچیدگی اوضاع سیاسی به شکل گسترده خواهد شد و احتمالا روند تشکیل دولت و برگزاری جلسه پارلمان به سال آینده موکول خواهد شد. این پیچیده‌ترین انتخابات از سال 2003 تاکنون محسوب می‌شود. 
عاشور ضمن انتقاد از روند الکترونیکی برگزاری انتخابات و همخوانی نداشتن آن با جامعه عراق گفت: بر این باورم دستگاه قضایی و دادگاه فدرال به گزارش شرکت آلمانی درباره عدم دقت دستگاه‌های انتخاباتی استناد خواهد کرد. 
وی بیان کرد: ما فرصتی برای گفت‌وگو میان گروه‌های سیاسی داریم و در آستانه یک گفت‌وگوی سخت هستیم اما به راهکار خواهد انجامید. 
تحلیلگر سیاسی عراقی اعلام کرد: جریان صدر به حزب دموکرات کردستان عراق و ائتلاف تقدم دل‌خوش کرده است که روی هم 110 کرسی بیشتر نمی‌شود و برای تشکیل دولت کافی نیست. 
«محمد الصیهود» عضو ائتلاف دولت قانون هم اعلام کرد: دولت آینده توافقی و با مشارکت بیشتر گروه‌های سیاسی خواهد بود. 
از سویی «محمود الحیانی» عضو ائتلاف فتح هم تاکید کرد: چارچوب هماهنگی متشکل از گروه‌های شیعی با گروه‌های دیگر برای پیشبرد کشور در مرحله آتی توافق دارد. 
«کاطع الرکابی» نماینده سابق پارلمان عراق نیز گفت: توافق اصل اول است. بیشتر گروه‌های سیاسی به دنبال رفتن به سمت توافق هستند نه تشکیل جریان اکثریت. 
از سوی دیگر «کریم الخیکانی» تحلیلگر سیاسی عراقی هم اعلام کرد: تحصن و اعتراض شدید به نتایج انتخابات بیهوده نیست و گروه‌های سیاسی شواهدی دارند که دستکاری و تقلب در روند رای‌گیری را ثابت می‌کند. 
وی افزود: شواهد نشان از تسلط خارجی بر دستگاه‌های رای دارد که فقط در تکرار رای‌دهی یا بستن برخی مراکز اخذ رای خلاصه نمی‌شود و فراتر از آن است و نشان از سیطره الکترونیکی بر دستگاه‌های شمارش به منظور ایجاد تغییر در روند سیاسی دارد. 
الخیکانی تاکید کرد: آمریکا با همکاری طرف‌های داخلی و خارجی در ورای دستکاری آرای رای‌دهندگان قرار دارد تا نقشه سیاسی این کشور را تغییر دهد و گروه‌های مخالف حضور نیروهایش در عراق را از صحنه سیاست عراق خارج کند. 

Page Generated in 0/0068 sec