printlogo


کد خبر: 241047تاریخ: 1400/9/11 00:00
رئیس شورای شهر تهران: تمام ردیف‌های حمایتی شهر‌داری‌ها از بودجه 1401 حذف شده است برای خرید اتوبوس و مترو دولت باید سهم خود را بپردازد
هوای نا‌ردیف
سخنگوی سازمان اورژانس: آلودگی هوا تماس با اورژانس را 28 درصد افزایش داد

گروه اجتماعی: ردیف بودجه شهرداری‌ها در بودجه سال آینده در حالی حذف شده است که آلودگی هوا این روزها ساکنان تهران و کلانشهرها را کلافه کرده و نفس آنها را به شماره انداخته است. به گزارش «وطن‌امروز»، هر سال با سرد شدن دمای هوا شهروندان تهرانی و ساکنان کلانشهرها با معضل آلودگی هوا -که اغلب ناشی از دود خودروها بویژه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی است- مواجه می‌شوند؛ پدیده شومی که به دنبال وارونگی هوا و سکون جوی در شهرهای بزرگ اتفاق می‌افتد تا سلامت جامعه را به مخاطره بیندازد. طبق بررسی‌های موجود، بیش از نیمی از اتوبوس‌های ناوگان حمل‌ونقل شهری پایتخت فرسوده‌اند یا با عمری بالا در حال فعالیتند و از آنجا که طی چند سال گذشته اقدام خاصی در راستای مرمت و نوسازی این ناوگان انجام نشده است، این موضوع اکنون به چالشی مخاطره‌آمیز برای مدیران شهری تبدیل شده و آنها باید با تعامل با دولت تکالیف خود را در این بخش انجام دهند. اکنون نیز چون ردیف بودجه شهرداری‌ها در بودجه سال 1401 حذف شده است این موضوع نگرانی‌هایی را برای آنها ایجاد کرده، طوری که داد رئیس شورای شهر را هم درآورده است. مهدی چمران با انتقاد از سازمان برنامه و بودجه به دلیل حذف بودجه شهرداری‌ها گفت: برای آلودگی هوای تهران نگرانیم، پایتخت بودجه می‌خواهد، شهردار باید به میدان بیاید. با گفتاردرمانی کاری نمی‌شود کرد. رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه متاسفانه سازمان برنامه و بودجه به دلیل کمبود منابع یا عدم آشنایی، مواد حمایتی شهرداری‌ها در بودجه سال 1401 را حذف کرده، گفت: این امر سبب نگرانی شهرداری‌ها و شوراهای سراسر کشور شده که امیدواریم این مهم در هیات دولت اصلاح شود. 
چمران با اشاره به ارائه بودجه پیشنهادی از سوی سازمان برنامه و بودجه و حذف مواد حمایتی شهرداری‌ها در آن، گفت: در بودجه سال 1400 ردیف‌ها و تبصره‌هایی پیش‌بینی شده بود که بر اساس آنها هم برای اتوبوسرانی و مترو و هم سایر درآمد‌هایی که می‌توانست به شهرداری‌ها کمک کند، ارقامی پیش‌بینی شده بود. وی ادامه داد: با این اوصاف اما در بودجه پیشنهادی سال 1401 که از طرف سازمان برنامه و بودجه تهیه شده و ابتدا باید در هیات دولت بررسی و سپس در مجلس به تصویب برسد، ردیف‌های حمایتی از شهرداری‌های کشور حذف شده است. البته لازم به ذکر است که مبنای بودجه‌ای که به مجلس ارائه می‌شود همین بودجه پیشنهادی از سوی سازمان برنامه و بودجه است. 
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شهرداری‌ها از دولت بودجه نمی‌گیرند و در ردیف‌های بودجه‌ای دولت نیستند، ادامه داد: به همین سبب ردیف‌ها، کمک‌ها و مواردی را در بودجه دولت پیش‌بینی می‌کنند که از آن طریق بتوانند بودجه‌های شهرداری‌ها را افزایش دهند. به عنوان مثال وام بگیرند یا بتوانند اوراق قرضه بفروشند تا برای موارد ضروری و پرکاربرد شهرداری‌ها تلاش کنند. 
چمران ادامه داد: برای خرید اتوبوس و مترو علاوه بر شهرداری‌ها، دولت هم باید سهم خود را بپردازد. از سوی دیگر شهرداری‌ها در بحث تامین تجهیزات و زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی نیاز به کمک‌های مالی و حمایت‌های قانونی دارند که همه اینها نیاز به مقدماتی دارد که باید در دولت پیش‌بینی شود. 
وی افزود: این موضوعات در بودجه 1400 پیش‌بینی شده بود هر چند کافی نبود و کامل هم تخصیص پیدا نکرد اما انتظار هم نداشتیم که به یکباره همه این مواد حمایتی از بودجه سال آینده حذف شود. این موضوع شهرداری‌ها و شوراهای کشور را نگران و ناراحت کرده و آنها به طور مرتب تماس می‌گیرند که در سال آینده سرنوشت شهر‌ها و معضلات آنها چه می‌شود. 
چمران خاطرنشان کرد: خوشبختانه با مطرح شدن این مساله، این مهم در دولت در حال پیگیری است که امیدواریم اصلاح شود. رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: البته در بودجه مصوب سال 1400 موادی که در ارتباط با فروش اوراق قرضه بوده عملیاتی شده اما در مورد خرید‌های خارجی بویژه خرید واگن هنوز برنامه عملیاتی اجرا نشده و در حال حاضر در مرحله عقد قرارداد است. 
مهدی چمران با ابراز امیدواری نسبت به اجرایی شدن این موارد تا پایان سال اجرایی، بر کمبود ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی نیز تاکید کرد و افزود: تهران در حال حاضر نیاز به 2 هزار دستگاه اتوبوس دارد، چنانچه ردیف‌های مصوب بودجه 1400 محقق شود می‌توانیم 400 دستگاه اتوبوس به ناوگان اضافه کنیم؛ هرچند با شرایط ایده‌آل‌ فاصله خواهیم داشت اما همین تعداد هم تاثیرگذار خواهد بود. 
***
    هوای پایتخت همچنان آلوده   
بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، دیروز هوای این کلانشهر در بیشتر مناطق در محدوده «ناسالم» و «ناسالم برای گروه‌های حساس» قرار گرفت. تداوم شرایط پایدار همراه با وارونگی و سکون جو منجر به انباشت آلاینده‌ها شد و همزمان با افزایش ترافیک صبحگاهی، کیفیت هوا در بیشتر مناطق در محدوده ناسالم و ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت. در چنین شرایطی مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس در پی افزایش آلودگی هوا در کلانشهرها نسبت به در خطر بودن سلامتی هموطنان هشدار داد و گفت: تماس‌ها با سازمان اورژانس ۲۸ درصد افزایش داشته است. علاوه بر این رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی نیز گفت: موضوع آلودگی هوا مساله‌ای نیست که راهکار نداشته باشد اما این مساله در اولویت‌های دستگاه‌های مسؤول جایی ندارد. سمیه رفیعی با اشاره به اجرا نشدن مفاد قانون هوای پاک بیان کرد: آلودگی هوا یک مطالبه عمومی است و نیازمند پیگیری از طریق رسانه‌ها و مردم است. از طرفی جلسات کارگروه آلودگی هوا در بهبود شرایط بی‌تاثیر بوده است و برطرف شدن این مشکل نیاز به راهکارهای اساسی دارد. سال گذشته نیز 28 راهکار برای کنترل کیفیت هوا در 8 کلانشهر کشور به دستگاه‌ها ابلاغ کردیم اما با وجود تأثیر ذرات آلاینده هوا در افزایش شروع کرونا باز هم دستگاه‌های مسؤول از اجرای راهکار‌ها سرباز زدند.

 


Page Generated in 0/0133 sec