printlogo


کد خبر: 241057تاریخ: 1400/9/11 00:00
اخبار

پاسخ‌قاطع مرزبانی ایران  به اشرار مستقر در افغانستان
عصر روز گذشته در منطقه هیرمند در مرز افغانستان درگیری میان اشرار مستقر در افغانستان و نیروهای مرزبانی کشورمان روی داد که اشرار پس از مواجهه با پاسخ قاطع نیروهای ایران مستقر در مرزهای شرقی مجبور به عقب‌نشینی شدند. در منطقه شغالک در نزدیکی ولایت نیمروز بر سر یک سوءتفاهم مرزی درگیری‌ای رخ داد. گفتنی است بر خلاف شایعات منتشر شده، در این درگیری هیچ‌یک از پاسگاه‌های مرزی ایران تصرف نشده و تلفاتی نیز در میان نیروهای مرزبانی وجود نداشته است. اشرار به دلیل اختلاف بر سر اراضی کشاورزی در خط مرزی دست به تهاجم زدند که با پاسخ محکم نیروهای مرزبانی مواجه شدند. معاون امنیتی و انتظامی استانداری سیستان‌و‌بلوچستان نیز روز گذشته در گفت‌وگو با تسنیم گفت: شرایط در مرز ایران و افغانستان آرام است. محمدهادی مرعشی اظهار داشت: شاهد ناآرامی مرزی در مرزهای مشترک با افغانستان در محدوده شهرستان هیرمند بودیم که درگیری سطحی بوده و به پایان رسیده است. معاون امنیتی و انتظامی استانداری سیستان‌و‌بلوچستان با اشاره به اینکه مردم نباید به شایعات منتشر شده در فضای مجازی توجه کنند، گفت: تیراندازی متقابل کوتاه بوده و آسیبی به پاسگاه‌های مرزی و مرزبانان جمهوری اسلامی وارد نشده و ابعاد حادثه در حال بررسی است. لازم به ذکر است بعد از ظهر روز گذشته ویدئوهایی در فضای مجازی در این باره منتشر شد که نشان از تخریب برخی مقرهای در خاک افغانستان داشت. برخی منابع احتمال داده‌اند تخریب این مقرها ناشی از حملات توپخانه‌ای یا پهپادی ایران باشد.
***
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:
ایران استفاده از سانتریفیوژ IR-6 را شروع کرده است
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی مدعی شد ایران استفاده از زنجیره‌ای از سانتریفیوژهای پیشرفته IR-6 به منظور غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در سایت فردو را آغاز کرده است. سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا کرد: ایران فرآیند تزریق گاز UF6 غنی‌شده به ایزوتوپ ۲۳۵ اورانیوم با غنای ۵ درصد به زنجیره‌ای متشکل از ۱۶۶ سانتریفیوژ IR-6 به منظور تولید UF6 غنی‌شده به اورانیوم ۲۳۵ با غنای ۲۰ درصدی را آغاز کرده است. سخنگوی آژانس علاوه بر این تصریح کرد که ایران کماکان از ۱۰۴۴ سانتریفیوژ IR-1 در ۶ آبشار به هم پیوسته در فردو به منظور غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی استفاده می‌کند و ۹۴ سانتریفیوژ نسل اول در آبشار جداگانه‌ای که هنوز عملیاتی نیست نصب شده‌اند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین گفته که این نهاد بین‌المللی قصد دارد بعد از شروع غنی‌سازی با دستگاه‌های پیشرفته‌تر در فردو دفعات بازرسی‌های خود از این مرکز را افزایش دهد. 
***
جلسات هم‌اندیشی دولت و مجلس در رفع مشکلات کشور مؤثر است
معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه برگزاری جلسات هم‌اندیشی دولت و مجلس در رفع مشکلات کشور موثر است، گفت: زمانی که نمایندگان مجلس و دولت به یک تصمیم و عزم برسند، در کیفیت و سرعت اجرا و انتخاب درست راهکارها بسیار موثر است. محمد مخبر در گفت‌وگو با خانه ملت درباره تاثیر جلسات هم‌اندیشی مجلس و دولت بر حل مشکلات اساسی، گفت: صرف برگزاری جلسه یک خاصیت داشته و آثار و تبعات اجرایی آن نیز بحثی دیگر است. وی با بیان اینکه با برگزاری این جلسات اختلافات رفع می‌شود و هماهنگی‌ها افزایش می‌یابد، افزود: همدلی‌های ایجاد شده در این نشست‌ها در رفع مشکلات کشور موثر است، زیرا مجلس و دولت هم‌فکر و هم‌جهت می‌شوند. معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه هم‌جهت شدن کمک بسیاری می‌کند و از اتلاف انرژی‌ها که مانع کار است، جلوگیری می‌کند، ادامه داد: هر چه این جلسات بیشتر برگزار شود در رفع مشکلات کشور موثرتر است. مخبر با بیان اینکه از آنجا که در این جلسات نظرات مختلف تبادل می‌شود به اجرا کمک شایانی می‌کند، تصریح کرد: در شرایطی که نمایندگان مجلس و دولت به یک تصمیم و عزم برسند، در کیفیت و سرعت اجرا و انتخاب درست راهکارها بسیار موثر است. 
***
نقشه «ب» آمریکا علیه ایران فضای مذاکرات را مسموم می‌کند
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه هشدار داد سناریوهایی مانند نقشه «ب» آمریکا در مقابل ایران، فضای مذاکرات هسته‌ای در وین را مسموم می‌کند. ماریا زاخاروا در نشست خبری هفتگی در پاسخ به سوال خبرنگار «الجزیره» درباره نقشه «ب» آمریکا، در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای در وین گفت:‌ درباره داستان‌ها و سناریوهایی مانند نقشه «ب»، معتقدیم غیرضروری و مخرب بوده و قطعا به فضای مذاکرات کمکی نکرده و می‌تواند در واقع آن را مسموم کند. سخنگوی وزارت خارجه روسیه افزود: امیدواریم تغییرات مثبتی از طرف آمریکایی‌ها از جمله رفع تحریم‌ها را شاهد باشیم تا متعاقبا فعالیت‌های هسته‌ای ایران که در پاسخ به این تحریم‌ها افزایش یافته، به حالت قبل برگردد و امید داریم برجام به اجرای کامل بازگردد، زیرا جایگزینی معقول و اجرایی برای آن وجود ندارد. زاخاروا در ادامه گفت: نمی‌توانیم از کسانی حمایت کنیم که با حفظ برجام مخالف بوده و به ‌دنبال درگیری هستند. این رویکرد ما نیست و از چنین رویکردی حمایت نمی‌کنیم. دیپلمات ارشد روس گفت:‌ اکنون دور جدیدی از مذاکرات برای استقرار مجدد برجام از 29 نوامبر آغاز شده که تاکنون سازنده بوده است. سازنده بودن آن از سوی ناظران و طرف‌های مذاکره تأیید شده و ما نیز همین نظر را داریم. وی در ادامه توضیح داد: بعد از نشست کمیسیون مشترک برجام، کارگروه‌های مرتبط کار خود را آغاز کرده تا «گام‌های هماهنگ» ایران و آمریکا برای پایبندی به برجام معین شود. زاخاروا گفت: امیدواریم بزودی راه‌حل‌ها و تصمیمات مشخص شوند و هیچ مذاکره‌ای درباره قطعنامه دیگری در وین در جریان نیست. طرف‌ها هدف مشترک بازگشت به برجام در سریع‌ترین زمان ممکن، بدون هیچ کم و زیاد و تضمین تداوم آن در آینده را دنبال می‌کنند. 

Page Generated in 0/0068 sec