printlogo


کد خبر: 241058تاریخ: 1400/9/11 00:00
25 نماینده جمهوری‌خواه در نامه‌ای به رئیس‌جمهور آمریکا درباره هر گونه اقدام برای بازگشت به برجام و لغو تحریم‌های یکجانبه علیه ایران بدون موافقت کنگره هشدار دادند
تنگنای بایدن

گروه سیاسی: آمریکا در بد مخمصه‌ای گرفتار شده است! این گزاره یک عبارت رویاپردازانه نیست، بلکه وضعیتی است که دولت بایدن در مواجهه با موضوع هسته‌ای ایران در حال دست و پنجه نرم کردن با آن است. 
به گزارش «وطن‌امروز»، مذاکرات نشست کمیسیون مشترک برجام در هتل کوبورگ وین در شرایطی از دوشنبه آغاز شد که دولت دموکرات آمریکا کاملا با شرایطی متفاوت و متضاد نسبت به قبل با آن روبه‌رو است. اگر در سال 2015 تنها متغیر مذاکرات هسته‌ای فشار بر ایران برای حصول توافق بود، امروز یک سر مساله احیای توافق - به قول رابرت مالی - مرده برجام آمریکا و وضعیت داخلی این کشور است. 
تهدید روزافزون بایدن توسط جمهوری‌خواهان کنگره مبنی بر دوباره پاره کردن هر توافقی با ایران- با توجه به اینکه  پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات سال آینده کنگره تقریبا قطعی است- چهل‌و‌ششمین رئیس‌جمهور آمریکا و دولتش را مستاصل کرده است. این موضوع باعث می‌شود تیم آمریکایی در صورت حصول توافق احتمالی در وین نه‌تنها نتواند برای جلوگیری از خروج مجدد دولت بعدی آمریکا از توافق تضمین دهد، بلکه حتی از تضمین درباره خروج مجدد در خود دولت بایدن هم ناتوان باشد!
این مساله در کنار خالی شدن دست دولت دموکرات از اهرم فشار موثر بر تهران و تغییر شرایط به نفع ایران با بازی موثر تهران با کارت‌های امتیازساز خود، موجب شده برای بایدن و آمریکایی‌ها چاره‌ای جز انداختن تقصیرات به گردن رئیس‌جمهور سابق به سبب خروج از برجام و گفتن اینکه هنوز از قضاوت‌های ترامپ درباره برجام رنج می‌بریم باقی نماند. 
دست خالی آمریکا زمانی شکل عیان‌تری به خود گرفت که ۲ ماه قبل «دنیس راس» مشاور سیاست خارجی رئیس‌جمهور آمریکا در زمان «باراک اوباما»، در صفحه توئیتر خود نوشت: «برای اینکه به دیپلماسی شانس بدهیم باید ترس ایران از خودمان را برگردانیم».
25 نفر از نمایندگان حزب جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا طی نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌جمهور این کشور درباره هر گونه اقدام برای توافق برای بازگشت به برجام و لغو تحریم‌های یکجانبه علیه ایران بدون موافقت کنگره هشدار دادند. 
این 25 نماینده جمهوری‌خواه در ابتدای نامه خود خطاب به جو بایدن اعلام کردند: «به‌رغم ارسال بیش از 10 نامه از طرف کمیته مطالعاتی حزب‌ جمهوری‌خواه برای درخواست ارائه اطلاعاتی درباره نحوه اجرای تحریم‌ها علیه ایران،‌ دولت شما همچنان کنگره را درباره برنامه تضعیف تحریم‌ها و ارائه معافیت‌‌هایی به ایران، در بی‌خبری نگاه داشته است».
در ادامه نامه نمایندگان جمهوری‌خواه به بایدن آمده است: «ما این نامه را می‌نویسیم تا به شما یادآوری کنیم قدرت تنظیم مقررات بازرگانی با کشورهای خارجی و در نتیجه قدرت تصمیم‌گیری درباره لغو تحریم‌های اقتصادی [علیه ایران] در اختیار کنگره است».
نمایندگان جمهوری‌خواه در بخش دیگری از نامه خود مدعی شدند دولت بایدن اگر چه بسیاری از تحریم‌های دولت ترامپ علیه ایران را لغو نکرده است اما تعمداً در اجرای آنها علیه ایران و چین -که به‌گفته آنها طی ماه‌های اخیر میزان قابل‌ توجهی نفت از ایران وارد کرده است- کوتاهی می‌کند. 
آنها در پایان این نامه با تکرار ادعاهای بی‌اساس علیه برنامه هسته‌ای ایران مدعی شدند: «مذاکره با ایران برای احیای توافق هسته‌ای شکست‌خورده [برجام] یا حتی بدتر از آن، توافق کمتر در برابر کمتر [رفع تدریجی تحریم‌ها در برابر کاهش تدریجی اقدامات هسته‌ای ایران] رفتارهای خطرناک ایران را تشدید خواهد کرد».
«تام کاتن» سناتور جمهوری‌خواه کنگره آمریکا که مواضع بسیار تندی در قبال جمهوری اسلامی دارد در جریان مذاکرات «وین» برای احیای برجام در پیامی تند گفت در صورت روی کار آمدن جمهوری‌خواهان، مجددا هر گونه توافق با ایران پاره خواهد شد. وی در صفحه توئیتری خود در این باره نوشت: «توافق هسته‌ای بایدن- ایران حتی از آنچه قبلا حاصل شده بود بدتر خواهد بود و وقتی جمهوری‌خواهان [در آمریکا] قدرت بگیرند، مجددا پاره خواهد شد». 
 تد کروز، دیگر سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی هم پیش از کاتن در توئیتی هشدار داده بود: اگر هر توافقی با ایران به عنوان یک معاهده توسط سنا تصویب نشود -که بایدن می‌داند چنین اتفاقی نخواهد افتاد- مطمئنا هر رئیس‌جمهور جمهوری‌خواهی در آینده آن را پاره خواهد کرد. 
 
* ایرانی‌ها به ما می‌خندند!
«توماس فریدمن» ستون‌نویس «نیویورک‌تایمز» در یادداشتی در این روزنامه، تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در پاره کردن توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۸ را که با ترغیب «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌اش و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی انجام شد، احمقانه‌ترین، بی‌فکرترین و زیانبخش‌ترین تصمیمات امنیت ملی ایالات متحده در دوران پس از جنگ سرد توصیف کرد. او در این یادداشت با تاکید بر اینکه قطعا برنامه هسته‌ای ایران به مرحله پیشرفته‌تر رسیده است، می‌نویسد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیرا گزارش داد ایران ذخایر هگزافلوراید اورانیوم غنی‌شده را انباشت کرده که کارشناسان مستقل هسته‌ای تخمین می‌زنند برای تولید اورانیوم با درجه تسلیحات برای یک بمب اتم در کمتر از ۳ هفته کافی است. در ادامه یادداشت نیویورک‌تایمز درباره مذاکرات وین که روز دوشنبه پس از وقفه ۵ ماهه از سرگرفته شد به درخواست برای تضمین عدم خروج دوباره آمریکا از توافق اشاره و ادعا شده این خواسته‌ها قابل برآورده شدن نیست. فریدمن می‌نویسد: ترامپ و پمپئو با غرور بیجا دچار اشتباه شدند. اگر آنها (ترامپ و پمپئو) زرنگ بودند، به ایرانی‌ها می‌گفتند اگر ایران صرفا موافقت کند غنی‌سازی را تا سطح مورد نیاز برای سلاح هسته‌ای برای مثلا ۲۵ سال -به جای ۱۵ سال اولیه- کنار بگذارد، آمریکا توافق را احیا و تحریم‌ها را لغو می‌کند اما در عوض، آنها خواستار چنان تغییرات گسترده‌ای در رفتار ایران شدند که ایران فهمید تحریم‌ها هرگز پایان نخواهد یافت. ایرانی‌ها چین را ترغیب کردند تا نفت‌شان را بخرد و شروع به غنی‌سازی اورانیوم کافی برای تبدیل شدن به یک کشور در آستانه هسته‌ای شدن کردند. اگر ایران بلوف ترامپ و پمپئو را می‌خواند، آنها طرح «ب» نداشتند. فریدمن سپس این سوال را مطرح کرده که «پس در نهایت ترامپ چه کرد؟» و می‌نویسد: او (ترامپ) این بازی وحشتناک را به بایدن تحویل داد اما بایدن هم خوب بازی نکرد. بایدن به جای اینکه فورا تحریم‌های ترامپ را لغو کرده و توافق را در ازای به عقب برگشتن ذخایر اورانیوم ایران احیا کند، درگیر دعوای دیپلماتیک با ایرانی‌ها شد که چه کسی اول اقدام کند و با تمرکز فوری خود بر خروج از خاورمیانه که از افغانستان شروع شد ترسی در دل ایرانی‌ها ایجاد نکرد. بنابراین هیچ کس اول اقدام نکرد و ایران به غنی‌سازی ادامه داد. گزارش نیویورک‌تایمز با بیان اینکه اسرائیلی‌ها از اینکه بایدن به سمت یک توافق کوچک برود، وحشت دارند، می‌نویسد: توافقی که به موجب آن ایران موافقت کند ذخایر مواد شکافت‌پذیر خود را در جایی که هست، در ازای کاهش برخی تحریم‌های ایالات متحده مسدود کند. این امر ایران را در آستانه تبدیل شدن به قدرت هسته‌ای نگه می‌دارد و بمباران تأسیسات آن را برای اسرائیل بسیار دشوار می‌کند. طبق این گزارش، صهیونیست‌ها می‌خواهند بایدن را متقاعد به بلوف زدن درباره اقدام نظامی علیه ایران کنند اما بایدن در بلوف زدن استفاده از زور خوب نیست. او نگران است هر گونه اشاره به اقدام نظامی علیه ایران ممکن است قیمت بنزین را تا کریسمس به ۱۰ دلار در هر گالن برساند؛ ضعفی که طبق این گزارش، ایرانی‌ها زیر نظر دارند و پشت کارت‌های بازی خود به آن می‌خندند. در گزارش نیویورک‌‌تایمز آمده: در حال حاضر، بایدن ترجیح می‌دهد از روسیه و چین برای فشار آوردن به ایران استفاده کند اما اذعان می‌کند آنها وی را همراهی نخواهند کرد. 

Page Generated in 0/0070 sec