printlogo


کد خبر: 241067تاریخ: 1400/9/11 00:00
افزایش قدرت چانه‌زنی با قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها

محمدحسن آصفری*: یکی از الزاماتی که در مجلس به تصویب رسید، قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران است. اگر این اقدام و مصوبه راهبردی مجلس نبود، مطمئنا فشار غرب و آمریکایی‌ها به ملت ایران بیشتر می‌شد. آنها به دنبال ایران‌هراسی و انزوای تهران بودند و می‌خواستند با حربه ایران‌هراسی در دنیا مشکلات جدیدی را برای تهران ایجاد کنند.
قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها باعث شد آمریکایی‌ها متوجه شوند پایان کار را آنها مشخص نمی‌کنند و بن‌بست را آنها تعیین نمی‌کنند و نمی‌توانند با اتخاذ هر تصمیمی برای جمهوری اسلامی مانع ایجاد کنند و اگر آنها بخواهند هر برگی را علیه ما رو کنند، جمهوری اسلامی برگ جدیدتری را رو می‌کند. 
آمریکایی‌ها فکر می‌کنند با افزایش فشار می‌توانند تهران را از پیگیری حقوق خود منصرف کنند اما ما مدعی چرایی عدم اجرای تعهدات طرف غربی در برجام هستیم و از بیم تهدیدات آمریکا انتظارات حق خود را فراموش نخواهیم کرد. قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها توانست قدرت چانه‌زنی ایران در مذاکرات را بالا ببرد و همچنین توانست جلوی تحریم‌ها و قطعنامه‌های بیشتر علیه کشورمان را بگیرد. این در حالی است که تمام اینها فشار بیشتر علیه تهران بود. 
قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها پایان کار نیست و ما روند مذاکرات را بررسی می‌کنیم و اگر این روند طوری باشد که متوجه شویم طرف مقابل دنبال دبه کردن و سوءاستفاده است، برگه‌های نزد خود را در زمان مقرر رو خواهیم کرد که می‌توان به عدم حضور در «‌ان‌پی‌تی» و بالاتر بردن سطح غنی‌سازی اورانیوم و تغییر در روند فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای اشاره کرد. 
اگر طرف مقابل از زیاده‌خواهی و سوءاستفاده دست برندارد، مجلس شورای اسلامی در زمان مقرر برگه‌های جدید را با ورود به موضوعات خاص رو خواهد کرد و دولت را ملزم به اجرای تصمیماتی خواهد کرد که به نفع آمریکایی‌ها نخواهد بود. 
روش مذاکرات در دولت سیزدهم تغییر کرده اما مطالبات و خواسته‌های ایران هیچ تغییری نکرده و جمهوری اسلامی همچنان مطالبات گذشته خود را مبنی بر لغو همه تحریم‌های هسته‌ای و لغو فشارهای اقتصادی اعلام کرده و خواهان آن است. 
* نایب‌رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس

Page Generated in 0/0070 sec