printlogo


کد خبر: 241078تاریخ: 1400/9/13 00:00
دور دنیا

هنیه: زمان یکسره کردن نبرد با اسرائیل فرارسیده است
رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس با تاکید بر اینکه زمان یکسره کردن نبرد با رژیم صهیونیستی فرا رسیده است، گفت: آمریکا دیگر ژاندارم جهان نیست. به گزارش المیادین، «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس طی سخنانی در دوازدهمین اجلاس «پیشگامان بیت‌المقدس» در استانبول گفت: متغیرهایی که آرمان مردم فلسطین، منطقه و امت اسلامی را دربر گرفته‌اند، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. وی افزود: زمان یکسره کردن نبرد تاریخی با رژیم اشغالگر صهیونیستی فرا رسیده است و امت اسلامی باید طرحی کامل نه‌تنها برای مقابله با پروژه‌های یهودی‌سازی بلکه برای آزادسازی و بازگشت آوارگان داشته باشد. هنیه اظهار کرد: همکاری بین امت اسلامی برای مقابله با رژیم اشغالگر یک همکاری واقعی است و امت اسلامی هرگز پشت فلسطین و قدس را خالی نکرده است. رئیس دفتر سیاسی حماس بر ضرورت تشکیل جبهه‌ای واحد با مشارکت همه جریان‌های امت اسلامی برای مقابله با اسرائیل تاکید کرد. وی در ادامه گفت: باید طرحی کامل برای از بین بردن عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی داشته باشیم. عادی‌سازی، کشورهای عادی‌کننده روابط با اسرائیل را ضعیف و این رژیم را قوی‌ می‌کند. هنیه اظهار داشت: حماس تحولات مهمی را که پیرامون آرمان مردم فلسطین، منطقه و جهان باشد، تحولاتی مثبت می‌داند. رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس گفت: نبرد «سیف‌القدس» نقطه عطف مهمی در روند درگیری با دشمن صهیونیستی به شمار می‌رود و شمشیر قدس در غلاف فرو نمی‌رود مگر با آزادسازی فلسطین. رئیس دفتر سیاسی حماس افزود: آمریکا دیگر ژاندارم جهان نیست و نمی‌تواند سلطه خود را بر ملت‌ها تحمیل کند. 
***
خداحافظی رسمی مرکل با مقام صدراعظمی آلمان
آنگلا مرکل در آخرین سخنرانی رسمی خود به عنوان صدراعظم آلمان، از اعتماد مردم این کشور و همه دست‌اندرکاران کادر درمان به خاطر مبارزه بی‌امان با کرونا تشکر کرد. مراسم وداع او در برلین با رژه سربازان مشعل‌ به ‌دست همراه بود. مرکل شامگاه پنجشنبه بعد از ۱۶ سال صدراعظمی آلمان، طی مراسمی رسمی در محوطه وزارت دفاع آلمان در برلین از این مقام خداحافظی کرد. او در این مراسم که با رژه سربازان مشعل به ‌دست همراه بود از مردم آلمان به دلیل اعتمادشان تشکر کرد. مرکل همچنین بار دیگر از زحمات پزشکان، پرستاران و همه دست‌اندرکاران حوزه بهداشت و درمان به دلیل مبارزه بی‌وقفه با پاندمی کرونا تشکر و قدردانی کرد. مرکل گفت: «من می‌خواهم از هم کسانی که با همه توان خود با کرونا مبارزه کرده‌اند تشکر کنم». مرکل ۱۶ سال صدارت خود را «پرحادثه و چالش‌برانگیز» خواند؛ فراز و نشیبی که صدراعظم را چه از نظر سیاسی و چه از نظر انسانی «از سویی به مبارزه طلبیده و از دیگر سو غنی کرده‌اند». مرکل گفت که وظیفه‌اش را همواره «با شادی قلبی» انجام داده است. مطابق برنامه‌ای که احزاب ائتلاف سه‌گانه سوسیال‌دموکرات، دموکرات‌ آزاد و سبزها ارائه کرده‌اند، قرار است در دومین هفته دسامبر اولاف شولتس، سیاستمدار حزب سوسیال‌دموکرات به عنوان صدراعظم جدید آلمان انتخاب شود. مرکل اگرچه شامگاه پنجشنبه رسما با صدارت اعظمی آلمان خداحافظی کرده اما تا انتخاب شولتس، هدایت امور را به صورت نیابتی بر عهده خواهد داشت. 
***
عملیات شهادت‌طلبانه در اراضی ۱۹۴۸
۲ جوان فلسطینی از اهالی شهر «ام الفحم» (واقع در شمال غرب کرانه باختری و اراضی اشغالی ۱۹۴۸) پیش از ظهر دیروز سوار بر خودرو به سمت نظامیان صهیونیستی حمله کردند. به نوشته وبگاه معا، در این حمله ۲ نظامی صهیونیست زخمی شدند. در مقابل نیز بر اثر تیراندازی مأموران، یک فلسطینی شهید و فرد دیگر زخمی شد. پلیس رژیم اسرائیل مدعی شده است در داخل خودروی آنها یک سلاح اتوماتیک کشف کرده است. عملیات شهادت‌طلبانه دیروز پس از آن صورت گرفت که پنجشنبه‌شب گذشته نیز مأموران رژیم صهیونیستی ۶ فلسطینی را در شهر‌ام الفحم، به اتهام ایجاد آشوب دستگیر کرده بودند. پس از اعتراضات گسترده در شهرهای مناطق ۱۹۴۸ در جریان جنگ ۱۲ روزه غزه، این نخستین‌بار است که یک عملیات شهادت‌طلبانه در این مناطق رخ می‌دهد. در جریان جنگ «سیف‌القدس» ده‌ها شهر در مناطق ۱۹۴۸ دستخوش درگیری‌های شدید و آشوب بود. 
***
شناسایی موارد ابتلا به سویه «اُمیکرون» در 5 ایالت آمریکا
بعد از تایید چند مورد ابتلا به سویه جدید کرونا در نیویورک، تعداد ایالت‌های آمریکا که بیماران مبتلا به «اُمیکرون» را شناسایی کرده‌اند، به 5 ایالت رسید. فرماندار نیویورک گفت این ایالت ۵ مورد ابتلا به سویه «اُمیکرون» ویروس کرونا را تایید کرده که با این حساب تعداد ایالت‌های آمریکا که موارد ابتلا به این گونه ویروس کرونا را شناسایی کرده‌اند، با ۱۰ مورد گزارش شده در سراسر این کشور به ۵ ایالت رسیده است. کالیفرنیا، کلرادو و مینه‌سوتا مواردی از ابتلا به سویه جدید ویروس کرونا را در میان بیمارانی که کاملا واکسینه شده بودند و علائم خفیفی داشتند، گزارش کردند؛ در حالی که هاوایی ابتلای یک فرد واکسینه نشده را گزارش کرد که علائم متوسطی دارد. به گزارش رویترز، «کتی هوچول» فرماندار نیویورک در یک کنفرانس خبری گفت یکی از موارد این ایالت مربوط به زنی ۶۷ ساله در منطقه «لانگ آیلند» با علائم خفیف سردرد و سرفه است که اخیرا از آفریقای جنوبی بازگشته بود. آزمایش این زن پس از بازگشت در ۲۵ نوامبر منفی بود اما روز سه‌شنبه تست کرونای او مثبت شد و نتایج برای بررسی بیشتر به آزمایشگاه فرستاده شد. 

Page Generated in 0/0059 sec