printlogo


کد خبر: 241079تاریخ: 1400/9/13 00:00
تداوم وضعیت بی‌ثباتی قدرت در اتریش
سومین صدراعظم ظرف 2 ماه

وضعیت بی‌ثبات قدرت در اتریش به دنبال رسوایی فساد در دولت وین ادامه دارد. پس از آنکه نخست‌وزیر جدید اتریش کمتر از ۲ ماه بعد از روی کار آمدن، مجبور به استعفا شد، این کشور شاهد به قدرت رسیدن سومین صدراعظم در این فاصله کوتاه است. به گزارش شبکه آلمانی دویچه وله، کارل نیهامر که سمت وزارت کشور را برعهده داشت دیروز از سوی حزب حاکم «مردم» به عنوان رئیس جدید دولت این کشور معرفی شد. 
این حزب راست میانه اتریش روز جمعه با تشکیل جلسه‌ای ویژه در شهر وین، موضوع جایگزینی الکساندر شالنبرگ، صدراعظم قبلی را که بتازگی استعفا کرده به رای گذاشت که در نهایت نیهامر به عنوان رهبر جدید انتخاب شد. 
شالنبرگ پنجشنبه گذشته در بیانیه‌ استعفای خود نوشته بود: «قویا اعتقاد دارم هر ۲ جایگاه رئیس دولت و رهبر حزب دارای بیشترین رأی در اتریش باید بار دیگر به یک نفر واگذار شوند. بنابراین مقام خود به‌ عنوان صدراعظم را به محض اینکه روند مربوط توسط حزب تعیین شد، در دسترس قرار خواهم داد». 
شالنبرگ در دولت پیشین وزیر خارجه بود اما از اواسط مهرماه و پس از استعفای سباستین کورتس، جوان‌ترین صدراعظم اتریش به خاطر رسوایی فساد، جایگزین او شد. طبق گفته مقامات قضایی اتریش، کورتس 35 ساله که حدود یک سال و نیم از نخست‌وزیری‌اش می‌گذشت، در آن زمان به دلیل سوءاستفاده از رسانه‌ها برای منافع حزبی خود به همراه ۹ فرد و ۳ سازمان دیگر تحت تحقیقات قضایی قرار گرفته بود. در همین ارتباط دادستانی اتریش با صدور بیانیه‌ای از تفتیش دفتر صدراعظم وقت اتریش در ارتباط با اتهام فساد خبر داد. کورتس هنگام استعفا گفته بود: «ما به یک بن‌بست سیاسی رسیدیم و در حال حاضر در مرحله بحرانی در زمینه همه‌گیری و اقتصاد قرار داریم. چیزی که ما هم‌اکنون نیاز داریم ثبات و مسؤولیت‌پذیری است».

Page Generated in 0/0061 sec