printlogo


کد خبر: 241095تاریخ: 1400/9/13 00:00
۷۸ فوتی و شناسایی ۳۶۰۳ بیمار جدید کرونایی طی یک شبانه‌روز
اُمیکرون به ایران نزد شد؛ پروتکل‌ها فراموش نشود

«اُمیکرون» سویه جدید کرونا به نزدیکی ایران رسیده که این موضوع می‌تواند زنگ خطری برای کشور باشد و چنانچه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بی‌توجهی شود به احتمال زیاد با ویروس جدید مواجه خواهیم شد. طبق گزارش‌های موجود، تاکنون دست‌کم ۱۱ کشور اروپایی با سویه آفریقایی ویروس کرونا موسوم به «اُمیکرون» درگیر شده‌اند؛ ویروسی که خاستگاهش کشور آفریقای جنوبی است. این در حالی است که طی روزهای اخیر گزارشی از شناسایی سویه جدید اُمیکرون در کشورهای عربستان سعودی و امارات عربی متحده نیز داشته‌ایم. با این تفاسیر، باید گفت سویه جدید اُمیکرون به پشت مرزهای ایران رسیده و این می‌تواند زنگ خطر جدی باشد. براساس گزارش‌های وزارت بهداشت، وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور بشدت نگران‌کننده شده و به زیر ۵۰ درصد رسیده است. این گزارش‌ها می‌تواند هشدار جدی درباره احتمال درگیر شدن با موج جدید کرونا باشد. در حالی که شرایط حال حاضر کشور به لحاظ کرونا، خوب است و آمارهای روزانه وزارت بهداشت نشان می‌دهد روند بستری‌ و مرگ‌ومیرهای کرونایی همچنان نزولی است اما همین شرایط خوب با یک غفلت و سهل‌انگاری از سوی همگان، می‌تواند به خطر جدی تبدیل شود. کارشناسان از افزایش محدودیت‌های جهانی برای پیشگیری از چرخش بیشتر اُمیکرون در دنیا خبر داده و تاکید می‌کنند چرخش این ویروس محدود به چند کشور اعلام شده نیست و احتمالا با توجه به قدرت سرایت‌پذیری بالا در کشورهای دیگری نیز در چرخش باشد. 
در این باره سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت نسبت به مشاهده گونه جهش‌یافته اُمیکرون در امارات هشدار داد. محمد هاشمی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «اولین مورد ابتلا به گونه جهش‌یافته کرونا معروف به «اُمیکرون» در امارات نیز گزارش شد! رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و انجام واکسیناسیون کماکان بهترین سپر مقابله با این گونه نوپدید است. اُمیکرون بسیار نزدیک است! بسیار مراقب باشیم».
 
* ۷۸ فوتی و ۳۶۰۳ بیمار جدید کرونایی
آمارجان‌باختگان ناشی از بیماری «کووید-19» در کشور ۲رقمی شده و به زیر 100 نفر در یک شبانه‌روز رسیده است، همچنین شمار مبتلایان به این ویروس نیز همچنان در اغلب استان‌ها کاهشی است اما کارشناسان بهداشت تاکید دارند تداوم چنین آمارهایی در گرو رعایت سفت و سخت پروتکل‌های بهداشتی و انجام واکسیناسیون در سطح وسیع است. وزارت بهداشت دیروز از شناسایی ۳ هزار و ۶۰۳ مورد ابتلای جدید به «کووید-۱۹» در کشور خبر داد و اعلام کرد در این مدت ۷۸ نفر به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. بر این اساس از ظهر روز پنجشنبه تا ظهر جمعه ۱۲ آذر، ۳ هزار و ۶۰۳ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی و ۶۴۹ نفر از آنها بستری شدند. همچنین متاسفانه در طول این مدت، ۷۸ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند که با این حساب مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۳۰ هزار و ۶۶ نفر رسید. از سویی در شبانه‌روز گذشته ۱۳ استان کشور مرگ‌و‌میر صفر و یک نفر داشته‌اند؛ استان‌های خراسان جنوبی، سمنان، خراسان شمالی، بوشهر، اردبیل، کردستان، گلستان و مازندران هیچ موردی از مرگ‌و‌میر ثبت نکرده‌اند و در استان‌های سیستان‌و‌بلوچستان، زنجان، هرمزگان، قم و خوزستان فقط یک بیمار کرونایی جان خود را از دست داده است. همچنین از ابتدای همه‌گیری کرونا در کشور تاکنون ۵ میلیون و ۹۰۸ هزار و ۹۰۱ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. در حال حاضر نیز ۳ هزار و ۲۹۶ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۳۹ میلیون و ۹۳ هزار و ۳۵۵ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده است. همچنین در حال حاضر هیچ یک از شهرهای کشور در وضعیت قرمز نیستند اما ۲۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۰۷ شهر در وضعیت زرد و ۲۱۹ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. 
 
* تزریق‌ بیش ‌از ۱۰۶ میلیون دوز واکسن
براساس اعلام وزارت بهداشت، آمار واکسن‌های تزریق‌شده در کشور، از ۱۰۶ میلیون و ۶۲۱ هزار دوز عبور کرد به طوری که تاکنون ۵۷ میلیون و ۸۶۷ هزار و ۸۶۰ نفر دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. همچنین ۴۷ میلیون و ۶۰۸ هزار و ۲۹۷ نفر دوز دوم و یک میلیون و ۱۴۵ هزار و ۴۹۳ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۰۶ میلیون و ۶۲۱ هزار و ۶۵۰ دوز رسید. در شبانه‌روز گذشته ۳۵۴ هزار و ۳۳۱ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. 
 
* اقناع‌سازی واکسن‌نزده‌ها برای واکسیناسیون
معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه اجرای گام ششم طرح شهید سلیمانی در دست اقدام است، گفت: لکه‌گیری واکسیناسیون،‌ پیگیری افراد پرخطر، تزریق دوز سوم واکسن و... همه جزو گام ششم طرح شهید سلیمانی است که به افزایش پوشش واکسیناسیون و اقناع‌سازی اذهان منجر می‌شود. دکتر کمال حیدری درباره اجرای گام ششم طرح شهید سلیمانی گفت: همکاران ما اکنون در کشور برای لکه‌گیری و افزایش پوشش واکسیناسیون بسیج شده‌اند. وی ادامه داد: از سوی دیگر نیروهای بسیجی که وارد این عرصه شدند، زمانی طولانی است که در حال خدمت‌رسانی هستند و باید کاری کنیم که طرح بازنگری شود، چون اکنون اقداماتی ارائه می‌شود که پیش‌تر نداشتیم. کار واکسیناسیون در مراکز تجمیعی را دنبال کردیم که اکنون تقریبا به انتها رسیده است و پس از این باید به سمت آموزش و اقناع‌سازی افرادی برویم که برای تزریق واکسن اقدام نکردند و باید روی این موضوع کار کنیم. وی تاکید کرد: همچنین باید بر روی آموزش‌هایی برای مراقبت‌های اولیه تاکید کنیم تا در صورتی که پیک دیگری رخ داد، آمادگی کافی داشته باشیم. وی گفت: گام ششم این طرح هفته قبل در قرارگاه عملیاتی وزارت کشور ارائه شد و تمام مواردی که ذکر کردم در دست اقدام است؛ لکه‌گیری واکسیناسیون،‌ پیگیری افراد پرخطر، تزریق دوز سوم واکسن و... همه جزو گام ششم طرح شهید سلیمانی است که به افزایش پوشش واکسیناسیون و اقناع‌سازی اذهان منجر می‌شود. 
 

Page Generated in 0/0079 sec