printlogo


کد خبر: 241099تاریخ: 1400/9/13 00:00
گزارش «وطن امروز» از شروع به‌کار سامانه «بازرگام» درگاه آنلاین خرید و توزیع کالاهای اساسی به قیمت مصوب دولتی
هوشمندسازی زنجیره توزیع

گروه اقتصادی: با ایجاد سامانه «بازرگام» مردم می‌توانند بدون مداخله واسطه‌ها به کالاهای اساسی و دیگر اقلام مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند. البته مسؤولان دولتی از دیگر پلتفرم‌ها نیز خواسته‌اند به آنها یاری کنند که روند توزیع اقلام باکیفیت و ارزان تسهیل شود.
به گزارش «وطن‌امروز»، توزیع و رساندن کالاهای اساسی به قیمت مصوب به دست مردم یکی از اصلی‌ترین نیاز‌های جامعه در این روز‌هاست. در سال‌های اخیر نقش مخرب واسطه‌ها و دلال‌ها باعث شده تولیدکنندگان کالا را به قیمت اندک به دست دلالان بدهند و مصرف‌کنندگان نیز کالا را با قیمت گزاف از دست واسطه‌ها دریافت کنند. همین نقش مخرب واسطه‌ها باعث می‌شود در برخی مواقع با سوداگری و دلالی، قیمت کالاهای مورد نیاز مردم را به شکل کاذب افزایش دهند و موجب بروز بحران در جامعه شوند. از همین رو طراحی سیستمی هوشمند جهت توزیع مستقیم کالا‌های اساسی به دست مردم ضروری است. در سال‌های اخیر با توسعه روز‌‌افزون کسب‌وکار‌های اینترنتی و گسترش خرید و فروش آنلاین - بویژه پس از همه‌‌گیری کرونا و اجرای قرنطینه‌‌های خانگی- فرصت خوبی پیش آمده تا از این ظرفیت در راستای بهبود معیشت مردم و ارتقای زنجیره توزیع استفاده شود. در همین راستا در چند روز اخیر سامانه «بازرگام» شروع به کار کرده است و کالاهای اساسی که در این سامانه عرضه می‌شود در کمتر از ۲۴ ساعت با قیمت مصوب در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد و خرید از این سامانه هزینه‌ای بیش از نرخ مصوب برای شهروندان در بر ندارد. در این سامانه شهروندان می‌توانند با استفاده از اپلیکیشن بازرگام محصول کیفی مورد نیاز خود از جمله مرغ منجمد، تخم‌مرغ، شکر، برنج و روغن را از استارتاپ‌ها خریداری و در منزل بدون پرداخت هزینه حمل‌و‌نقل تحویل بگیرند. طبق گفته مسؤولان قرار است تا پایان سال 25 قلم کالای اساسی از این طریق به دست مردم برسد. 
در همین رابطه مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی با بیان اینکه در کشور برخی اقلام تا ۷۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است، گفت: تا پایان سال همه ۲۵ قلم کالای اساسی را هوشمند توزیع می‌کنیم. اسماعیل قادری‌‌فر درباره فروش اینترنتی کالاهای اساسی اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم با رویکرد امنیت غذایی پایدار و با سیاست ارزان‌سازی و فراگیرسازی دسترسی همه مردم به غذای سالم آغاز به کار کرد. 
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ادامه داد: یکی از سیاست‌های مهم امنیت غذایی در کنار تولید، موضوع توزیع هوشمند است، یعنی با استفاده از ابزارهای نوین، کسب‌وکارهای نو و استارتاپ‌ها، خدماتی را در زنجیره نهایی توزیع با هدف کنترل بازار مصرف به نفع مردم ارائه دادیم. این طرح را با کمک رسانه ملی از روز ۱۸ آبان به صورت آزمایشی در شهر تهران با توزیع مرغ منجمد و تخم‌مرغ از طریق یک کسب‌و‌کار اینترنتی شروع کردیم. ظرفیت روزانه در شهر تهران برای این ۲ قلم کالا حدود ۳۰۰ تن است که البته با رعایت قیمت مصوب در منازل تحویل می‌شود. 
قادری‌فر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا این طرح از تهران شروع شد، گفت: تهران کلانشهری است که با همه اقوام تراکم جمعیت بالایی دارد و در گام دوم در بعضی کلانشهرها مانند اصفهان، شیراز، مشهد، یزد و کرج این طرح اجرا می‌شود و در گام بعدی هر جایی که به واسطه اخلال در شبکه توزیع و ورود واسطه‌‌گری با عرضه نامناسب روبه‌رو شود، از این سامانه استفاده می‌کنیم. 
وی در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری تصریح کرد: پایش‌های میدانی نشان می‌دهد کمبودی در خیلی از مناطق کشور نداریم اما با هوشمندی و رصد روزانه که انجام می‌شود، هر کجایی که احساس کنیم اخلال در روند توزیع و دسترسی مردم وجود دارد، هوشمندانه وارد می‌شویم و رفع مشکل می‌کنیم. یکی از ارکان اصلی رویکرد امنیت غذایی توزیع هوشمند و دسترسی آسان همه مردم به غذاست. 
وی افزود: مردم در تمام نقاط ایران بدانند هر جایی که دچار اخلال در روند توزیع باشیم، وزارت جهاد کشاورزی با همه ابزارهای سیاستی به میدان خواهد آمد تا هم محصول کشاورزی با قیمت مناسب به فروش برسد و هم مردم به سهولت به ارزاق عمومی دسترسی آسان داشته باشند. 
وی افزود: از هفته گذشته مقارن با هفته بسیج با مانور سراسری موضوع طرح شهید امانی با همکاری بسیج، وزارت صمت و بحث پایش مستمر در سراسر کشور آغاز شد و به عنوان قانون انتزاع آغاز کردیم. در کنار این، توزیع هوشمند را در مرحله اول به صورت اینترنتی در منازل مردم آغاز کردیم و در گام دوم با کمک اصناف و حذف واسطه‌گری‌های غیرضروری و قیمت مصوب به دست اصناف می‌رسانیم و در آنجا نظارت هوشمند می‌شود تا یک بار برای همیشه موضوع دلالی، واسطه‌گری و افزایش قیمت‌هایی که ناشی از سفته‌بازی است، مرتفع شود. ما هیچ محدودیتی نداریم و یک شب رکورد ۱۴۴۰۰ درخواست در ثانیه را ثبت کردیم که نشان‌دهنده زیرساخت بسیار قوی است. 
 
* همه ۲۵ قلم کالای اساسی توزیع هوشمند می‌شود
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: در صورتی که همه پلتفرم‌ها و استارتاپ‌ها پای کار بیایند و زیرساخت‌ها فراهم شود، تا پایان سال همه ۲۵ قلم کالای اساسی را هوشمند توزیع می‌کنیم. متاسفانه در کشور برخی اقلام تا ۷۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است و باید توزیع هوشمند یعنی از مزرعه تا سفره را به نحوی پایش کنیم که محصول تولیدی کشاورز و دامدار با احتساب هزینه‌های تمام شده و سود مناسب خریداری شود و به دست مصرف‌کننده با قیمت مناسب برسد. مصرف روزانه مرغ برای شهر تهران ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ تن است و برای مرغ منجمد بر اساس برآورد ۳۰۰ تن است و هیچ محدودیتی برای دسترسی نداریم. حدود ۲۰۰ تن هم مصرف تخم‌مرغ است که عرضه می‌شود و هر جایی هم نیاز مردم باشد هیچ محدودیتی در عرضه وجود ندارد. قادری‌فر گفت: در سامانه‌ای که پیش‌بینی شده است افراد صرفا با ثبت یک شماره تلفن و انتخاب مکان، وارد سامانه می‌شوند. سامانه امکان دریافت کد ملی را دارد که به معنای محدودیت در عرضه نیست، بلکه برای مدیریت در توزیع است. وی افزود: برای این طرح سقف قرار ندادیم اما ۵ تا ۱۰ کیلوگرم مرغ، ۱۰ کیلوگرم برنج و یک شانه تخم‌مرغ را در بازه‌های زمانی تقدیم می‌کنیم و هیچ‌گونه محدودیتی ناشی از کمبود در سامانه‌ها اعمال نخواهد شد. 
 
* سامانه‌های هوشمند علیه دلالی
قادری‌‌فر ادامه داد: جلوی دلال‌بازی‌ها را با سامانه‌های هوشمند خواهیم گرفت؛ نباید شبکه دلالی وارد فضای مجازی شود. ما برای خرید محدودیت نداریم، بلکه بر اساس سرانه مصرف، ارزاق عمومی را تقدیم می‌کنیم؛ شکر، برنج وارداتی و روغن هم در سامانه در حال توزیع است. قادری‌فر با بیان اینکه فرمانده میدان غذای مملکت، وزارت جهاد کشاورزی است، افزود: شبکه تعاونی روستایی کشور بیش از ۱۶ میلیون نفر را در قالب حدود ۸۸۰۰ تشکل تحت پوشش دارد؛ البته نزدیک به ۳۴۰۰ فروشگاه تعاونی داریم که این شبکه‌ها را تحت عنوان روستابازار فعال می‌کنیم تا توزیع و دسترسی در دورترین مناطق کشور میسر شود. 
 
* شبکه روستابازار تا پایان 1400 فعال می‌‌شود
وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم تا پایان سال ۱۴۰۰ شبکه روستابازار را فعال کنیم که این کار از حدود ۳ هفته گذشته از روستاهای اطراف مشهد مقدس شروع شده است و در حال تجهیز روستابازارها هستیم. مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا از یک سامانه برای فروش اینترنتی استفاده می‌کنید، گفت: به دلیل اینکه کار ضربتی داشتیم به صورت تلفنی از تعدادی از بزرگ‌ترین سامانه‌های اینترنتی دعوت کردیم و از بین آنها به لحاظ بعد لجستیک، تامین و زنجیره سرد که یکی از زیربناهای مهم است، یکی از آنها اعلام آمادگی کرد؛ ضمنا فراخوانی را مبنی بر اینکه همه فعالان زیست‌بوم و نوآوری به کمک معاونت علمی و فناوری بیایند، دادیم اما ۲ شرط اساسی دارد؛ اول اینکه کسب‌و‌‌کارها حتما باید محصولات را با قیمت مصوب توزیع کنند و دوم زنجیره تامین داشته باشند که با این ۲ شرط در خدمت همه شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم. 
وی خاطرنشان کرد: ما از لحاظ بازاررسانی در برخی محدوده‌های جنوب شرق تهران مثل میدان خراسان و شهرری اختلالی داشتیم که ضمن عذرخواهی حتما رسیدگی می‌کنیم و از روز یکشنبه شهرهای اقماری تهران مانند شهر قدس، اسلامشهر، پردیس و بومهن هم تحت پوشش قرار می‌گیرند. کم‌کم نواقص را برطرف می‌کنیم. البته سامانه آماده شده که حدود ۲۳۰ مغازه را به صورت هوشمند در مناطق جنوبی تهران که این اختلال وجود دارد پوشش دهد و تمهید کردیم که توزیع مویرگی را در مغازه‌های هدف انجام دهیم. وی افزود: در هوشمند‌سازی سامانه در خدمت اصناف هم هستیم، یعنی اصناف هم می‌توانند بدون واسطه اجناس را در بستر هوشمند تحویل بگیرند و این کار بزودی انجام خواهد شد. نتیجه هوشمند‌سازی شبکه توزیع را طی این ۲ تا ۳ هفته‌ای که شروع شده است، مردم لمس کرده‌اند. وقتی کمبود در بازار نباشد، هوشمندی عرضه و زنجیره می‌تواند به تثبیت قیمت کمک کند. 
قادری‌فر خاطرنشان کرد: با تلاشی که وزیر جهاد کشاورزی دارد، این قول را می‌دهیم که ثبات و آرامش در بازار ارزاق عمومی و مصرف مردم با نگاه امنیت غذایی تثبیت شود. از ۱۸ آبان شروع کردیم و تثبیت قیمت در مرغ و تخم‌مرغ را شاهد بودیم و از دیروز هم شاهد تثبیت قیمت برنج، روغن و شکر بودیم و از هفته آینده هم سراغ لبنیات خواهیم رفت و بتدریج همه ۲۵ قلم کالا را در اختیار مردم قرار می‌دهیم. همچنین توزیع میوه شب عید هم در برنامه است. هزینه ارسال این اقلام به در منازل با استارتاپ‌هاست.
 
* حفظ امنیت غذایی مردم هوشمند می‌شود
وعده توزیع آنلاین را هفته گذشته وزیر جهاد کشاورزی هم داده بود. سیدجواد ساداتی‌نژاد در این باره گفته بود: از هفته آینده توزیع هوشمند کالاهای اساسی در واحدهای صنفی بدون واسطه انجام می‌شود. در چارچوب این طرح، مصوبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ ستاد اقتصادی دولت مبنی بر واگذاری و انتقال مسؤولیت بازرسی و نظارت بر بازار کالاهای اساسی از وزارت صنعت به وزارت جهاد کشاورزی رسما اجرایی و تحویل امکانات از قبیل پرسنل، تجهیزات و اعتبارات آغاز شد و بدین ترتیب کل زنجیره مزرعه تا سفره در اختیار وزارت جهاد کشاورزی و مدیریت متمرکز آن قرار گرفت. وی در مراسم آغاز اجرای طرح نظارت و پایش تولید و عرضه کالاهای اساسی کشاورزی استان تهران اظهار داشت: از سال‌های گذشته مسؤولیت حوزه تولید در اختیار وزارت جهاد کشاورزی بوده است و این کار را به نحو مطلوب انجام می‌دهد. ساداتی‌‌نژاد افزود: حفظ امنیت غذایی مردم بر عهده وزارت جهاد کشاورزی بوده و هست اما بازاررسانی و نظارت بر توزیع که پیش از این به دلیل عدم اجرای قانون انتزاع در سال ۹۳ و لغو این قانون در سال ۹۸ بر عهده وزارت صنعت بود، از ابتدای دولت سیزدهم رسما به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده است. وی ادامه داد: عدم اجرای قانون انتزاع موجب اخلال در بازار در زمان کمبود کالاها می‌شد و وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت پاسخگوی مشکل به وجود آمده نبودند که با واگذاری تمام اختیارات از مزرعه تا سفره به وزارت جهاد کشاورزی، این زنجیره با یک فرمانده واحد کار خود را پیش می‌برد و باعث ایجاد آرامش در بازار خواهد شد‌. وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه از امروز تمام فروشندگان محصولات اساسی زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شوند، عنوان کرد: برای بازرسی و نظارت بر بازار ۶۲۸ نفر از نیروهای بازرسی وزارت صنعت در قالب ۱۰۰ اکیپ به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شده‌اند و با تفاهمنامه‌ای که با بسیج مستضعفین به امضا رسید، نظارت و بازرسی را آغاز کرده‌ایم. وی درباره بازاررسانی هوشمند محصولات کشاورزی هم گفت: بازاررسانی هوشمند محصولات کشاورزی را با توزیع اینترنتی ۳۵۰ تن کالای اساسی در تهران شروع کرده‌ایم و این روند توزیع در کرج، اصفهان، خراسان رضوی و یزد هم آغاز خواهد شد.

Page Generated in 0/0067 sec