printlogo


کد خبر: 241101تاریخ: 1400/9/13 00:00
اخبار

سقوط دوباره لیر ترکیه به ‌دنبال برکناری وزیر دارایی توسط اردوغان
ارزش لیر ترکیه باز هم پایین آمد و این بار دلیل آن برکناری وزیر دارایی این کشور توسط رجب طیب اردوغان به خاطر مخالفت‌های وی با سیاست‌های مالی رئیس‌جمهور بود. به نقل از بلومبرگ، ارزش لیر ترکیه به‌دنبال خبر برکناری وزیر دارایی این کشور توسط رجب طیب اردوغان دوباره کاهش یافت و به پایین‌ترین رقم اوایل همین هفته رسید، یعنی زمانی‌که نگرانی درباره اقدامات بانک مرکزی برای پایین آوردن بیشتر نرخ بهره، باعث سقوط لیر شده بود.  ارزش لیر ترکیه در ساعت 8 صبح پنجشنبه گذشته و به ‌دنبال خبر برکناری لطفی الوان، وزیر دارایی ترکیه، به 43/13 در برابر دلار رسیده بود. 
نورالدین نباتی که از 2018 معاون وزیر دارایی ترکیه بود و رابطه نزدیکی با برات البایراک، وزیر دارایی سابق و داماد اردوغان داشت، جایگزین الوان خواهد شد. 
استعفای الوان در بحبوحه‌ اختلاف او با اردوغان درباره سیاست‌های پولی صورت گرفت که باعث سقوط ارزش لیر به پایین‌ترین رقم شده بود. کاهش شدید نرخ بهره توسط بانک مرکزی ترکیه و بالا رفتن نگرانی درباره تورم، ارزش پول این کشور را بیش ‌از پیش پایین آورده ‌است.  لیر ترکیه در پایان روز پنجشنبه به پایین‌ترین رقم یعنی 95/13 در برابر دلار آمریکا رسید که دلیل اصلی آن را می‌توان مداخله مستقیم بانک مرکزی در بازارهای ارزی دانست. 
***
وام ۱۰ میلیون تومانی به سرپرستان خانوار در صورت ابتلا به کرونا
وزیر امور اقتصادی و دارایی‌ گفت: برای کمک به کاهش خسارات ناشی از هزینه‌های درمان و دوری از کسب‌و‌کار از روز شنبه به تمام سرپرستان خانواری که به دلیل کرونا بستری شده‌اند، تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی پرداخت می‌شود. سید  احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: برای کمک به کاهش خسارات ناشی از هزینه‌های درمان و دوری از کسب‌وکار از روز شنبه به تمام سرپرستان خانواری که به دلیل کرونا بستری شده‌اند، تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود. وی گفت: این افراد از طریق پیامک به بانک قرض‌الحسنه مهر ایران یا بانک رسالت معرفی می‌‌شوند. در این زمینه عباس مرادپور، سرپرست معاونت بانک و بیمه وزارت اقتصاد نیز گفت: به سرپرستان خانواری که به علت کرونا در بیمارستان بستری شده‌اند و فاقد شغل و درآمد ثابت هستند، تسهیلات 10 میلیون تومانی قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود. وی همچنین گفت: ما اطلاعات مربوط به این افراد را از وزارت بهداشت دریافت و با اطلاعات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تطبیق داده و مشمولان را شناسایی می‌کنیم. در صورتی که افراد مشمول این طرح باشند، با پیامک یا تلفن به آنها اطلاع داده می‌شود. سرپرست معاونت بیمه و بانک وزارت اقتصاد تاکید کرد: هموطنان عزیز به بانک‌ها مراجعه نکنند و در صورتی که مشمول طرح باشند، از طرف بانک‌های قرض‌الحسنه مهر ایران و بانک رسالت با آنها تماس گرفته می‌شود. به گفته مرادپور، این وام 3 ساله با اقساط ماهانه حدود 300 هزار تومان است. ضمانت وام بر اساس اعتبارسنجی افراد است و اگر خوش حساب باشند، سعی می‌کنیم حداقل تضمین‌ها را از آنها بگیریم. 
***
توافق اوپک‌پلاس بر افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت
۲۳ کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان‌شان (ائتلاف اوپک‌پلاس) در بیست‌وسومین نشست خود، بر سر افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید روزانه در ماه ژانویه (دی / بهمن) به توافق رسیدند. همچنین بیانیه بیست‌وسومین نشست وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو ائتلاف اوپک‌پلاس بر اهمیت ادامه تلاش‌ها برای حفظ توازن بازار نفت تأکید کرد.بنا بر گزارش دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، بیست‌وسومین نشست وزیران نفت و انرژی تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک دیروز به‌ صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد. در این نشست بر تعهد مستمر کشورهای شرکت‌کننده در توافقنامه همکاری (DoC) برای اطمینان از ثبات و تعادل بازار نفت تاکید شد. موضوعات مورد تأکید نشست کشورهای تولیدکننده نفت عضو اوپک و غیر اوپک با توجه به بنیان‌های کنونی بازار نفت شامل این موارد است:
۱- تصمیم دهمین نشست وزیران کشورهای عضو و غیرعضو اوپک (۱۲ آوریل ۲۰۲۰) که پس از آن در نشست‌های بعدی از جمله در نوزدهمین نشست وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس (۱۸ ژوئیه ۲۰۲۱) هم تأیید شده بود، مورد تأکید قرار گرفت.  ۲- برنامه تسهیل توافق کاهش تولید و سازوکار تعدیل ماهانه تولید - که در نوزدهمین نشست وزیران اوپک پلاس تصویب شده بود - دوباره تأیید و بر اساس آن مقرر شد مجموع عرضه ماهانه اوپک‌پلاس در ژانویه ۲۰۲۱ نیز ۴۰۰ هزار بشکه در روز و بر اساس جدول تعیین شده افزایش یابد.  ۳- موافقت شد که این نشست برای بررسی تحولات بیشتر ویروس همه‌گیر کرونا ادامه یابد و به نظارت دقیق بر بازار ادامه دهد و در صورت نیاز به سرعت مقدار عرضه را تعدیل کند.  ۴- به ‌دلیل درخواست کشورهای خاطی در رعایت سهمیه کاهش تولید، فرصت ایجادشده برای جبران تخطی‌ها تا پایان ژوئن ۲۰۲۱ تمدید شد. کشورهای خاطی باید برنامه‌های جبرانی خود را بر اساس بیانیه پانزدهمین نشست وزارتی اوپک و غیراوپک ارائه دهند.  ۵- بر اهمیت حیاتی پایبندی کامل به سهمیه تولید اعضا و ساز‌و‌کار جبران تخطی‌ها دوباره تاکید شد.  ۶- در پایان مقرر شد بیست‌وچهارمین نشست مشترک وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک (اوپک‌پلاس) چهارم ژانویه ۲۰۲۲ (۱۴ دی‌ماه ۱۴۰۰) برگزار شود. 

Page Generated in 0/0071 sec