printlogo


کد خبر: 241121تاریخ: 1400/9/14 00:00
نخستین نشست چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعی پس از دیدار با مقتدا صدر برگزار شد
افشای موارد دستکاری در انتخابات عراق

کمیته هماهنگی احزاب شیعی عراق موسوم به «چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعی» پس از دیدار روز پنجشنبه با رهبر جریان صدر، خواسته‌های خود از حکومت بغداد را در قالب بیانیه‌ای 6 ‌بندی مطرح و در پایان اعلام کرد تا دستیابی به حل‌وفصل‌های حقیقی برای بن‌بست کنونی در عرصه سیاسی به گفت‌وگوهای‌شان ادامه  می‌دهند. 
«سعد السعدی» عضو دفتر سیاسی جنبش «عصائب اهل‌الحق» عراق، دیروز شنبه درباره جزئیات نشست چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعی که روز جمعه در منزل «همام حمودی» رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در بغداد برگزار شد به تارنمای المعلومه گفت شخصیت‌های حاضر درباره پیشنهادات مقتدا صدر، رهبر جریان صدر در نشستی که روز پنجشنبه در منزل هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح برگزار شد، به تبادل نظر پرداختند. آنها در نهایت بر حمایت از تظاهرات‌کنندگان و اعتصاب‌کنندگان مخالف نتایج اعلامی انتخابات تا زمان اعلام تصمیم دادگاه فدرال درباره شکایات تاکید کردند. 
کمیته هماهنگی شیعیان عراق نتایج انتخابات اخیر را که با دخالت سرورهای کشورهای بیگانه (امارات) برگزار شد، قبول ندارد و خواستار ابطال آن است. به گفته این کمیته، در نتایج آرا تقلب و دستکاری زیادی صورت گرفته است. 
6 درخواست این کمیته بدین شرح است:
۱- برداشتن گام‌های عملی لازم برای مبارزه با فساد و بازخواست فاسدان و همچنین توقف تضییع عامدانه اموال عمومی. 
۲-  تأکید بر خروج نیروهای بیگانه مطابق با جدول زمانی اعلام‌شده و ایجاد سازوکاری تضمین‌کننده برای انحصار سلاح در دستان حکومت. 
۳- محافظت از حشدالشعبی و حمایت و سازماندهی آن به‌ نحوی که این گام موجب تقویت نقش این سازمان و حفظ امنیت عراق شود. 
۴- جرم‌انگاری عادی‌سازی روابط [با رژیم صهیونیستی] و تمام آنچه مربوط به این اقدام می‌شود. 
۵- اقدام مشترک برای حفظ مبانی ملت عراق در تقابل با انحراف‌های اخلاقی و اجتماعی مطابق چارچوب‌های قانونی. 
۶- اقدام در جهت بهبود سطح اقتصادی مناطق محروم و جدا کردن رقابت‌های سیاسی از تمام طرح‌های خدماتی و رفع محرومیت از این مناطق. 
 
* افشاگری عامری درباره دستکاری انتخاباتی
از طرف دیگر عصر دیروز هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح عراق و عدنان فیحان، عضو این ائتلاف و رئیس فراکسیون الصادقون، در یک نشست خبری در بغداد، به افشای اسناد و ادله دستکاری در نتایج انتخابات اخیر پرداختند و خواهان لغو نتایج انتخابات 2021 این کشور شدند. 
او با انتقاد از کمیساریای عالی انتخابات عراق فاش کرد برخلاف ادعای این نهاد، نتایج اولیه اعلامی انتخابات شامل ۹۴ درصد آرا نبود بلکه تنها ۷۹ درصد آرا را دربر می‌گرفت. به گفته او، اثر انگشت‌های وارد شده به سامانه الکترونیکی رای‌گیری با هم مطابقت نداشته‌اند. عامری سپس گفت: «ما به دادگاه فدرال دادخواست ارائه کردیم و طبق قانون، مدارک و ادله‌ای که تقلب در انتخابات را ثابت می‌کرد، تحویل دادیم. ما ۶ گزارش از پرونده تقلب و تخلف کمیساریا در اختیار داریم. یک میلیون و ۳۰۰ هزار کارت بیومتریک صادر شده بود که میان رأی‌دهندگان توزیع نشده بود و این یک اهمال از سوی کمیساریا محسوب می‌شود».
العامری در ادامه عملکرد خانم جنین پلاسخارت، فرستاده هلندی سازمان ملل به عراق را دخالت در روند انتخابات 18 مهر گذشته و ناقض قانون این کشور دانست. 
همچنین عدنان فیحان، 7 اشکال فنی به گزارش شرکت آلمانی هنسولدی وارد آورد که به عنوان متخصص بررسی نرم‌افزار تجهیزات انتخاباتی به بررسی تجهیزات رای‌گیری در انتخابات اخیر پرداخته است.
***
    ورود تجهیزات نظامی آمریکا به عراق برخلاف ادعای الکاظمی     
برخلاف ادعای نخست‌وزیر عراق مبنی بر اینکه از آمریکایی‌ها برای خروج نظامیان‌شان از این کشور تعهد گرفته است، پنتاگون در حال تجهیز پایگاه‌های نظامی بزرگ خود در عین‌الاسد و الحریر است. 
به گفته «صفاء الاعسم»، مشاور نظامی سابق و تحلیلگر نظامی عراق، ورود تجهیزات نظامی جدید آمریکا به مناطقی در غرب و شمال این کشور با بیانیه‌های سیاسی در سطح رهبران عالی‌‌رتبه عراقی و آمریکایی مبنی بر اینکه شمارش معکوس برای عقب‌نشینی اشغالگران آغاز شده و همچنین امضای توافق واگذاری پایگاه‌ها مغایرت دارد. 
او به تارنمای المعلومه گفت: «۲ پایگاه نظامی عین‌الاسد در غرب استان الانبار و الحریر در اربیل، شاهد ورود تجهیزات نظامی و تسلیحات سنگین آمریکایی است که از سوریه به این ۲ پایگاه انتقال یافته و این امر بیانگر تشدید تنش در منطقه است. طرف آمریکایی از مشغول بودن عراق برای تشکیل دولت و نتایج انتخابات سوءاستفاده می‌کند. امسال نیز بدون خروج نیروهای آن یا نیروهای خارجی متحد با آن از پایگاه‌های عراق به پایان می‌رسد». 
چندی پیش «سعد محمد الکعبی» دیگر تحلیلگر عراقی فاش کرده بود ارتش تروریست آمریکا سامانه‌های پدافندی «سی-رام» جدیدی را به پایگاه‌ها و سفارت خود در بغداد ارسال کرده تا برای آنچه ممکن است پس از پایان سال جاری به دلیل دروغین بودن ادعایش مبنی بر عقب‌نشینی از عراق اتفاق بیفتد، آماده باشد. پارلمان عراق دی‌ سال ۹۸ در پی اقدام جنایتکارانه آمریکا در ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و ابومهدی المهندس، نایب‌رئیس سازمان حشدالشعبی عراق، طرح اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور را تصویب کرد. دولت‌های بغداد و واشنگتن تیرماه گذشته به توافق رسیدند ارتش تروریست آمریکا که از سال 2014 به بهانه مبارزه با داعش به خاک عراق بازگشته بود تا پایان سال 2021 از این کشور خارج شده و تنها تعداد نامشخصی از نیروهای آمریکایی با اهداف مستشاری و آموزشی باقی بمانند. مقامات آمریکایی نیز اظهارات ضدونقیضی در این باره بر زبان می‌آورند. در حالی که برخی مقامات آمریکایی از گفت‌وگوی جدی با مقامات عراق برای خروج نیروهای رزمی از عراق و اهتمام واشنگتن به این امر سخن می‌گویند، برخی دیگر از مقامات مانند ژنرال «کنت مک‌کنزی» فرمانده تروریست‌های ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده موسوم به «سنتکام» می‌گوید کشورش شمار نیروهای خود در عراق را کاهش نخواهد داد و این امر به خواست بغداد است و «عراق خواستار باقی ‌ماندن ما است و ما شمار نیروها در آن را کاهش نخواهیم داد». 

Page Generated in 0/0044 sec