printlogo


کد خبر: 241122تاریخ: 1400/9/14 00:00
دور دنیا

حزب‌الله: سعودی دنبال تحمیل خود به لبنان نباشد
شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان مشکل پیش آمده میان لبنان و عربستان را نشانه تلاش ریاض برای تحمیل دستورکارهای سیاسی خود بر بیروت دانست. 
تنش‌ اخیر میان لبنان و کشورهای حوزه خلیج‌فارس بویژه عربستان از آنجا آغاز شد که جرج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در یک مصاحبه تلویزیونی که مربوط به پیش از انتصاب وی به پست وزارت بود، خواهان توقف جنگ علیه یمن شده بود. 
قرداحی در نهایت جمعه گذشته با ادامه فشارها رسما استعفا کرد و نجیب میقاتی نخست‌‌وزیر لبنان استعفای وی را پذیرفت. 
حال به گفته معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان، نه‌تنها وساطتی بین بیروت و ریاض وجود نداشته، بلکه درخواستی مستقیم برای استعفای جرج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان آن هم بدون هیچ تعهد یا وعده متقابلی مطرح شده است. 
شیخ نعیم قاسم که با شبکه العربی گفت‌و‌گو می‌کرد همچنین به عملکرد «طارق بیطار» بازپرس پرونده انفجار بندر بیروت اعتراض و تاکید کرد او با بهانه‌های واهی در حال هدف گرفتن متحدان حزب‌الله در داخل لبنان است و دولت لبنان باید این موضوع را حل کند. نعیم قاسم در ادامه ریاض سلامه، رئیس بانک مرکزی لبنان را مسؤول فروپاشی اقتصادی در لبنان خواند و خواستار پاسخگویی او شد. او درباره ترسیم مذاکرات مرزی میان لبنان و رژیم صهیونیستی هم گفت، همه بحث‌ها در این زمینه همچنان سطحی است و حزب‌الله ترجیح می‌دهد منتظر تصمیم نهادهای دولتی در این باره باشد. 
***
غافلگیری اسرائیلی‌ها با شاخه نظامی حماس در لبنان
روزنامه عبری‌زبان یدیعوت آحارانوت مدعی شد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین به دنبال تشکیل مخفیانه شاخه نظامی خود موسوم به حماس در خاک لبنان و تجهیز آن بوده و این باعث هراس تل‌آویو از درگیر شدن در ۲ جبهه شمال و جنوب در صورت هر گونه تجاوز جدید علیه نوار غزه شده است. 
بر این اساس، شاخه حماس در لبنان در آخرین تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه در ماه مه ‌گذشته، چندین راکت‌ از لبنان به سوی فلسطین اشغالی شلیک کرد که باعث غافلگیری اسرائیلی‌ها شد. 
این روزنامه اسرائیلی مدعی شد حماس در پی تجاوز به غزه در سال ۲۰۱۴، تصمیم به تأسیس این شاخه نظامی جدید گرفت و نوشت: «پس از اینکه رهبری حماس در نبرد با اسرائیل خود را تنها و بدون کمک‌های نظامی خارجی دید، بدین ترتیب راه برای ایجاد یک نیروی نظامی در خاک لبنان به عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از این جنبش و تابع آن هموار شد. صالح العاروری، رهبر حماس در خارج از کشور، بر تأسیس این شاخه نظامی در لبنان نظارت داشت. حماس متوجه شد این اقدامی بود که موازنه قوا را تغییر نداد، بلکه ابزاری است که به آن اجازه می‌دهد توجه اسرائیل را در جریان رویارویی در غزه منحرف کند». 
گفته می‌شود چند صد فعال فلسطینی در لبنان عمدتا اهل منطقه صور همسو با ایدئولوژی حماس، به عضویت این شاخه نظامی درآمده‌اند. 
***
نمایندگان کنگره: آمریکا همدست متجاوزان به یمن است
۲ عضو کنگره آمریکا با اشاره به اینکه کشورشان در بمباران گسترده مناطق یمن دخالت دارد، خواستار پایان دادن به این روند شدند. برنی سندرز، عضو ارشد کمیته بودجه مجلس سنا و راهیت کانا، عضو مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه در یادداشتی در روزنامه گاردین نوشتند: «این جنگی است که ایالات متحده از آن حمایت و بشدت در آن مشارکت کرده است. وقت آن است که این همدستی پایان یابد».
آنها با استناد به گزارش «مارتین گریفیتس» هماهنگ‌کننده مسائل بشردوستانه سازمان ملل آوردند: «اقتصاد این کشور وارد مراحل جدیدی از فروپاشی شده و موج سوم همه‌گیری کرونا، نظام بهداشتی شکننده این کشور را در معرض خطر قرار داده است».
۲ عضو مجالس علیا و سفلای کنگره همچنین اعتراف کردند ایالات متحده ابتدا در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما و پس از آن دونالد ترامپ جزو شریکان اصلی این جنگ وحشتناک بوده است. 
سندرز و کانا نوشتند: از اعلامیه دولت جدید آمریکا به ریاست جو بایدن برای پایان دادن به عملیات‌های تهاجمی نظامی در یمن حمایت کرده‌اند اما بحران کماکان ادامه دارد. 
در یادداشت مزبور آمده است: پیمانکاران دفاعی آمریکا کماکان خدمت‌رسانی به هواپیماهای عربستان سعودی را ادامه می‌دهند و واشنگتن چندی پیش فروش سلاح‌های جدید به سعودی‌ها را تأیید کرده است. 
این یادداشت پس از آن منتشر شد که فعالان ۶۰ گروه حقوق بشری خواستار احیای کمیته ویژه‌ای شدند که مأمور تحقیق درباره جرائم جنگی احتمالی در جنگ یمن است. یکی از آنها به نام کن راث گفته است: «در یمن، خلأ مرگباری برای مسؤولیت‌پذیری وجود دارد و دلیل آن این است که عربستان سعودی، تنها مکانیسم موجود [برای تحقیقات] را از بین برده است. مقام‌های عربستان سعودی با باج‌دهی، اعمال زور و روش‌های دیگر توانستند در ماه اکتبر شورای حقوق بشر سازمان ملل را مجاب کنند تحقیقات سازمان ملل درباره ارتکاب جرائم جنگی در یمن را تعطیل کند».
این در حالی است که روزنامه انگلیسی گاردین، هفته گذشته از تلاش‌های پنهان عربستان سعودی برای انحراف تحقیقات سازمان ملل درباره نقض حقوق بشر در یمن خبر داده بود. 

Page Generated in 0/0057 sec