printlogo


کد خبر: 241135تاریخ: 1400/9/14 00:00
محله هرندی؛ از روحانی تا رئیسی

مهدی جابری: دهم آذرماه 1397 بود که علی ربیعی از انعکاس مشکلات و آسیب‌های محله هرندی تهران به حسن روحانی خبر داد! اما این خبر فقط در حد یک تیتر یا میان‌تیتر در برخی رسانه‌ها باقی ماند و احتمالا رئیس‌جمهور وقت «وقت رسیدگی» نداشت! او نتوانست برای حضور در این محله و پیگیری آنچه علی ربیعی به وی منعکس کرده بود، برنامه‌ریزی کند. 
ربیعی اما که توفیقی در جلب نظر حسن روحانی برای توجه جدی به محله هرندی و حتی حضور رئیس‌جمهور سابق در این محله نداشت، ۲ سال بعد از آن، یعنی آذرماه 1399 در یادداشتی برای روزنامه همشهری نوشت: «گره هرندی به دست خود اهالی باز می‌شود!»
گویا دستیار رئیس‌جمهور وقت و سخنگوی دولت سابق، دوباره در آستانه فصل سرد به این نتیجه رسیده بود که آبی از آن دولت برای اهالی هرندی گرم نمی‌شود!
اکنون ۳ سال از انعکاس مشکلات هرندی به رئیس‌جمهور سابق می‌گذرد. ساکنان و اهالی محله هرندی در این سال‌ها خیری از شعار «با روحانی تا 1400» ندیدند و این ابراهیم رئیسی است که آذرماه 1400 بدون اطلاع قبلی به این محله می‌آید تا هم بازدید داشته باشد، هم پای سخن اهالی بنشیند و هم اینکه از پیشنهادات ساکنان هرندی در کنار مشورت کارشناسان به منظور رفع مشکلات و معضلات آگاه شود. 
شاید عده‌ای معتقد باشند که برای آگاه شدن از مشکلات و رسیدگی به آنها نیازی به حضور مقام اول دولت نباشد و او می‌تواند با صدور دستور، موضوعات را پیگیری کند اما آیا رئیس‌جمهور سابق که با همین توجیه، زحمت حضور در محله هرندی را به خودش نداد، اقدام و تدبیر خاصی برای رسیدگی به معضلات و دغدغه‌های اهالی این محله داشت؟ آیا او حتی به هرندی «فکر» هم کرد؟ پاسخ منفی است. 
طبیعتا در جامعه‌ای که در مسیر توسعه قرار دارد و خیلی از موضوعات هنوز هم باید با شیوه‌های حضوری و میدانی حل شود، تعاریف و انتظارات اروپایی چندان جوابگو نیست! نمی‌شود در کاخ (سابق) ریاست‌جمهوری نشست و فقط گزارش‌های دستیار ارتباطات اجتماعی را شنید و سپس، خود را به نشنیدن زد!
حضور سیدابراهیم رئیسی در محله هرندی می‌تواند نقطه امید و قوتی برای رسیدگی جدی به معضلات، مشکلات و آسیب‌های اجتماعی این محله باشد، البته به این شرط که مدیران دولتی و دستگاه‌های متولی همراه با مدیریت شهری تهران بتوانند در این مسیر همصدا باشند تا مسیری که با رئیس‌جمهور آغاز شده است، به نقطه‌ای برسد که منافع و مصالح شهروندان ساکن این محله را تامین کند. همچنین از شهردار پایتخت نیز انتظار می‌رود امکانات شهرداری تهران را در این مسیر به میدان بیاورد و بسیج کند و همراهی موثری تا دست یافتن به نقطه مطلوب داشته باشد. 
محله هرندی از جمله محلات قدیمی و اصیل تهران به شمار می‌آید و جای افسوس و تأسف دارد که اینچنین درگیر معضلات و مشکلات اجتماعی - اقتصادی شده است. شاید این رنج ده‌ها ساله را نتوان در مدت کوتاه به پایان رساند اما همین که مثل رئیس‌جمهور سابق بی‌تفاوت نباشیم جای امیدواری است. 

Page Generated in 0/0051 sec