printlogo


کد خبر: 241165تاریخ: 1400/9/15 00:00
بازبینی فیلم‌های جشنواره فجر تا ۵ دی
۲۰ فیلم واجد شرایط آیین‌نامه نبودند

مشاور رئیس سازمان سینمایی گفت: از میان آثار رسیده به دبیرخانه چهلمین جشنواره فیلم فجر، ۲۰ فیلم مغایر آیین‌نامه و مقررات بودند و ۷۴ فیلم برای ارزیابی هیأت انتخاب، در نظر گرفته شدند. به گزارش «وطن‌امروز»، یزدان عشیری، مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی درباره چهلمین جشنواره فیلم فجر گفت: در این دوره ۹۴ فیلم متقاضی داشتیم که دبیرخانه جشنواره پس از بررسی فرم‌های متقاضیان و انطباق آنها با آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌ها به ۷۴ فیلم رسید و فکر می‌کنم طی روزهای آتی، اسامی این فیلم‌ها قابل اطلاع‌رسانی باشد. 
وی افزود: هیأت انتخاب جشنواره هم که اسامی اعضای آن به طور رسمی اعلام شد، رسما آغاز به کار کرد و فکر می‌کنم تا پنجم دی‌ماه مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، بازبینی ۷۴ فیلم متقاضی انجام شود تا بتوانیم خروجی فیلم‌های راه‌یافته به بخش مسابقه‌ جشنواره را داشته باشیم. 
عشیری گفت: بعضی فیلم‌ها به دلیل انطباق نداشتن با شیوه‌نامه و فراخوان جشنواره واجد شرایط نبودند. به عنوان مثال زمان تولیدشان قبل از سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ بود که شامل فراخوان نمی‌شد. یا فیلم‌هایی بودند که شاید در دوره‌هایی از جشنواره متقاضی بودند و دوباره ثبت‌نام کرده‌اند. فیلم‌هایی نیز داشتیم که مراحل صدور پروانه ساخت را طی نکرده بودند و... . در مجموع از میان آثار رسیده، ۲۰ فیلم مغایر با آیین‌نامه و مقررات بودند و ۷۴ فیلم برای ارزیابی هیأت انتخاب، در نظر گرفته شدند. 
وی گفت: هیات انتخاب این دوره‌ جشنواره متشکل از آقایان بهروز افخمی، مجید شاه‌حسینی، اسماعیل بنی‌اردلان، حسین زندباف، اسفندیار شهیدی و محمدحسین نیرومند و خانم پوران درخشنده است که فکر می‌کنم نسبت به چند دوره‌ گذشته‌ جشنواره فیلم فجر، غیردولتی‌ترین و جامع‌ترین اعضا را در این دوره جشنواره شاهدیم به طوری که ترکیبی از چهره‌های دانشگاهی، گفتمانی، نخبگانی و اساتید حوزه‌ مباحث نظری، فلسفی و زیبایی‌شناسی هنر و سینما تا صاحبان تخصص و فیلمسازانی صاحبنام در هیات انتخاب این دوره حضور دارند. 
عشیری گفت: خوشبختانه جشنواره روند خود را سپری می‌کند و ما پیش‌نشست‌هایی را طراحی کرده‌ایم که در آستانه برگزاری جشنواره فیلم فجر به میزبانی موزه سینما برگزار می‌شود. در این پیش‌نشست‌ها هم پیرامون اولویت‌های حوزه‌ سینما و ضرورت‌ها، بحث‌های اقتصادی و معیشتی سینما و مباحث تحلیلی، نظری و آسیب‌شناسی سینما در ژانرهای مختلف، توسط صاحب‌نظران و کارشناسان به صورت دورهمی و میزگردی بحث و تبادل نظر می‌شود. وی گفت: امیدواریم این دست نشست‌ها کمک کنند تا در گام دوم سینما و در واقع بعد از ۴ دهه حرکت بر یک مدار مشخص، وارد افق جدیدتری شویم که این قطعا می‌تواند از برآیند دیدگاه‌ها و نقطه نظرات اساتید اتفاق بیفتد. سینمای ما نیاز به تحول و بازسازی انقلابی دارد. چه بخواهیم و چه نخواهیم با توجه به وضعیت و روندی که سینمای ایران طی می‌کند و حتی به لحاظ ظرفیت مخاطب‌پذیری و همین‌طور مباحث دیدگاهی و موضوعی، سینمای ما نیازمند یک انقلاب محتوایی و حتی ساختاری است که امیدواریم کلید این کار در آستانه‌ دهه فجر بخورد و با این گفتمان و مباحث تداوم پیدا کند تا در سال‌های آتی شاهد دگرگونی، تحول و اعتلای سینمای ایران باشیم و این سینما مورد استفاده‌ همه‌ اقشار مردم و خانواده‌ها قرار بگیرد و اقلیت کوچکی مخاطب این محصولات و فیلم‌ها نباشند. 
مشاور رئیس سازمان سینمایی اضافه کرد: نشست‌های پیش‌درآمد موزه‌ سینما را از هفته‌ اول دی‌ماه برگزار می‌کنیم و تا آغاز جشنواره ادامه پیدا می‌کند. بعد از آن به همایش‌های علمی که همزمان با روزهای برگزاری جشنواره برپا می‌شود، متصل می‌شویم.

Page Generated in 0/0069 sec