printlogo


کد خبر: 241168تاریخ: 1400/9/15 00:00
انهدام تیپ تازه‌نفس دولت مستعفی یمن در مأرب
ضرب شست انصارالله به مزدوران سعودی

منابع نظامی در استان مأرب یمن می‌گویند در درگیری بین نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با دولت نجات ملی و نیروهای تحت امر دولت مستعفی و ائتلاف سعودی یک تیپ کاملا منهدم شد. وبسایت «الأمنا» یمن بامداد یکشنبه به ‌نقل از این منابع گزارش داد تیپ هشتم «المجد» که وابسته به نیروهای مسلح دولت مستعفی به‌ ریاست «منصور هادی» است، زیر آتش نیروهای انصارالله و دولت نجات ملی و حملات موشکی و توپخانه‌ای این نیروها در منطقه «البلق شرقی و مرکزی» (واقع در جنوب غرب شهر مأرب) به‌ صورت کامل متلاشی شد. بر اساس این گزارش، این اتفاق ساعاتی بعد از آن رخ داد که «هلال مشبب الخالدی» فرمانده این تیپ با درجه نظامی سرتیپی کشته شد. ائتلاف سعودی و دولت مستعفی که در یک جبهه با دولت نجات ملی و انصارالله می‌جنگند، بعد از شکست‌های متوالی و سقوط بیش از 10 شهر در استان‌‌های مأرب، شبوه و البیضا، اخیرا نیروهایی را به جبهه مأرب گسیل داشته است که تیپ متلاشی ‌شده المجد بخشی از این نیروها بود. این تیپ در مرز عربستان سعودی و یمن مستقر بود و اخیرا به‌ منظور مقابله با پیشروی دولت نجات ملی در جبهه مأرب و مرکز این استان به این منطقه اعزام شده بود. دولت نجات ملی یمن برای فیصله دادن به حیات سیاسی دولت مستعفی و همچنین برای داشتن دست‌بالا در جنگ و مذاکرات آتی تلاش دارد این منطقه نفت‌خیز و شهر مأرب را که مقر وزارت دفاع دولت مستعفی در آن قرار دارد، تحت سیطره خود درآورد. بر اساس آخرین خبرها از منابع میدانی وابسته به دولت منصور هادی، درگیری در تمام خطوط تماس جبهه مأرب در جبهه‌های «وادی ذنه»، «روضه جهم»، «الزور» و شرق شهر «صرواح» (غرب شهر مأرب) شدید گزارش شده است. گزارش‌های رسانه‌های وابسته به دولت مستعفی حکایت از آن دارد دولت نجات ملی و انصارالله اخیرا بر جبهه‌های غرب و شمال غرب شهر مأرب تمرکز ویژه‌ای کرده‌‌اند و عملیات در این جبهه همزمان با عملیات در امتداد رشته‌کوه البلق ادامه دارد. 
 
* قطع کمک‌های مالی مزدوران ائتلاف سعودی برای دومین‌بار
همزمان با کاهش ارزش ریال یمن در مناطق تحت کنترل دولت منصور هادی در برابر ارزهایی مانند دلار آمریکا و ریال عربستان، برخی رسانه‌ها گزارش دادند سعودی پرداخت مزد و پاداش شبه‌نظامیان مزدور خود در یمن را برای دومین‌بار به تعویق انداخته است. وب‌سایت «البوابه» روز یکشنبه نوشت عربستان سعودی 56 میلیارد ریال سعودی به‌ عنوان «پاداش» از سوی پادشاه این کشور به عناصر و شبه‌نظامیان دولت منصور هادی اختصاص داده است ولی به‌ دلیل اختلافات بین فرماندهان نیروهای هادی، توزیع این مبلغ به حالت تعلیق درآمده است. بر اساس این گزارش، این اقدام سعودی می‌تواند هزاران نظامی در صفوف دولت هادی را از آخرین شریان برای کمک به خانواده‌های‌شان محروم کند؛ خانواده‌هایی که زیر بار گرانی، فقر و قحطی گرفتار شده‌اند. 
 
* جنایت سعودی‌ها با بمباران غیرنظامیان در صنعا
بر اساس اعلام وزارت بهداشت یمن، در حمله ائتلاف سعودی به یک انبار مواد غذایی در منطقه‌ای مسکونی در صنعا 13 غیرنظامی شهید یا زخمی شدند. شبکه «المسیره» اعلام کرد جنگنده‌های ائتلاف سعودی در ساعات پایانی شنبه‌شب به یک انبار مواد غذایی در منطقه «الاعناب» در شهر «معین» صنعا حمله کردند. وزارت بهداشت یمن اعلام کرد در این حمله ۱۳ غیرنظامی یمنی به شهادت رسیدند یا زخمی شدند. علاوه بر آن منازل مجاور منطقه هدف گرفته شده نیز تخریب شد. در ادامه این گزارش آمده، جنگنده‌های ائتلاف سعودی مناطق «النهضه»، «مذبح» و اطراف دانشکده نظامی و فرودگاه بین‌المللی صنعا را نیز هدف گرفتند.

Page Generated in 0/0079 sec