printlogo


کد خبر: 241169تاریخ: 1400/9/15 00:00
حملات جدید به پایگاه‌های غیرقانونی آمریکا در شرق سوریه
ترامپ: رئیس ستاد مشتر احمق لعنتی است

حملات جدید موشکی و پهپادی به نزدیکی پایگاه غیرقانونی سنتکام در حوالی مرز مثلث التنف میان سوریه، عراق و اردن، زنگ خطر را برای ارتش تروریست آمریکا در غرب آسیا به صدا درآورد. رسانه‌‌های سوری دیروز از شنیده شدن صدای انفجارهای شدید در منطقه التنف واقع در مرز سوریه با عراق خبر دادند. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) و شبکه الاخباریه گزارش دادند در منطقه تحت اشغال نظامیان آمریکا در این مثلث مرزی، حداقل ۲ انفجار رخ داده که هر ۲ به پایگاه نظامی آمریکایی‌ها نزدیک بوده‌اند. این چندمین حمله به این پایگاه و حوالی آن طی ماه‌های اخیر است. 
در چنین شرایطی شبکه فاکس‌نیوز اخیرا به نقل از منابع آگاه پنتاگون مدعی شد درست پیش از حمله پهپادی هفته گذشته به پایگاه التنف -که مهم‌ترین محل استقرار نظامیان آمریکایی در سوریه محسوب می‌شود- حدود ۲۰۰ نیروی سنتکام به کمک هواپیماهای C130 از پایگاه خارج شده بودند. به گزارش این شبکه آمریکایی، هنگام حمله پهپادی هفته گذشته که منشأیی ناشناس داشت تنها 25 نفر در پایگاه التنف حضور داشتند. در این گزارش مقامات نظامی ناشناس آمریکایی اشاره‌ای به این نکرده‌اند که چه نوع اطلاعاتی باعث شده نیروهای پنتاگون مستقر در التنف از حمله احتمالی علیه خود آگاه شوند و مدعی شده‌اند هیچ‌یک از نظامیان آمریکایی در آن حمله زخمی یا کشته نشده‌اند. طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی DOD (دپارتمان نظامی آمریکا)، در حال حاضر حدود 900 نظامی آمریکایی به بهانه مبارزه با تروریسم در سوریه حضور دارند. 
یک روز جلوتر شبکه روسیاالیوم (بخش عربی شبکه بین‌المللی روسی آرتی) از اصابت ۳ راکت به پایگاه آمریکایی‌ها در میدان نفتی کونیکو در شرق سوریه خبر داده بود. 
این شبکه به نقل از یک منبع غیرنظامی گزارش داد پس از اصابت این راکت‌ها، بالگردهای آمریکایی به صورت گسترده بر فراز این پایگاه غیرقانونی در شمال دیرالزور به پرواز درآمدند. 
دوم آذرماه نیز منابع محلی در حومه شهر الحسکه در شمال شرق سوریه از انفجارهای مهیب بر اثر شلیک ۴ راکت به پایگاه غیرقانونی آمریکا در روستای خراب الجیر، واقع در ۵ کیلومتری شهر مرزی الیعربیه خبر داده بودند.
خراب الجیر دومین پایگاه غیرقانونی اشغالگران آمریکایی در سوریه محسوب می‌شود که سال ۲۰۱۵ پس از مصادره زمین‌های کشاورزی وسیع این روستا تأسیس شد و در واقع یک پایگاه هوایی است که دارای باندی برای فرود بالگردها و هواپیماهای جنگی بوده و نقطه تماس حیاتی بین خاک سوریه و عراق به شمار می‌رود. افسران و سربازان این پایگاه آمریکایی همچنین در سازماندهی قاچاق نفت از سوریه نقش دارند و مسؤول سازماندهی عملیات خارج کردن تانکرهای نفت مسروقه از سوریه و کامیون‌های گندم مسروقه از خاک سوریه هستند. علاوه بر آن، این پایگاه دارای نقش لجستیکی در ورود و خروج کاروان‌های ارتش آمریکا و دیگر نیروهای وابسته به ائتلاف موسوم به ائتلاف بین‌المللی ضد داعش نیز هست. 
 
* فحاشی ترامپ به ژنرال میلی
رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده در یک سخنرانی آتشین در عمارت شخصی‌اش «مارآلاگو» در فلوریدا، رئیس ستاد مشترک نیروهای نظامی آمریکا را که در زمان ریاست خود او در کاخ سفید منصوب شده بود به باد دشنام گرفت. به گزارش بیزنس اینسایدر، دونالد ترامپ در این سخنرانی در عمارت معروفش که به میزبانی یک سازمان محافظه‌کار نزدیک به جمهوری‌خواهان به نام «اقدام مهم» انجام شد، در مقابل صدها مدعو، از ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک به خاطر خروج نیروهای این کشور از افغانستان در تابستان گذشته انتقاد کرد و او را یک احمق لعنتی نامید. 
در ویدئویی که از این مراسم وایرال شده، ترامپ گفته است: «در آن لحظه‌ای که ما از افغانستان خارج شدیم من گفتم که همه چیز را می‌خواهم، یعنی همه چیز را باید از افغانستان خارج کنیم و همه چیز را بیرون بیاوریم. اما آنها خیلی از تجهیزات را همانجا باقی گذاشتند. آنها خیلی چیزها را همانجا گذاشتند و آمدند». او سپس مارک میلی را مورد استهزا قرار داد و افزود: هرگز صحبت‌های میلی را فراموش نمی‌کنم که به من گفت قربان! باقی گذاشتن تجهیزات خیلی ارزان‌تر از برگرداندن آنها تمام می‌شود اما آنها یکسری جنگنده و یک هلیکوپتر گرانقیمت را در افغانستان باقی گذاشتند که خیلی از آنها نو بودند؛ انگار تازه از جعبه بیرون آورده بودند‌شان».
ترامپ سپس ادامه داد: «فکر می‌کنید باقی گذاشتن آنها از اینکه با باکی نیمه پر آنها را به پاکستان می‌بردید یا به آمریکا پرواز می‌کردید، ارزان‌تر تمام شده است؟ اینها حرف‌های میلی است و او یک احمق لعنتی است». طبق گزارش بی‌بی‌‌سی، همزمان با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در ۱۵ آگوست، ۷۳ فروند جنگنده به همراه ۱۰۰ وسیله نقلیه و سایر تجهیزات توسط آمریکایی‌ها در افغانستان رها شد. 
این نخستین‌بار نیست که ترامپ به مارک میلی می‌تازد. ژوئن (بهار) ۲۰۲۱ نیز رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، رئیس ستاد مشترک را بابت اظهارات ناراحت‌کننده و رقت‌انگیز درباره «تئوری انتقادی نژاد» - مبنی بر حفظ برتری سفیدها و قدرت نژادی اروپایی‌تبارها- محکوم کرده بود. 

Page Generated in 0/0064 sec