printlogo


کد خبر: 241176تاریخ: 1400/9/15 00:00
کاهش پرونده‌های قضایی با نظارت دیوان محاسبات

محمدحسن آصفری*: جدیت و سرعت دیوان محاسبات در تهیه گزارشات نسبت به گذشته و دوره‌های پیشین بهتر شده است؛ سرعت بخشیدن به بررسی بودجه، تفریغ بودجه و رعایت هزینه‌کرد جداول بودجه در دوره جدید دیوان محاسبات بسیار بهتر از گذشته شده و جای تقدیر دارد. 
گام‌های پیشگیرانه دیوان محاسبات برای نظارت بر بودجه سنواتی بسیار چشمگیر بوده و عملا دیوان در دوره جدید پیشگیری را مقدم بر برخورد می‌داند. 
مدیران دیوان محاسبات آموزش‌های لازم را برای کارمندان و مدیران دستگاه‌های اجرایی بیشتر کرده و اثرات ارتقای آموزش و استمرار آموزش‌ها را در کاهش تخلفات به عینه مشاهده می‌کنیم؛ در دوره جدید دیوان محاسبات تفاوت‌های فاحش و ارزنده‌ای نسبت به دوره گذشته ملاحظه می‌کنیم. روزگاری در دیوان محاسبات و مجالس دوره‌های پیشین گزارشات تفریغ بودجه با 10ماه تأخیر و گاه تا یک سال تاخیر به صحن مجلس ارائه شده و نمایندگان از آن مطلع می‌شدند و عملا کار از کار برای نظارت قوه مقننه بر قوه مجریه می‌گذشت. 
سرعت‌بخشی به گزارشات تفریغ بودجه و نظارت بر جداول بودجه و هزینه‌کردهای بودجه از سوی دیوان محاسبات و اعمال نظارت آنلاین، اثرات خوبی در محاسبات بودجه‌ای دارد و حتی برخی گزارشات تفریغ بودجه، قبل از پایان سال مالی به مجلس داده می‌شود. 
رشد و شکوفایی دیوان محاسبات در اعمال نظارت ویژه بر عملکرد بودجه و تفریغ بودجه، ستودنی است و جدیت آنها باعث کاهش تخلفات در این زمینه شده است؛ همین امر موجب رضایت نمایندگان مجلس است. 
دیوان محاسبات با استمرار حضور در کمیسیون‌های تخصصی مجلس موجب ارتقای اطلاعات و آمار محاسباتی نمایندگان و چگونگی هزینه اعداد و ارقام بودجه و همچنین تخلفات دستگاه‌ها در هزینه‌کردهای جداول بودجه شده و می‌تواند به هدف نظارت عالیه قوه مقننه بر قوه مجریه و اجرای دقیق قانون کمک شایانی کند. 
دیوان محاسبات هم‌اکنون گزارشات نظارتی بودجه‌ای را به صحن مجلس می‌دهد اما توقع ما آن است که این گزارشات نوبه‌ای به کمیسیون‌ها هم داده شود و اگر هر کمیسیون به تناسب وظایف قانونی خود بتواند از گزارشات نظارتی دیوان محاسبات استفاده کند، نظارت مجلس بر دولت بهتر عملیاتی خواهد شد. 
گزارشات دوره‌ای که دیوان محاسبات از بخش‌های مختلف سال با موضوع عملکرد هزینه‌ای بودجه دولت به مجلس می‌دهد، اثرات خوبی دارد و امیدوارم پیشنهاد‌ات این دیوان درباره بودجه سال 1401 هر چه سریع‌تر به مجلس ارسال شود تا نمایندگان بتوانند از نظرات تخصصی کارشناسان دیوان محاسبات در کمیسیون تلفیق استفاده کنند. 
گزارشات نظارتی دیوان محاسبات و چتر محاسباتی این دیوان بر جداول بودجه، بر کاهش پرونده‌های ورودی به قوه ‌قضائیه که ناشی از سوء‌عملکرد یا ترک فعل‌های مدیران قوه مجریه است تأثیر بالایی داشته و تداوم پیشگیری‌های دیوان محاسبات قطعا می‌تواند پرونده‌های ارجاعی به عدلیه را کمتر کند.
* نایب‌رئیس کمیسیون امور داخلی کشور

Page Generated in 0/0061 sec