printlogo


کد خبر: 241184تاریخ: 1400/9/15 00:00
فراخوان افراد بالای ۴۰ سال برای تزریق دوز سوم واکسن کرونا
کودکان در تیر رس اُمیکرون

ویروس جهش‌یافته کرونا موسوم به اُمیکرون بسیار سرایت‌پذیر است. شاخصه مهم این ویروس جدید علاوه بر انتقال بالا، درگیر کردن کودکان است. به گزارش «وطن امروز» سفیر ایران در آفریقای جنوبی با بیان اینکه اُمیکرون بیشتر بچه‌ها را هدف قرار داده است، گفت: تعداد مبتلایان به کرونا در آفریقای جنوبی در این مدت از کمتر از۵۰۰ نفر در روز، اکنون به بیش از ۱۶ هزار نفر در روز رسیده است. به گزارش ایسنا، مهدی آقاجعفری با اشاره به شیوع اُمیکرون  (گونه جدید کرونا) در این کشور آفریقایی، در صفحه اینستاگرام خود در این باره نوشت: ۱۰ روزی هست که در آفریقای جنوبی سویه یا گونه جدید کرونا به نام اُمیکرون شناسایی شده. بلافاصله شرکت‌های هواپیمایی پروازها را به آفریقای جنوبی متوقف کردند و دنیا نگران گسترش این کرونای جدید شده است. 
تعداد مبتلایان به کرونا در آفریقای جنوبی در این مدت از کمتر از ۵۰۰ نفر در روز، دیروز به بیش از ۱۶ هزار نفر رسید. خوشبختانه تعداد فوتی‌ها محدود و دیروز ۲۱ نفر بود. نکته مهم و کلیدی در اُمیکرون این است که بیشتر بچه‌ها را هدف قرار داده است؛ بچه‌هایی که یا واکسن نزده‌اند یا فقط یک دوز زده‌اند. البته بزرگ‌ترها را که هر ۲ دوز واکسن را هم زده‌اند، مبتلا کرده است. این نوع از کرونا الحمدلله بیشتر علائم خفیف دارد و کمتر به بستری شدن در بیمارستان منجر می‌شود ولی در عین حال دیروز اعلام شد کودکان زیر ۵ سال هم در بیمارستان بستری شده‌اند. ۳ نفر از فرزندان اعضای سفارت هم‌ هفته گذشته مبتلا شدند. به احتمال زیاد از مدرسه گرفته‌اند. خدا را شکر مشکل تنفسی و درگیری ریه ندارند. اُمیکرون فعلا در بیشتر از ۴۰ کشور جهان چرخیده و در همسایگی ایران هم مشاهده شده است. سازمان جهانی بهداشت گفته همه کشورها باید آماده اُمیکرون باشند. پس لطفا رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی‌تر بگیریم بویژه مراقب کودکان و نوجوانان و بویژه دانش‌آموزان عزیز که در ایران نیز برخی اخیرا در مدرسه حضور پیدا می‌کنند، باشیم.
 
* واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۰۷ میلیون رسید
با وجود تحت پوشش گسترده قرار گرفتن واکسیناسیون در کشور برای مقابله با ویروس کرونا اما برای ایمنی بیشتر در برابر این بیماری، قرار است افراد 40 سال به بالا دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کنند. رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، شرایط تزریق دوز سوم واکسن کرونا به افراد بالای ۴۰ سال را توضیح داد. دکتر محسن زهرایی گفت: با توجه به اینکه هدف برنامه واکسیناسیون کرونا ایجاد حداکثر سطح ایمنی در بدن افراد است، مطالعات نشان داده افراد بویژه کسانی که واکسن با پلتفرم غیرفعال نظیر سینوفارم، برکت و بهارات تزریق کرده بودند، ممکن است بعد از مدت زمانی سطح ایمنی بدن‌شان افت کند و لازم باشد دوز سومی هم تزریق کنند. وی افزود: ابتدا گروه سنی بالای ۶۰ سال اعلام شد و با توجه به اینکه پیشرفت برنامه هدف ما است، در حال حاضر از همه افراد بالای ۴۰ سالی که در نوبت اول و دوم یکی از واکسن‌های نام برده را تزریق کرده باشند و ۳ ماه از تزریق دوز دوم گذشته باشد، دعوت می‌کنیم مراجعه کنند و دوز سوم را تزریق کنند. او اظهار کرد: افراد بالای ۶۰ سالی که واکسن اسپوتنیک یا آسترازنکا تزریق کرده باشند و ۶ ماه از نوبت دوم‌شان گذشته باشد، مشمول برنامه دریافت واکسن یادآور می‌شوند. 
همچنین بنا بر اعلام وزارت بهداشت، در شبانه‌روز گذشته ۳۸۸ هزار و ۶۱۴ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. تاکنون ۵۸ میلیون و ۹۴ هزار و ۱۶۹ نفر دوز اول، ۴۸ میلیون و ۱۴۹ هزار و ۷۹۱ نفر دوز دوم و یک میلیون و ۲۸۷ هزار و ۸۱۱ نفر نیز دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. بدین ترتیب مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۰۷ میلیون و ۵۳۱ هزار و ۷۷۱ دوز رسید. 
***
    ۷۶ فوتی و ۳۱۰۹ مبتلای جدید  
آمار جان‌باختگان ناشی از بیماری «کووید-19» همچنان 2 رقمی و زیر 100 نفر در یک شبانه‌روز گزارش می‌شود. وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد: در شبانه‌روز گذشته ۳۱۰۹ مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شدند. همچنین ۹ استان مرگ‌ومیر ناشی از کرونا نداشتند. گفتنی است از ظهر شنبه تا ظهر یکشنبه بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳ هزار و ۱۰۹ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی شدند که ۵۹۳ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه در این مدت، ۷۶ بیمار «کووید-19» هم جان خود را از دست دادند و بدین ترتیب مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۱۳۰ هزار و ۲۰۰ نفر رسید. در شبانه‌روز گذشته در ۹ استان کشور شامل کهگیلویه‌و‌بویراحمد، چهارمحال‌و‌بختیاری، قزوین، بوشهر، ایلام، قم، کرمانشاه، البرز و مازندران، هیچ موردی از مرگ‌و‌میر بیماران کرونایی گزارش نشده است. خوشبختانه تاکنون ۵ میلیون و ۹۲۳ هزار و ۳۱۶ نفر از بیماران کرونایی بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳ هزار و ۲۴۹ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.  بنا بر آمارها، تاکنون ۳۹ میلیون و ۳۰۹ هزار و ۸۷ آزمایش تشخیص «کووید-19» در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۵۳ شهر در وضعیت زرد و ۲۸۴ شهر در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.
 

Page Generated in 0/0270 sec