printlogo


کد خبر: 241188تاریخ: 1400/9/15 00:00
اخبار

قالیباف با تذکر به بانک مرکزی درباره حل مشکل «اینماد»:
مجلس مدافع فعالیت‌های اقتصادی در بستر فضای مجازی است
 کسب «اینماد» برای کسب‌وکارهای اینترنتی در حالی از ابتدای آذر الزامی شد که اکثر کسب‌وکارهای اینترنتی آن را ابرمجوز و سنگی بزرگ پیش روی خود می‌دانند و شرایط کنونی را زمان مناسبی برای این کار نمی‌دانند. 
در همین رابطه روز گذشته رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس مدافع فعالیت‌های اقتصادی در بستر فضای مجازی بوده و همه تلاش ما تقویت این حوزه است، به بانک مرکزی و وزارت اقتصاد برای حل مشکل «اینماد» و حمایت از فعالان کسب‌و‌کارها در فضای مجازی تذکر داد. محمد‌باقر قالیباف گفت: اختلافات بین دستگاه‌های اجرایی مانند بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی نمی‌تواند مانع کار شود و اگر مشکلی در بستر فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال نسبت به دریافت نماد مذکور وجود دارد باید آن را برطرف کنند. 
محسن دهنوی، نماینده تهران در مجلس نیز در جلسه علنی دیروز، در اخطاری با استناد به اصل 3 قانون اساسی گفت: در شرایطی که چندی قبل مجلس با تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌و‌کار، بسیاری از موانع موجود بر سر راه کارآفرینان را از میان برداشت و مسیری تعریف شد تا متقاضیان درخواست‌های خود را در سامانه ارائه کنند و دیگر نیازی به اخذ بسیاری از مجوزهای دیگر نیست، طرح مالکیت صنعتی نیز قصد دارد تا به کارآفرینان کمک کند. وی با اشاره به اینکه طی هفته‌های اخیر بانک مرکزی، کسب‌و‌‌کارهای اینترنتی را ملزم به دریافت «اینماد» کرده است، ادامه داد: الزام بانک مرکزی درباره دریافت نشان «اینماد» توسط کسب‌‌و‌کارهای اینترنتی، برخلاف روح قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌و‌‌کار توسط مجلس است. عضو هیات‌رئیسه مجلس خطاب به رئیس مجلس عنوان کرد: به دلیل اختلاف نظر بین وزارتخانه‌های اقتصاد، صمت و بانک مرکزی، 350 هزار کسب‌و‌کار جوانان کشور تحت تاثیر قرار گرفته و این دستگاه‌ها بر خواسته بدون منطق خود تاکید دارند. لازم است مجلس به این مساله ورود کرده و از قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌و‌کار، کارآفرینان و جوانان حمایت کند. 
 محمدباقر قالیباف در پاسخ به اخطار این نماینده، ضمن اشاره به اهمیت موضوعات پیش آمده درباره الزام کسب‌و‌کارهای اینترنتی به دریافت «اینماد»، بیان کرد: اختلافات بین دستگاه‌های اجرایی مانند بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی نمی‌تواند مانع کار شود و اگر مشکلی در بستر فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال نسبت به دریافت نماد مذکور وجود دارد باید آن را برطرف کنند. 
وی با اشاره به اینکه مجلس مدافع فعالیت‌های اقتصادی در بستر فضای مجازی بوده و همه تلاش ما تقویت این حوزه است، ادامه داد: در حال حاضر بر اساس آمار ارائه شده، کسب و کارهای دیجیتال حدود 4 الی 5 درصد تولید ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص داده است که باید به بیش از 10 الی 15 درصد افزایش یابد.
***
لایحه بودجه ۱۴۰۱ هفته آینده تقدیم مجلس می‌شود
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت ان‌شاءالله لایحه بودجه ۱۴۰۱ یکشنبه هفته آینده (۲۱ آذر) تقدیم مجلس می‌شود. به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکر علیرضا سلیمی، نماینده محلات درباره زمان ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۱ به مجلس گفت: طبق ماده ۱۸۲ آیین‌نامه، دولت تا ۱۵ آذر برای تقدیم بودجه سال آینده فرصت دارد؛ الان دولت در حال اصلاح ساختاری بودجه است که این موضوع مورد تاکید مقام معظم رهبری و اولویت مجلس و دولت است. وی ادامه داد: روز گذشته صحبتی با رئیس‌جمهور داشتم، به نظر می‌رسد هنوز دولت 2-3 روز دیگر زمان برای بحث و بررسی درباره لایحه بودجه نیاز دارد تا بودجه از کفایت لازم برخوردار باشد، در عین حال هم باید قبل از تقدیم بودجه، برخی نظرات مجلس نیز مدنظر قرار گیرد. رئیس مجلس اضافه کرد: بر این اساس قرار شده برخی روسای کمیسیون‌های مجلس درباره مسائل اقتصادی، برنامه و بودجه و عمرانی جلسه‌ای با دولت قبل از تقدیم لایحه بودجه تشکیل دهند تا هماهنگی و تبادل‌نظر صورت گرفته باشد. وی گفت: ان‌شاءالله یکشنبه هفته آینده بودجه تقدیم مجلس می‌شود؛ این چند روز تاخیر هم به خاطر همدلی و همکاری و توافق بیشتر در بودجه است که کمیسیون برنامه و بودجه و برخی روسای کمیسیون‌ها آمادگی داشته باشند جلسه‌ای با دولت برگزار کنند. دیروز همچنین جلسه فوق‌العاده دولت برای بررسی بودجه ۱۴۰۱ به ریاست حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور برگزار شد. 
***
کاهش 5/7 درصدی نرخ تورم مسکن شهر تهران در آبان ۱۴۰۰
مرکز آمار اعلام کرد نرخ تورم سالانه آبان‌ماه ١٤٠٠ املاک مسکونی شهر تهران به 8/51 درصد رسیده است که نسبت به ماه قبل (3/59)، 5/7 درصد کاهش داشته است. همچنین در آبان١٤٠٠ عدد شاخص قیمت املاک مسکونی شهر تهران بر اساس ماه پایه فروردین ١٣٩٥ به عدد 8/774 رسید که نسبت به ماه قبل (6/778)،  5/0 درصد کاهش داشته است. نرخ تورم نقطه‌ای مسکن در آبان‌ماه ١٤٠٠ به عدد 2/20 درصد رسیده است، یعنی خریداران برای خرید یک واحد مسکونی در شهر تهران باید نسبت به آبان ١٣٩٩، به طور متوسط 2/20 درصد بیشتر پرداخت کنند. تورم نقطه‌ای این ماه در مقایسه با ماه قبل(4/22) 2/2 درصد کاهش داشته است. نرخ تورم ماهانه نیز در آبان‌ماه ١٤٠٠ به عدد 5/0- درصد رسیده است. تورم ماهانه آبان‌ماه در مقایسه با ماه قبل(5/3 درصد)، 0/4 واحد درصد کاهش داشته است. 

Page Generated in 0/0132 sec