printlogo


کد خبر: 241189تاریخ: 1400/9/15 00:00
جزئیات گزارش سازمان اداری و استخدامی از وضعیت ثبت اطلاعات حقوق و مزایای دستگاه‌ها در سامانه پاکنا
عملکرد قوای سه‌گانه در ثبت حقوق و مزایا منتشر شد
مجلس از ابتدای سال تاکنون 88 درصد اطلاعات را بارگذاری کرده و دیوان محاسبات به طور 100 درصدی تکلیف قانونی خود را اجرا کرده است

گروه اقتصادی: سازمان اداری و استخدامی آخرین وضعیت ثبت اطلاعات حقوق و مزایای دستگا‌ه‌ها و نهاد‌های مشمول ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه را منتشر کرد. سازمان استخدامی هشدار داد در صورت عدم تکمیل اطلاعات در سامانه پاکنا، حداکثر تا ۱۵ آذرماه سال جاری حقوق و مزایای بالاترین مقام دستگاه و تمام مدیران مربوط، عملکرد دستگاه‌ها نیز به هیات دولت و دستگاه‌های نظارتی اطلاع‌رسانی می‌شود. در همین رابطه گزارش عملکرد دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های وابسته و تابعه تا مورخ ۱۳ آذرماه سال جاری ارائه شد. 
 
* همه نهاد‌ها مشمول قانون ثبت اطلاعات حقوق و دستمزد می‌شوند
بر اساس ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه، دولت در سال اول اجرا یعنی سال ۹۶ باید امکان تجمیع تمام پرداخت به مقامات، روسا، مدیران تمام دستگاه‌های اجرایی شامل قوای سه‌گانه جمهوری اسلامی ایران اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات و دانشگاه‌ها، شرکت‌های دولتی، مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری دولتی، شرکت‌های بیمه دولتی، مؤسسات و نهاد‌های عمومی غیردولتی (در مواردی که آن بنیاد‌ها و نهاد‌ها از بودجه کل کشور استفاده می‌کنند)، مؤسسات عمومی، بنیاد‌ها و نهاد‌های انقلاب اسلامی، مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان قانون اساسی را فراهم کند. 
 
* وضعیت قوه مقننه در اجرای قانون حقوق و مزایا
مجلس به عنوان قانون‌گذار که باید در برابر اجرای قوانین الگو و پیشرو باشد، از ابتدای سال تاکنون ۸۸ درصد اطلاعات را بارگذاری کرده است. دیوان محاسبات به طور کامل تکلیف قانونی را اجرا کرد. از سوی دیگر در دبیرخانه شورای نگهبان نیز تاکنون اطلاعاتی ثبت نشده است.
 
* سازمان‌های وابسته وزارت اقتصاد عملکرد خوبی ندارند
وضعیت سازمان‌های وابسته و تابعه وزارتخانه‌ها جالب نیست و همراهی درستی طبق ارقام ندارند. برای مثال وزارت اقتصاد متشکل از سازمان مالیاتی، گمرک، سازمان سرمایه‌گذاری‌های خارجی و سایر بخش‌ها است که حدود ۴۳ درصد اطلاعات حقوق و مزایا را ثبت کرده‌اند. 
 
* وزارت نفت اطلاعات حقوق را ثبت نکرد
در این میان وزارت نفت و سازمان‌های تابعه آن که بیشترین درآمد را در میان شرکت‌های دولتی دارند در سال جاری اطلاعات حقوق و مزایای مدیران و کارمندان خود را درج نکردند. این در حالی است که نام این دستگاه به صراحت در ماده ۲۹ قانون برنامه ششم ذکر شده است. 
 
* سازمان‌های زیرنظر رئیس‌جمهور
همچنین نهاد ریاست‌جمهوری ۷۵ درصد، دبیرخانه هیات عالی گزینش ۱۰۰ درصد، پژوهشکده مطالعات فناوری ۱۰۰ درصد، موسسه آموزش عالی مدیریت و برنامه‌ریزی ۱۰۰ درصد و سازمان اداری و استخدامی ۱۰۰ درصد اطلاعات حقوق و مزایای خود را ثبت کرده‌اند. گفتنی است آبان‌ماه سازمان اداری و استخدامی اعلام کرد حقوق کارمندان و مدیران بر اساس ثبت اطلاعات حقوق و مزایا در سامانه پاکنا پرداخت خواهد شد که این مساله در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ نیز صراحت دارد و به همین علت چند روزی وقفه در پرداختی‌ها مشاهده شد و در نهایت با تضمین مسؤولان ذی‌ربط مشکل مرتفع شد. به نظر می‌رسد پرداخت حقوق و دستمزد برخی دستگاه‌ها در پایان آذرماه هم با مشکل و وقفه مواجه شود، زیرا با وجود تعهد دستگاه‌ها، برخی نهاد‌ها مانند وزارت نفت و برخی دستگاه‌های دیگر یا هیچ اطلاعاتی ثبت نکرده‌اند یا نسبت ثبت اطلاعات‌شان کمتر از ۵۰ درصد است. 
 
* وضعیت قوه ‌قضائیه در ثبت اطلاعات قضات و کارمندان
ستاد قوه ‌قضائیه و پژوهشکده آن از ابتدای سال تاکنون اطلاعاتی ثبت نکرده و سازمان پزشکی قانونی تنها ۴ درصد اطلاعات را وارد کرده است. در آمار ارائه‌شده دادگستری مراکز استان‌ها نیز وجود دارد که به مراتب وضعیت بهتری نسبت به سازمان‌های ستادی دارند.
 

Page Generated in 0/0062 sec