printlogo


کد خبر: 241194تاریخ: 1400/9/15 00:00
دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار همتای قرقیز خود:
وضعیت فعلی افغانستان نتیجه سیاست‌های آمریکاست

گروه سیاسی: معاون رئیس‌جمهور در شورای امنیت ملی قرقیزستان در دیدار با شمخانی از علاقه‌مندی کشورش برای ارتقای روابط با دولت جدید جمهوری اسلامی ایران خبر داد. 
«طلعت بیک مصدق‌اف» معاون رئیس‌جمهور در شورای امنیت ملی قرقیزستان که برای انجام یک دیدار رسمی ۳ روزه به تهران سفر کرده است، صبح روز گذشته با علی شمخانی دیدار و درباره طیف وسیعی از همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کرد. در این دیدار طرفین بر گسترش همکاری‌های همه‌جانبه تهران- بیشکک در حوزه‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی تأکید کردند. شمخانی در این ملاقات با اشاره به اشتراکات تمدنی و منافع و تهدیدات مشترک تصریح کرد: با برنامه‌ریزی مناسب می‌توان همکاری‌ها بین ۲ کشور را در همه سطوح گسترش و تعمیق داد. دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با تشریح ظرفیت‌های ایران در حوزه‌های ترانزیتی، انرژی، علمی، پزشکی، فناوری، آی‌‌تی و شرکت‌های دانش‌بنیان، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای توسعه همه‌جانبه همکاری‌ها بین ۲ کشور اعلام کرد. شمخانی با اشاره به تحولات افغانستان خاطرنشان کرد: شرایط بغرنج کنونی منطقه بویژه اوضاع افغانستان حاصل سیاست‌های غلط و بحران‌آفرین آمریکا در منطقه و ۲۰ سال تجاوز و اشغالگری واشنگتن در افغانستان است. دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان گفت: با توجه به لزوم ایجاد صلح، ثبات و امنیت پایدار در افغانستان تشکیل دولتی فراگیر با مشارکت همه اقوام را از مؤلفه‌های مهم برای تحقق چنین هدفی می‌دانیم. 
در این دیدار مصدق‌اف، معاون رئیس‌جمهور در شورای امنیت ملی قرقیزستان نیز با ابراز خرسندی از سفر به ایران، بر وجود اشتراکات قابل توجه در رویکردهای منطقه‌ای ۲ کشور تاکید کرد و گفت: قرقیزستان علاقه‌مند است همزمان با استقرار دولت جدید در ایران، سطح مناسبات اقتصادی، سیاسی و امنیتی خود را با تهران ارتقا دهد. وی با اشاره به مواضع مشترک ایران و قرقیزستان در زمینه بحران افغانستان اظهار داشت: لازم است کشورهای منطقه برای جلوگیری از شکل‌گیری بحران انسانی، فقر مطلق و رشد تروریسم در افغانستان، با اتخاذ ابتکارهای مشترک و هماهنگ به ایجاد ثبات در این کشور کمک کنند. مصدق‌اف استفاده از بنادر جنوبی ایران برای ترانزیت کالا به قرقیزستان را در ردیف اولویت‌های همکاری ۲ کشور عنوان کرد و افزود: همکاری‌های امنیتی و تبادل تجربیات برای مبارزه با تروریسم، مواد مخدر و جرائم سازمان‌یافته از جمله زمینه‌های مهمی است که می‌تواند در دستور کار توسعه مناسبات تهران- بیشکک قرار بگیرد.

Page Generated in 0/0090 sec